Gå til innhold

Telenor og Mobile Broadband, mulig å forsterke signalene ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har forsøkt meg på å bruke Telenor sitt Mobile Broadband i litt over en uke nå, med dårlig resultat.

 

Ifølge dekningskartet til Telenor, skulle vi ha god dekning utendørs.

 

Den gang ei, en ting var at programmet var lite samarbeidvilligt til å bli installert.

 

Men at en skulle bruke mellom 20-30 minutter for å komme inn på startsiden / hw / vg og andre sider gjorde ikke det bedre.

 

Kjøpte meg en 3.5 meter lang USB forlenger, og "kastet" USB modemet opp i samme høyde, uten noen som helst forbedring, så nå sitter jeg der med en følelse av å ha kjøpt katta i sekken.

 

Om og visst ikke Dere har noen gode ideèr om hvordan en kan bedre mottak og sending ?

 

Forsøk på å spille HL 2 DM, var nedtur, da pingtiden var oppe i 900-2000 ms.

 

Takk på forhånd for alle innspill.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv mobilt bredbånd og eneste triks jeg vet om er å bruke USB kabelen som fulgte med og klipse den på toppen av skjermen slik at den løftes litt over bakken.

 

At du har kjøpt en 3 meter lang USB kabel tviler jeg sterkt på at hjelper fordi det er Telenor sin ledning som sikkert har noe lurt og spesialtilpasset i seg for å få bedre deking. Samme prinsipp som høretelefoner til mobil som kreves for radio.

 

En siste ting, selv om du er utendørs kan det jo ha litt å si hvor du befinner deg utendørs. Sitter du langt nedi en dal med ellers dårlig dekning? Hvordan er mobildekningen? Og hvis du ikke har 3g deking, bare EDGE eller dårligere går det vanligvis sakte desverre...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar.

 

At Telenor har noe "smart" i kabelen skal en ikke se bort ifra.

 

Men der hvor vi befinner oss, når det gjelder Mobile Broadband, er det flate marken så langt øyet kan nå. Bortsett fra noen få trær.

 

Ifølge Telenor support er det bare 3-tre kilometer til nærmeste mast.

 

Testet litt, og fikk signal ifra veldig svakt til svakt, noen få ganger godt.

 

Har prøvd ute / inne. Med og uten Telenor sin kabel.

 

Har prøvd det meste, så jeg er noe "varm" på at Telenor sin dekning ikke er bedre.

 

Når det gjelder mobil, så er dekning også bob bob, med tanke på at det er flatmark.

 

Har Netcom på mobilen, men naboene har Telenor. Like dårlig....(Svingende) signal.

 

Vennlig Hilsen

 

W_B

Lenke til kommentar

Jeg har letet mye etter modem for HSDPA som har mulighet for ekstern Yagi antenne, det finnes for ca. $200 + antenne på ca. $50

 

http://cgi.ebay.com.my/ws/eBayISAPI.dll?Vi...em=150264884397

 

http://www.saswireless.ltd.uk/gsm3g-antennas-8-c.asp

 

Denne antennen til 400 kroner er nok den beste:

 

http://www.saswireless.ltd.uk/slp-17-25-11-19-p.asp

 

ev. kan man koble den til en HSDPA telefon med inntak for ekstern antenne...

 

Mateo

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å flytte inn i en hytte i en kolonihage, men det finnes jo kun TURBO 3-G der, så når jeg leser dette blir jeg skeptisk, hadde tenkt å iallefall kunne spille battlefield2 på multiplayer. Istedenfor å betale 60000kr til en eller annen huseier, så kan jeg kjøpe et 20-30m2 hytte i en koloni hage og etter et par år eie det, det betyr mer penger, reise vekk i vintrene til spania. Så hjelp meg gjerne. Disse antenne der henviser til er det good stuff? Er det 7.2mbit modemet kompatibel med telenor sine linjer? Bør jeg kjøpe et slikt modem itsedenfor å kjøpe ifra telenor og kjøpe en antenne og sette på taket for å få max signal.

 

Hvor mye er 3.5 mbits, er vant med bredbånd, nextgentel. Hva krever Battlefield 2 på å spille på. Det er liksom 10 minutes gåing ifra Stavanger sentrum.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Mobilt Bredbånd daglig og her er mine erfaringer:

 

Usb-kabelen som følger med er bare en helt vanlig kobberkabel, så det vil ikke ha noe å si å bytte ut den. Har selv byttet til en som er litt lengre, og har ikke merket noen forskjell bortsett fra at modemet sitter litt bedre i kabelen enn den som fulgte med. Tingen med telefonkabler er at antennemottakeren (på SE telefoner) faktisk sitter i støpselet som stikkes i telefonen, det er grunnen..kun for å spare plass til andre ting INNI telefonen.

 

Ellers så sitter jeg på Turbo3G, og har god stabilitet med ett par unntak. Virker som Telenor har lagt inn noe slags sperre for torrentnedlastning, da modemet kutter utt ca 10min med torrent nedlastninger, dette skjer aldri uten at jeg laster ned torrenter.

 

Dekningen i modemet er generelt sett litt svakere enn i en mobil. Hvis jeg har 3 av 5 streker på mobilen vil jeg feks ha 2 av 5 med Mobilt Bredbånd. Så antennen i seg selv er ikke så veldig god (litt begrenset hvor mye man får plass til i ett bittelite modem også da, og en antenne er jo avhengig av størrelse for å lettere motta signaler.)

