Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Feil i minne (RAM)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har lett etter ett løsning på dette problemet på internett i ny og ne, men pga av datamaskinens alder ser det ut som det ikke er noe konkrekt svar.

prod_e37a2eb5ee322e48f9bd7267cb9b6286.jpg

Jeg har en datamaskin med et gammelt MSI hovedkort (KT4M, MS-6596, se bildet). Hovedkortet har to slots for RAM og har nylig satt in to nye RAM-brikker. Phoenix baserte BIOSer har som oftest det man kaller "Beep Error Code" som rett og slett er at når noe gikk feil med selvtestene under oppstarten av datamskinen så piper den på en

spesiell måte avhengig av feilen.

De to nye RAM-brikkene er av samme type og leverandør (Kingston HyperX 512mb x2) og gir til sammen 1024 RAM. Etter mye problemer med å sette i RAM brikkene skikkelig pga posisjonen til hovedkortet, som resulterte i mye piping og sutring fra dataen, klarte jeg endelig å starte opp å kjøre memtest. Begge RAM-brikkene fungerer perfekt, med ingen feil. Jeg har kontrollert om RAM-brikkene sitter i ordentlig mange ganger, men jeg forstår fortsatt ikke feilen. Pipingen skjer visst når dataen ikke består POST-testene. Jeg har tenkt på støv et par ganger, men jeg kan ikke huske å ha hatt dette problemet før jeg oppgraderte RAMen på dataen, men fjernet støv for sikkerhets skyld for å eliminere den muligheten.

Problemet er: Noen ganger starter den normalt, andre ganger ikke.

Når den ikke starter, og den piper koden for minne feil, så må jeg rett og slett dra ut pluggen å prøve på nytt, noe som er frustrerende i seg selv. Det er ikke noe i veien med RAM-brikkene, hovedkortet støtter selfølgelig DDR, og de to slotsene er i orden også. Så...

Er det dårlig minne kompatibilitet?

Er hovedkortet rett og slett for gammelt?

...Hva er det som forårsaker denne feilen?

Takk på forhånd.

Endret av Smokaz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags hastighet (PC2100, PC2700, PC3200) er det på Kingston brikkene?

Som du ser > link er det iallefall mange forbehold og "om & men" ved bruk av PC3200 ram på dette hovedkortet. (hvis det er dét som er problemet her da)

Er det PC3200(400MHz) du har, så spørs det om du ikke må stille Dram Frequency/DRAM Clock manuellt til 166MHZ (=333MHz) eller endog kanskje ned til 133MHz (=266MHz) og håpe at det funker.

Skrevet (endret)

Kingston brikkene er 3200ram. Instillingene i BIOS var satt på auto (SPD), eg. 200MHz. FSB Frequency står på 133Mhz.

Jeg forstår ikke hvordan dette kan skape komplikasjoner? Er litt usikker på hva å endre på disse instillingene gjør.

Endret av Smokaz
Skrevet

I linken over står det;

For using 266MHz or 333MHz DDR modules: Any configuration up to 2GB can be reached using any combination of 128, 256, 512MB, and 1GB modules. For using 400MHz DDR modules: Supports only two banks at 400MHz using two 256MB (single bank) modules or one 512MB (double bank) module.

Vanligvis blir det stabilt ved å sette lavere DRAM clock(DRAM Frequency), men her er det et "issue" med single bank & double bank i tillegg.

Men jeg foreslår at du forandrer fra "SPD" til 133MHz og ser om pc'n blir stabil.

Skrevet (endret)

Det skal jeg gjøre :p Takk for hjelpen.

Men hva vil det si å stille DRAM frequency lavere? Har det noe som helst forbindelse med ytelse?

Endret av Smokaz
Skrevet

Selvsagt har det noe å si på ytelse, men i ditt tilfelle (med et såpass sært/kresent hovedkort) er det vel uansett å foretrekke hvis du får brukt begge ram-brikkene (på lavere hastighet) fremfor kun 1 brikke på full hastighet.

Skrevet
Selvsagt har det noe å si på ytelse, men i ditt tilfelle (med et såpass sært/kresent hovedkort) er det vel uansett å foretrekke hvis du får brukt begge ram-brikkene (på lavere hastighet) fremfor kun 1 brikke på full hastighet.

Satt ned DRAM, problem løst.

Takk for hjelpen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...