Gå til innhold

Hva trenger man egentlig til vannkjøling ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

søk i forumet men det du trenger er:

blokk til prosessor av typen som passer (amd eller intel)

2-3 meter slange

vanntank er greit å ha

blokker til evt. skjermkort og hovedkort

pumpe (gjerne eheim 1046 el 48)

noen overganer på disse til slangetykkelse du velger

radiator (til 1x120mm vifte eller til 2 stk. Stor=bedre en liten)

 

Evt. harddiskkjølere, vannhastihgetsteller og ekstra stæsj

 

Radiatoren på dette settet er ikke så stor så du må ha en ganske kraftig 80mm vifte på den for at den skal bli bra. Bedre å kjøpe en radiator som har plass til en eller flere 120mm vifter. Da kan du kjøle ned mer med mindre støy en du får med luftkjøling.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Dette oppsettet hadde jeg tenkt på :

 

CPU: Danger Den Maze 3-1 inkl. 226W Peltier og Neoprene

 

GPU: Danger Den Geforce 4 / 3 vannblokk

 

Pumpe: Aqua Bee UP1000 Vannpumpe

 

Radiator: HW-Labs Black Ice Extreme 2 Chrome

 

Slange: Tygon R-3603 slange + slangeklemmer

 

+ en eller annen vanntank

 

Ser det bra ut eller ?

 

 

Hvilken tomme på slangene er å anbefale ?

Lenke til kommentar

destillert vann med en dæsj kjølevæske slik at ikke ting begynner å gro inni systemet ditt.

 

slangen må passe til koblingene og du finner tabell over hva som skal brukes på siden til microplex.

Bare se på modellnummeret på den delen du har så ser du enkelt hva som skal være av slanger og slikt.

 

Slangeklemmer av metall kan være litt skummelt da de kan i værste fall kutte i slangen og gi vannlekasje.

Lenke til kommentar

hvis du ikke vet hvilke deler du skal ha i systemet engang, burde du værtfall ikke starte med peltier. masse isolering trengs, og hvis du ikke har lest nok om dette, kommer pcen din til å føkke seg selv etter 5 min. :woot:

 

mitt tips, les før du gjør noe som helst.

 

edit: og drit i det destillerte vannet. meningsløst og bortkasta penger, vanlig springvann funker perfekt med litt frostvæske i som du får kjøpt statoil e.l hvis systemet ditt "lekker" er du flink! :p

Lenke til kommentar
Jeg har sett bort fra peltier allerede.

 

Men går det ikke bra å bruke f. eks Imsdal vann som man får kjøpt på nesten alle butikkene ?

 

Det er vel omtrent like galt eller verre enn springvann. Imsdal og des like er mineralvann uten CO2. Dvs det rikt på mineraler som kan føre til avleiringer, særlig der det er varmest (CPU blokka).

Lenke til kommentar
Jeg har sett bort fra peltier allerede.

 

Men går det ikke bra å bruke f. eks Imsdal vann som man får kjøpt på nesten alle butikkene ?

 

Litt av poenget med destilert vann er vel at dette ikke ikke leder strøm...slik at dersom en lekkasje skulle oppstå så kortslutter du ikke hele systemet!

 

Eller er jeg helt på villspor nå?

Lenke til kommentar
Litt av poenget med destilert vann er vel at dette ikke ikke leder strøm...slik at dersom en lekkasje skulle oppstå så kortslutter du ikke hele systemet!

 

Eller er jeg helt på villspor nå?

 

Ja, du er helt på villspor :wink:

 

Grunnen til at en bør bruke destillert vann er som tidligere nevnt at ikke ting skal gro i systemet ditt, eller du får diverse avleiringer.

 

Destillert vann leder riktignok mindre strøm en "skitten" vann, men det vil uansett føkke opp systemet ditt ved en lekkasje.

(Diskusjonen om vannets egenprotolyse har vel gått på formet i uminnelige tider :) )

Lenke til kommentar
Bedre å kjøpe en radiator som har plass til en eller flere 120mm vifter. Da kan du kjøle ned mer med mindre støy en du får med luftkjøling.

 

Dette er viktig - støy er vel kanskje en av hovedgrunnene til at mange går over til vannkjøling.

 

Har 2 stk trinnløst justerbare Enermax 120mm vifter på min radiator, en på hver side (den ene blåser da selvsagt 'på' og den andre 'trekker' luften igjennom). Med begge to på minimum hastighet kjøler de like bra som om jeg bare kjører en av dem på max hastighet men med et helt annet lydnivå så klart.

 

De 150,- eller noe ekstra for vifte nummer 2 er en bra investering når det gjelder å redusere støyen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...