 

Ett tips er hvis du bruker programmet som fulgte med modemet så bør du bytte ut det med den oppgraderte versonen som ligger på telenor.no. Da ser man til enhver tid hvor stor hastighet man har, slik at man har en viss anelse om alt har stoppet opp, eller om modemet jobber. Bor selv 1km unna en Turbo-3G mast og har mellom 2 og 3 av 5 streker i signal. Det avhenger mest av alt på hvordan veggetasjonen er der man bruker det. Skog etc ødelegger enda mer på 3G signaler enn GSM grunnet frekvensene som brukes, så er sikker det som er problemet ditt. Du er sikkert koblet opp med 3G, og har bare såvitt signaler, mens GSM signalene er bedre.

Lenke til kommentar

Satt selv med telenors mobile bredbånd i hele sommer. Det er som nevnt ingenting magisk med usbkabelen som følger med og jeg oppnådde markant bedre dekning da jeg skiftet til en lengre kabel som jeg kasta ut vinduet.

 

Det er ikke støtte for ekstern antenne på usb-saken (et option modem) telenor selger. (Om noen trenger et kan jeg alltids selge mitt..) Telenor selger og et pcmcia-kort som de kaller "mobilt kontor" som har støtte for ekstern antenne. Uten at jeg har sammenlignet dette direkte med usb-saken vil jeg tro at det gir bedre dekning.

 

Ellers er triksene om man sitter med litt dårlig 3g-dekning å sette programvaren til å kun bruke 3g nett, da skifte mellom 2g og 3g gjør at all trafikk stopper, eventuelt sette den til å kun bruke 2g (edge). Med 1-2 av fem streker fikk jeg mellom 80 ms og 5000 ms ping mot hw.no. Til sammenligning får jeg 40ms på adsl-linja mi hjemme og ca 8 fra uninett.

 

Jeg opplevde ingen forskjeller mellom ny og gammel windowsprogramvare, linuxprogramvaren eller osxprogramvaren. Jeg merket derimot stor forskjell på hastighet før og etter 12 på natta. På natt fikk jeg lett 100 kb/s, mens om dagen/kvelden var jeg heldig om jeg toppa 15.

 

S

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å flytte inn i en hytte i en kolonihage, men det finnes jo kun TURBO 3-G der, så når jeg leser dette blir jeg skeptisk, hadde tenkt å iallefall kunne spille battlefield2 på multiplayer. Istedenfor å betale 60000kr til en eller annen huseier, så kan jeg kjøpe et 20-30m2 hytte i en koloni hage og etter et par år eie det, det betyr mer penger, reise vekk i vintrene til spania. Så hjelp meg gjerne. Disse antenne der henviser til er det good stuff? Er det 7.2mbit modemet kompatibel med telenor sine linjer? Bør jeg kjøpe et slikt modem itsedenfor å kjøpe ifra telenor og kjøpe en antenne og sette på taket for å få max signal.

 

Hvor mye er 3.5 mbits, er vant med bredbånd, nextgentel. Hva krever Battlefield 2 på å spille på. Det er liksom 10 minutes gåing ifra Stavanger sentrum.

 

 

Som nevnt i tidligere tråd på forumet så funker det meget dårlig med online-spilling på Mobilt Bredbånd. Selv med Turbo 3G dekning blir PINGEN får dårlig...

Lenke til kommentar
Jeg vurderer å flytte inn i en hytte i en kolonihage, men det finnes jo kun TURBO 3-G der, så når jeg leser dette blir jeg skeptisk, hadde tenkt å iallefall kunne spille battlefield2 på multiplayer. Istedenfor å betale 60000kr til en eller annen huseier, så kan jeg kjøpe et 20-30m2 hytte i en koloni hage og etter et par år eie det, det betyr mer penger, reise vekk i vintrene til spania. Så hjelp meg gjerne. Disse antenne der henviser til er det good stuff? Er det 7.2mbit modemet kompatibel med telenor sine linjer? Bør jeg kjøpe et slikt modem itsedenfor å kjøpe ifra telenor og kjøpe en antenne og sette på taket for å få max signal.

 

Hvor mye er 3.5 mbits, er vant med bredbånd, nextgentel. Hva krever Battlefield 2 på å spille på. Det er liksom 10 minutes gåing ifra Stavanger sentrum.

 

 

Som nevnt i tidligere tråd på forumet så funker det meget dårlig med online-spilling på Mobilt Bredbånd. Selv med Turbo 3G dekning blir PINGEN får dårlig...

 

Jeg tenkte hvis jeg kjøper et bedre usb-modem og kobler det opp til en litt kostbar antenne

ifra den til linkete webshoppen og spiller battlefield om natten. Han ene her nevnte 100kbs download. Antenne rettet mot en mast, eller den 360¤ graders antennen som stiller seg selv inn automatisk. Jeg er et nattemenneske, jobber i utebransjen så spillingen foregår en del om nettene. Hva var SE-telefon?

 

Må man ha et mobil telefon abonnement for å få 3gturbo til pcen?

 

Kan det være fordel å ha en spesiel type mobil-telefon til dette bruket i såtilfelle?

 

Hvis 2 første stemmer så bør jeg kjøpe en 3G-telefon?

 

Jeg har en mobil telefon som er snart i stykker, gammel, fjusker på knappene.

 

Ønsker å kjøpe en ny mobil telefon. Vil ha Nokia, kan tenke meg en med gps, men vil ikke betale for gps bruken. Kommer til å få bruk for gps, da jeg planlegger å kjøre noen fine turer.

 

Tusen takk for deres tid og oppfølgning.

 

I en koloni-hage tror jeg det er svært liten sjangs for å få til bredbånd kobling. Hvis ikke en bor med et gjerde, hvor på andre siden av gjerdet det er et bolighus som har bredbånd, det bør kansje gjøre det enklere å grave en kabel noen meter.

 

Da kan jeg ha en nice HUT

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...