Gå til innhold

BK: Strå i solnedgang


Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig ganske fornøyd med dette bildet selv, men kan jo være greit å få litt krittikk på det allikevel. Legger ut to versjoner. Eneste forskjellen er crop. Blir ikke helt enig med meg selv om hvilken jeg liker best.

 

EXIF:

ISO: 400

Brennvidde: 16mm

Blender: 4,5

Lukkertid: 1/60 sekund

Håndholdt

 

Versjon1:

 

post-13239-1217770428_thumb.jpg

 

Versjon2:

 

post-13239-1217770439_thumb.jpg

 

Versjon3(Panorama):

 

post-13239-1217865977_thumb.jpg

 

Versjon4(Panorama uten X):

 

post-13239-1217866090_thumb.jpg

 

Bildet er tatt på samme sted som mitt forrige bilde i BK.

Endret av Mr_Sunde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noen stor fotograf selv, og har heller ikke ubegrenset med peiling eller erfaring, men jeg liker bildet. Det første likte jeg best. Selv om stråene til høyre former en litt rar "X" så føler jeg at det passer bedre enn det andre bildet. Kunne lett hengt dette på veggen i stua.

 

Edit: Liker også det at man ser såpass bra med detaljer i konturene av stråene.

 

Edit2: Etter å ha sett nøyere på bildene så blir jeg veldig i tvil om hvilket jeg liker best. Syns også at det kansje blir litt mye sort i bunn, du kunne kansje prøvd å croppet vekk et par cm. Det er min mening. Men ellers syns jeg begge versjonene er veldig bra.

Endret av trotjo
Lenke til kommentar

Endelig kommer det bilder fra Runde-turen vår fra din kant :)

Det minner meg på at jeg har en del liggende på disk selv. Nok snikk snakk, til bildet.

 

Jeg har sansen for ideen. Den enkle, men effektive viftefasongen, satt opp mot den spektakulære solnedgangen vi opplevde. Godt tenkt.

 

Men jeg finner et par problemer. For det første valg av DOF og fokuspunkt. Slike bilder fungerer oftest best når forgrunnen er knivskarp. Umulig å oppnå det med f:4,5 på 16mm. Videre så ville jeg gjerne sett litt mer sjø, altså et litt høyere standpunkt. Sånn som bildet er komponert så overlapper horisonten og kanten på fjellplatået praktisk talt med hverandre. Så de to linjene kommer rett og slett litt i konflikt med hverandre. Eller sagt på en annen måte, de gjør hverandre overflødige, om du skjønner hva jeg forsøker å skrive i halvsøvne. Med større avstand mellom disse linjene ville du fått forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn, altså mer dydbe i bildet.

 

Vigneteringen du har brukt synes jeg er en god ide. Motivet trenger en ramme. Videre har jeg sans for lagdelingen i himmelen. Den har du fått fint fram.

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen stor fotograf selv, og har heller ikke ubegrenset med peiling eller erfaring, men jeg liker bildet. Det første likte jeg best. Selv om stråene til høyre former en litt rar "X" så føler jeg at det passer bedre enn det andre bildet. Kunne lett hengt dette på veggen i stua.

 

Edit: Liker også det at man ser såpass bra med detaljer i konturene av stråene.

 

Edit2: Etter å ha sett nøyere på bildene så blir jeg veldig i tvil om hvilket jeg liker best. Syns også at det kansje blir litt mye sort i bunn, du kunne kansje prøvd å croppet vekk et par cm. Det er min mening. Men ellers syns jeg begge versjonene er veldig bra.

 

Takk for at du tok deg tid til å kikke på bildene.

Mulig det vil hjelpe å croppe bort litt av det sorte. Skal se litt på dette.

 

 

Endelig kommer det bilder fra Runde-turen vår fra din kant :)

Det minner meg på at jeg har en del liggende på disk selv. Nok snikk snakk, til bildet.

 

Jeg har sansen for ideen. Den enkle, men effektive viftefasongen, satt opp mot den spektakulære solnedgangen vi opplevde. Godt tenkt.

 

Men jeg finner et par problemer. For det første valg av DOF og fokuspunkt. Slike bilder fungerer oftest best når forgrunnen er knivskarp. Umulig å oppnå det med f:4,5 på 16mm. Videre så ville jeg gjerne sett litt mer sjø, altså et litt høyere standpunkt. Sånn som bildet er komponert så overlapper horisonten og kanten på fjellplatået praktisk talt med hverandre. Så de to linjene kommer rett og slett litt i konflikt med hverandre. Eller sagt på en annen måte, de gjør hverandre overflødige, om du skjønner hva jeg forsøker å skrive i halvsøvne. Med større avstand mellom disse linjene ville du fått forgrunn, mellomgrunn og bakgrunn, altså mer dydbe i bildet.

