Gå til innhold

Bilder av sjernehimmelen..?


Anbefalte innlegg

Kan si jeg "forbereder meg" til solformørkelse i dag, så kom jeg over astronomy.com og fant noen bilder.

http://www.astronomy.com/asy/default.aspx?...86&aid=7155

 

Ser at det er tatt med Canon Rebel XSI @17mm med 2 minutters lukkertid.

Har lenge vært facinert av den slags type bilder.

 

Er det mulig å ta slike bilder med feks et D40? Forutsettningene er vell at en ma å skyhøy blender siden en tilsynelatende må bruke stygglang lukkertid? Samt at det helst kanskje skal være blekmørkt rundt deg, og ikke i en by eller byggefelt med mye annet lys og gatelys osv sikkert..

Foreløpig har jeg kun kit-objektive til D40 (18-55 F/4,5-5,6 er det vell) og det går vel lbare opp til F/22, og det er vell litt lite når en skal bruke en evighet i lukkertid? :)

 

Sikkler veldig etter et 17-70 f/2,8-3,5(?) fra Sigma, samtidig et 70-300 f/4,5-5,6 bare for å ha det også.

 

(Har ikke noe med solformørkelsene å gjør :p er på jobb så har ikke med kamra heller :( )

Endret av viiite
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok mulig å ta slike bilder med D40, men jeg vet ikke om det kameraet har timer-innstilling, mulighet for snorutløser, eller om du må holde fingeren på utløseren i kombinasjon med Bulb-funksjonen.

 

Men som du ser på det øverste bildet i den linken du hadde der

( http://www.astronomy.com/asy/image.ashx?im...k.jpg&w=500 )

 

Der bevegelse i trærne, og ikke i stjernene! Det er det som er kinky med nattehimmelen, det skal ikke mer en kanskje 20-30 sekunder til før du får stjerner som er streker, og ikke stjerner(prikker). Derfor må du ha et system med som gjør at kameraet holdes i ro i forhold til himmel/jordrotasjon... That's the tricky part! Jeg veit ikke hvordan det funker, men det er noe du setter på stativer som du fester kameraet til, jeg antar det er noe gyrostabilisator av noe slag..

 

Lykke te:)

Lenke til kommentar

D40 har da tidsutløser -men hva har det med saken å gjøre? Er jo bare å trykke på utløserknappen? :) Du får jo også kjøpt remote til det mener jeg.

 

Ja ser det er bevegelse i trærne.. tror ikke det blir så veldig gale selv om en bare benytter vanlig stativ å feks lukkertid på to minutter hehe.

Tror ikke vanlige folk tar seg råd med gyroer eller lignende for å ta bilder.. :)

Lenke til kommentar

Ett triks som kan benyttes, er å ta mange bilder på 20s etter hverandre. La si for 2 min trenger du 6 bilder. Så legger du de oppå hverandre som lag i ps eller tilsvarende, og liner dem slik at stjernene er likt. Så bruker du en annen blending mode enn normal, slik at lyset fra stjernene adderes

Lenke til kommentar

Du bør kjøpe deg den trådløse utløseren til d40 - heter ML-L3 mener jeg. Koster rundt 300,-

 

I bulbmodus tryker du en gang for å åpne speilet, og en gang til for å lukke speilet og avslutte eksponeringen.

 

I og med at ingen av stjernene er streker på bildet du linket til vil jeg tippe det er satt opp på et stativ som roterer i samme fart som jorden roterer.

 

Den vannrette streken, mellom trærne er nok en satelitt, eller kanskje et fly.

 

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Ett triks som kan benyttes, er å ta mange bilder på 20s etter hverandre. La si for 2 min trenger du 6 bilder. Så legger du de oppå hverandre som lag i ps eller tilsvarende, og liner dem slik at stjernene er likt. Så bruker du en annen blending mode enn normal, slik at lyset fra stjernene adderes

 

Det vil nok ikke fungere i.o.m man må ha lang lukkertid (over 20 sek) for å fange opp lyset fra de fjerneste stjernene.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hva jeg skal med en fjernkontroll...

 

Er jo snart mørkt her oppe i midt-norge nå så skal såklart ut å prøve :)

 

 

 

Edit: aha, bruvde BULB nå. For å bruke mer enn 30sec lukkertid må jeg holde nede utløserknappen..

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke noen "heksekunst" å ta bilder av stjernehimmelen. Ikke trenger en utstyr i millionklassen heller.. (OK da, "litt" opp i pris skader ikke for kvaliteten)

 

Dette bildet: http://www.ub.uit.no/traf/album/til_album/...smc-260108f.jpg tok jeg på Madagaskar i vinter (sommer der nede). Det var belgmørkt ute, og da mener jeg "mojllsvart" som vi sier på Nord-Norsk.

 

Utstyr: Canon EOS20D m/EF24-70L @24mm ISO 800, 20s f/2.8.

