Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 118d, evt. 120d, ca 2005, Noe å være obs på?


MrLee

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Da var gamla solgt (Golfen) og ny bil vurderes.

 

Sitter og ser på en ca 2005 eller nyere BMW 118d eller evt. 120d men jeg har ikke peiling på bil sånn generellt egentlig.

Er det noen som vet om det er spesielle ting å være obs på på slike biler?

 

Og da tenker jeg på tekniske ting, ikke "det er kebabtralle" kommentarer ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er ikke jeg noe stor fan av akkurat denne bilen, men det er jo en smakssak. 1-serien fikk, om jeg ikke husker helt feil, start/stopp teknikk i 2007. Vet ikke hvor mye dette gjør for drivstofforbruket, men regner med at det kan synke betraktelig om man kjører en del i by. Personlig ville jeg prøvd å få med meg denne lille finessen om jeg skulle kjøpt en slik bil.

Lenke til kommentar

Blir kanskje ikke så veldig objektiv dette her, iom. at jeg har hatt 1-serie selv, men jeg var hvertfall veldig fornøyd med bilen.

 

Jeg hadde "bare" 116i, men det holdt for meg. Topp kjøreegenskaper (les: sportslig, kanskje litt stiv, men sitter støpt i svinger) og komfor. Med 118d eller 120d, kommer det sikkert til å sparke enda mer. Og bakhjulstrekk er jo morsomt!

 

Pass på at du ikke kjøper en bil som er ribbet for utstyr, da kan den bli kjedelig. Ting som kan være greit å ha med for komforens skyld, er klimaautomatikk, sportstoler, multifunksjonsratt.

 

Mange syns at 1-serien har en veldig sær design, selv syns jeg den var veldig tøff. Den vokser på deg. Merker jeg savner den mer og mer mens jeg skriver dette, hehe.

 

EDIT: Start/stopp-knapp er standard på alle 1-serier. Jålete, men kul finesse, ja:)

 

Et kjent problem med 1-serien, er at registerkjedet kan hoppe av hvis man kveler motoren. Dette fikses gratis på garantien/reklamasjonsretten, og problemet blir helt borte.

 

Et kanskje sterkt positivt argument for denne bilen, er at BMW ble for andre år på rad kåret til det bilmerket som har mest fornøyde kunder. Og går man spesifikt på modellen, så ligger faktisk 1-serien helt på topp.

Endret av fAight
Lenke til kommentar

Jeg skal ha full pakke om jeg kjøper ja Multiratt er absolutt på "Must have" lista mi :) Har prøvekjørt en fullspekket 118d fra bavaria for en stund tilbake, og det var grunnen til at det blir den over 116 bensin, for å si det slik :)

 

start/stop funksjonalitet tror jeg blir i for dyre biler (2007 og nyere 118d-120d ligger vel ca 100k over det jeg tenker å bruke :) ), men pytt, ingen av bilene jeg har hatt før har hatt det til nå, så jeg skal nok overleve :)

 

Hvordan er det med partikkelfilter på de "eldre" bilene (ca 2005-2006)?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Har prøvekjørt 1 serien med minste diesel motor og en med bensinmotor (140 hk eller noe sånt). Den med minste motoren var kjedelig. Altfor lite motorkraft. Den med bensinmotor var ganske artig. Ble overrasket over relativt stort baggasjerom. Bilen jeg kjørte hadde M pakke + noen herlige seter. Kunne regulere sidestøtte etc elektrisk. Satt som støpt. Satt greit på veien, og morsomt med RWD på vått føre :D

Lenke til kommentar

Grattis med "ny" bil! Er selv en stor fan av bilen! Ser utrolig bra ut og er fantastisk å kjøre. Er kun student så har ikke råd til bil ennå, men når den tid kommer blir det nok en 1-serie. Heldigvis har pappa nettopp bestillt en 118d, så da får jeg jo kjørt den litt :) Dynamic betyr iallefall at bilen din har sportsunderstell, hvilket jo er utrolig digg! Anbefaler deg å sjekke ut www.babybmw.net som virker til å være et meget fra forum.

 

Vet at meningene om 1-serien er delte, men hvordan noen kan synes den er stygg er utenfor min forståelse. Her ses en 100% original 1-serie (uten M-styling):

 

http://shrani.si/?3y/Bc/3siuagxu/8.jpg

http://shrani.si/?2F/RQ/2xV7vVcy/1.jpg

http://shrani.si/?2y/Jy/yokCB26/18.jpg

 

Lekkert!

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar

Takk for link. Jeg har lett etter ett skikkelig BMW forum å invadere med n00b spørsmål. Den eneste vennen jeg har som er bilfrelst tilber Acura/honda, så der var det ikke mye hjelp å få :=)

 

Ser ut som jeg ikke har helt original styling, det er nemlig ekstra lys på nedre del av front på min :) - har forresten fått den, bilder kommer til helga når jeg har fått tid til å vaske den skikkelig (ræv vær her i Stavanger). Den var DIGG å kjøre (men ok, sammenligningsgrunnlaget mitt er en 1.4 Polo og en 1.6 Golf...)

Lenke til kommentar

Bildene jeg postet er facelift-versjonen (2007 og senere), så kan godt hende du har original.

 

Du kan forøvrig også sjekke ut www.1addicts.com

Virker imidlertid ikke til å være like bra som babybmw, men kan sikkert være noe nyttig her og. Det jeg liker med babybmw.net er at det folkene der inne virker til å være fornuftige og ha fine holdninger. I tillegg virker det ikke som det er typisk råneforum. Er jo bare trist å se på hvordan mange rånere klarer å ødelegge biler med smakløs styling...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...