 

Vigneteringen du har brukt synes jeg er en god ide. Motivet trenger en ramme. Videre har jeg sans for lagdelingen i himmelen. Den har du fått fint fram.

 

Takk for god kritikk. Det har tatt sin tid å få klart dette bildet, men jeg har da et bilde til fra Runde turen som ligger her

 

Kunne nok med fordel ha blendet ned litt for å få det litt skarpere i forgrunnen.

Er faktisk også enig med deg at horisonten blir litt rar.

 

Rart hvordan man kan stirre seg blind på et bilde uten å se åpenbare "skavanker".

Får prøve å huske sånt til neste gang man skal ta lignende bilder.

Skulle nok tatt med stativet ned på "stranden". Da kunne jeg blendet ned og brukt lavere ISO. Ikke det at ISO 400 er noe stort problem å bruke, men det kunne blitt bedre.

 

Jeg skylder på at jeg var begynt å se på klokken i visshet om at jeg skulle være på jobb klokken 7 og at vi hadde gode 2 timer til Stryn :)

 

Uansett takk for at dere tok dere tid til å se på bildene.

Lenke til kommentar

Artige strå! Fine farger, selv om ordet 'solnedgang' før det til å snurpe seg i magen min. De var litt uskarpe, men det kan jeg leve med. Strået til venstre var en klar favoritt.

 

Jeg ser gjerne en versjon med panorama crop også, for det ble kansje litt mye svart i bunnen?

Lenke til kommentar
Takk for kritikk. Solnedgang er vel begynt å bli et litt negativt ladet ord kanskje :)

 

Jeg laget 2 "Panorama" versjoner for å kutte litt av det sorte.

Kanskje det ble bedre??

 

Sammen med Dave Hill, HDR og blur på damer i studiobilder. Men det er bare meg :p

 

Versjon to var virkelig en innertier. Svett arbeidskarklem fra meg, til deg!

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Takk for kommentarer.

 

Tror sannelig at jeg liker best panorama med X selv også.

 

Takk for hjelp til å fikse litt på dette bildet :)

 

Mon tro om jeg kan risikere pepper fordi det ligger 4 bilder i førstepost?

Kanskje jeg burde skjule et par av de?

Tror ikke det er noe problem med, fire i og med at det er fire forskjellige utgaver av samme eksponerig.
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du får noen moderatorer på nakken for dette. Regelen om 1 bilde i hver post er mer en intern retningslinje, enn en bestemt regel. Årsaken er at med mange bilder så blir det vanskelig å fokusere for de som skal kommentere. "Regelen" er mest til nytte for trådstartere som ønsker kommentarer. Det kan være fristende å safe med å slenge på 4-5 bilder i håp om at i alle fall ett skal falle i smak, med resultat at mange ikke gidder å kommentere noen av dem. Jeg tror faktisk ikke jeg har sett moderering av denne retningslinjen i det hele tatt, men jeg har sett mange "for mange bilder, gidder ikke kommentere".

 

I denne tråden er det ikke bare lov med flere bilder i OP, det er sågar nyttig. Det har vært en diskusjon omkring utsnitt, og å vise alternativer er en del av diskusjonen.

 

Jeg heller mot panorama-versjonen uten X, men det hele blir for kitsh for min smak i alle versjonene. Kanksje en super-kitsh med back-light ramme hadde gjort seg?.. :)

 

- Rams

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du får noen moderatorer på nakken for dette. Regelen om 1 bilde i hver post er mer en intern retningslinje, enn en bestemt regel. Årsaken er at med mange bilder så blir det vanskelig å fokusere for de som skal kommentere. "Regelen" er mest til nytte for trådstartere som ønsker kommentarer. Det kan være fristende å safe med å slenge på 4-5 bilder i håp om at i alle fall ett skal falle i smak, med resultat at mange ikke gidder å kommentere noen av dem. Jeg tror faktisk ikke jeg har sett moderering av denne retningslinjen i det hele tatt, men jeg har sett mange "for mange bilder, gidder ikke kommentere".

 

I denne tråden er det ikke bare lov med flere bilder i OP, det er sågar nyttig. Det har vært en diskusjon omkring utsnitt, og å vise alternativer er en del av diskusjonen.

Du har trukket riktig konklusjon her. Dette er jo egentlig 4 utgaver av samme bilde (mer eller mindre).

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...