 

Beskrivelse av bildet her: http://www.ub.uit.no/traf/album/til_album/bilde74.htm

 

Tommelfingerregel er at jo videre optikk du har jo lengere kan du eksponere uten at stjernene blir streker. Teleobjektiv og teleskop (brennvidde 500+ opptil 5000) betyr brøkdeler av et sekund (på månen) eller motor.

Lenke til kommentar

Bra :) ..menne var ISO800 virkelig nødvendig der? Ser veldig kornete ut spør du meg.

Har et 50mm f/1,8 -vil det fungerer bra eller?

 

Selv vil jeg ha noe mer liknende det jeg hennviste til. Har riktig nok ikke fått prøft, fordi jeg ikke orket å vente til sola hadde gått ned de to dagene det var fint vær, og nå er det jo regn - men ser ut til at det blir bedre utover dagen :)

Lenke til kommentar

Stativ som følger himmelen er relativt vanlige til teleskop og kalles "ekvatorial mount" eller ekvatorialstativ. Forutsatt at du får festet kameraet til et sånt kan du i teorien ha så lang lukkertid du vil, siden du da følger stjernene over himmelen. Men å skaffe et slikt er kanskje litt "overkill" i forhold til oppsettet du har fra før.

Lenke til kommentar

Svar til viite:

Vel, 800 ISO er "standard" innen fullsky fotografering. Men støyen kommer nok hovedsaklig fordi jeg øket eksponeringen med to trinn i raw-konverteren. Hadde jeg brukt lengere eksponeringstid i kameret eller stacking (flere eksponeringer som er lagt "oppå" hverandre i eksternt stacke-program) ville nok støyen vært redusert. Men, men - der og da på Madagaskar hadde jeg ikke så mye annet med meg enn kameraet. Jeg hadde ikke engang fjernutløseren med meg, så jeg satte kameraet på forsinket utløsning. Eneste støybehandling er kameraets innebygde darkframe funksjon.

 

e1dandil:

Ekvatorialmontering fåes i nesten alle størrelser. Det butikken jeg er med på å drive (og som jeg ikke har lov å reklamere for) selger bl.a denne: http://www.telescope.com/control/product/~...roduct_id=09055

 

Med håp om ikkå å bli kastet ut av forumet eller få altfor mange advarsler så kan jeg hinte at du finner butikken vår ved å søke på orion optikk (uten apostrofer). Da havner vi ganske langt oppe på søkesiden.

Ok da, litt reklame: Vi er vel en av de aller billigste teleskopforhandlerne i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg er nesten i samme situasjon. Bortsett fra at jeg har kommet så langt at jeg har skaffet teleskop og motorisert "mount".

 

Hvis du kan lese engelsk så kan jeg anbefale forumene her:

 

http://www.cloudynights.com/

 

De er veldig vennlige og hjelpsomme.

 

Det er ikke helt enkelt å begynne synes jeg, man må nemlig sørge for at teleskopet og "mount" er 'aligned', det vil si at det vet hvor nord er, vet hvor i verden vi er og at "mount"en vet hvor et par objekter (stjerner) er på himmelen. Alt i alt en forholdsvis komplisert prosedyre som jeg ikke har i fingrene akkurat. Dette kan så vidt jeg forstår ikke automatiseres heller. Man må rett og slett lære seg det.

 

I det siste har ikke været vært på min side her i Oslo, men regner med at jeg skal komme et steg videre etterhvert.

Lenke til kommentar
... Men må eg ikkje ha ein motor ved siden av?

*Må* ikke, men det er jo klart en fordel. Vi selger jo den også da.. :)

 

viite:

Slett ikke verst. Ser du har fått med deg stjernebildet Lyra litt til venstre for sentrum av bildet. Himmelen er ennå litt "mye" blå, så det er ikke så veldig mye kontrast i bildet. Det er heller ikke *heeelt* skarpt. Det kan skyldes flere ting. Enten har du ikke skarpet nok opp (på slike bilder brukes *alltid* raw-format og det blir endel etterbehandling), du har brukt autofokus (de fleste objektiv klarer ikke å fokusere rett på stjernehimmelen) eller du har satt manuell fokus helt i "bånn" (og da er du "forbi" uendelig).. Ved en senere anledning, bruk månen til å fokusere (manuelt) på, så noterer du hvor fokuset står på objektivet. Dette bruker du senere på himmelen.

 

Legg merke til stjernen rett over flaggstangkulen. Det er Albireo i stjernebildet Cygnus (Svanen) og det er en fantastisk dobbelstjerne hvor den ene er gul (som vår sol) og den andre blå (mye større og varmere enn vår sol). Dette er et stjernepar som lar seg "splitte" i en vanlig 7x50 kikkert. Da skal du klare å skille fargene også. Eller, aller helst, har du en astronomiforening i nærheten, kontakt dem og du får sett den i et teleskop. Vi er greie sånn vi amatørastronomer, vi låner mer enn gjerne ut "teleskoptid" til kommende amatørastronomispirer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...