Gå til innhold

Speilreflekskamera + optikk til 15000?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for alle svar :-)

 

Jeg var innom foto.no og fant meg en god pakke bruktmarkedet som jeg slo til på:

 

Nikon D300

Nikkor 12-24mm

Nikon SB-800

+ UV linse

 

Alt til: 15000,-

 

Ser du på prisen for dette nytt, så mener jeg at dette var et greit kjøp. Eller hva sier dere?

Aiai.. Dette var ikke noe lurt :ermm: Du har kjøpt et kamera du ikke vet om ligger godt i hånden din, med et objektiv du ikke trenger og uten objektivet du faktisk trenger, og det til en dårlig pris i tillegg. :whistle:

Lenke til kommentar

Seriøs svartmaling her nå...

 

Jeg synes du har gjort et ok kjøp. Kameraene i denne klassen har alle høy fokus på ergonomi og passer dermed de fleste. Spesielt når du ikke har noen preferanser på forhånd.

 

* D300 er i skrivende stund det beste kameraet i klassen.

 

* Nikkor 12-24 er et vidvinkel-objektiv. Det egner seg ikke for portretter, men er meget bra til landskap, arkitektur m.m. Det er for øvrig den beste vidvinkelen for Nikon ved 12 mm.

 

* SB-800 kommer du til å få mye glede av. En av markedets beste blitser.

 

* UV-filteret er ikke verdt noenting og legges i en skuff med en gang.

 

Denne pakken er verdt ca 21000 ny (norske priser), så med forutsetning om at utstyret du har kjøpt er behandlet bra så er dette en helt kurant pris.

 

Når det er sagt er jeg enig med de andre at det er farlig å kjøpe så dyrt utstyr på "impuls" uten å ha prøvd andre merker. Men du har vært "heldig" og kjøpt deg knall-utstyr som du kommer til å få MYE glede av. Du mangler fortsatt en normal-zoom og da er Nikkor 16-85 VR et godt alternativ. Du bør også vurdere på Tamron 17-50/2.8 og Sigma 18-50/2.8.

Lenke til kommentar
Når det er sagt er jeg enig med de andre at det er farlig å kjøpe så dyrt utstyr på "impuls" uten å ha prøvd andre merker. Men du har vært "heldig" og kjøpt deg knall-utstyr som du kommer til å få MYE glede av. Du mangler fortsatt en normal-zoom og da er Nikkor 16-85 VR et godt alternativ. Du bør også vurdere på Tamron 17-50/2.8 og Sigma 18-50/2.8.
Ville også kikket på Sigma 24-70 (evt Nikkor dersom økonomien vil tillate det). Med dedikert vidvinkelzoom er behovet for vidvinkel mindre i mine øyne i hvert fall - men selvfølgelig er det også kjekt å ha. 16-85VR ville nok jeg også vurdert seriøst i hvert fall...
Lenke til kommentar

Hva med Tamron 28-75/2,8 som supplement? Det er jo et ganske bra objektiv til portrettbruk, og så har han vidvinkelzoom så den begrensede brennvidden i bunn betyr ingenting.

 

Da kommer den samlede prisen på 18 store, og det er ikke verst for en så komplett pakke.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har vært i Japan på jobboppdrag og har derfor ikke hatt tid til å svare.

 

For å si det slik så var dette ikke noe impulskjøp.

Jeg har vært innom et par fotobutikker og testet en del kameraer (ikke D300). Og jeg personlig syntes ikke det var så store forskjeller på hvor godt de lå i hånden, kanskje fordi jeg ikke er så kresen ;) . Så jeg var ganske sikker på at jeg ikke kom til å mislike ergonomien til D300.

 

Jeg hadde også forhørt meg omkring med bekjente av meg som har brukt D300, og alle anbefalte det. Så det ble til at jeg bestemte meg for dette kameraet.

 

Når jeg fikk tilbud på en brukt pakke med 2 av de tingene som jeg hadde som første prioritet (D300 og SB-800), så tenkte jeg at det ikke gjorde noe om jeg fikk med et objektiv også. Jeg viste godt at dette ikke var et objektiv til å ta portrettbilder med. Jeg kommer hovedsakelig til å ta portrettbilder, men jeg kommer til å bruke kameraet til andre type bilder også, og hadde planlagt å bygge meg opp en samling med objektiver. Derfor valgte jeg å få med 12-24 objektivet.

 

Jeg har fått kameraet og er strålende fornøyd, selv om det virker litt avskrekkende med all funksjonaliteten som finnes. Men det er jo utfordringen det som gjør det moro og lære seg noe nytt :)

 

Jeg har i tillegg kjøpt Nikon AF-S DX Nikkor 16-85 + Lowepro Minitrekker AW.

 

Nikon AF 50mm f/1.4 er bestilt.

 

Så får vi se hva det neste blir som jeg kjøper.

Prøvde Epson P-4500 i Japan, og det er en sak jeg har lyst på.

Har tenkt å kjøpe meg noen skikkelige bøker om digital fotografering, er det noen som har noen anbefalinger? Har sett litt på ”Boken om Digital Fotografering” av Scott Kelby...

Endret av Japp
Lenke til kommentar

Her besitter du faktisk samme pakke som meg (med unntak av 12-24'n din) og jeg skal lire av meg at den 50mm 1.4 er et latterlig deilig objektiv å ha, fantastisk lyssterkt, og, om man tillater seg og blende litt ned, vanvittig skarpt!

 

16-85 er jeg også veldig fornøyd med, ikke like skarp som 50'n, men det er heller ikke å forvente. VR er utrolig fiffi sak som du kommer til å sette pris på:) Dette er det man setter på når man ikke vet hva dagen bringer...

 

Sjekk ut vertikalgrepet MD-D10, det bør du ha, så slipper du å slite med gåene hender av overarmsgrep når du portrettfotograferer. Kameraet blir bedre å holde også horisontalt med dette montert. (jeg synes faktisk grepet vertikalt er bedre en det horisontalt;))

 

Ja, også har du jo en kjekk mulighet med trådløs blitz-styring med sb-800:)

 

Enjoy sier jeg bare!:)

 

Edit: 18-85 du kjøpte ja, det er sant, ikke 16-85..

Endret av Leopoldleo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...