Gå til innhold

Mod/spill-prosjekt: hvilken plattform?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Topic sier vel det meste. Jeg skal begynne et ett-årig produsentstudie, hvor jeg og forhåpentligvis noen medstudenter skal lage et ferdig produkt. Dette skal forhåpentligvis kunne gi oss et fundament for å søke jobb videre i spillindustrien.

 

Jeg selv ser for meg et spill i en "vanlig" 3D-verden som vi ser i de fleste moderne spill. Men foreslå gjerne 2D-motorer eller uansett hva du måtte anbefale.

 

Plattformen bør være:

*Spillbar på så mange systemer som mulig, så nær gratis som mulig.

*Ha et enkelt inngangsnivå så "alle" utviklerne kan starte å jobbe ganske kjapt (med begrensede programmeringskunnskaper).

*Ha muligheter for avansert behandling av karakterer og miljøer, gjerne AI også.

 

Har selv tenkt på Half-Life 2 motoren, men da må vi kanskje få alle som skal bruke modden til å kjøpe spillet? I tillegg er det kanskje begrensede justeringsmuligheter?

 

Forslag tas imot med stor takk!

 

MVH Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

beklager hvis jeg tar feil.

men hvis du bruker open-gl som er gratis, hvis jeg ikke husker mye feil :hmm:

så har du en 3d motor.

du har en rekke spill som kan modifiseres, blant annet har du americas army som er helt gratis, command and conquer har egne sider der de modifiseres spillene i hytt og gevær.

du har battlefield heroes (gratis) som kommer i høst som sikkert kan modifiseres.

vet også at en del linux spill blir laget i 3d programmet bleder som er gratis også

Lenke til kommentar

Source Motoren er et veldig godt utgangspunkt men det krever at folk eier i alle fall Half-Life 2. Alternativene er dessverre da ikke så forferdelige gode og du må offre grafikk for å få noe som er helt gratis.

 

Jeg vil heller forsøkt meg på Source motoren og det faktum at folk må betale en liten sum for å få Half-life 2. Fordelen med Source motoren er at den er veldig lett å jobbe med og alle verktøyene du trenger for å konvertere innhold til Source innhold er med i pakken. Alt du trenger er et 3D modelleringsprogram for å lage dine egene modeller, utenom det er det resterende medfølgende i pakken.

 

Om du derimot skal egenprogrammere en egen motor kan du bruke Direct X som utgangspunkt. Alle Windows baserte maskiner har Direct X i dag og majoriteten bruker denne platformen. Ta en titt f.eks på spillet "Mount & Blade". Det er et meget godt eksempel på hva egenprogrammert motor med Direct X kan gjøre.

Lenke til kommentar

Med mindre du har noen som kan programmere (altså ikke nybegynner) OpenGL/DirectX eller som kan manipulere f.eks Ogre3D (sammen med andre biblitek)/Irrlicht/Crystal Space eller andre open source engines, så må du nok belage deg på mod-verktøy som følger med spill som Half-Life 2, Crysis, Unreal Tournament osv.

 

Skulle jeg anbefalt noe, så må det bli enten Source, Sandbox eller Unreal Engine 3, som du får med Half-Life 2, Crysis eller Unreal Tournament 3. De er enkle å sette seg inn i, krever ikke like høye programmeringskunnskaper, har solide verktøy for å importere teksturer, lyder, musikk, custom modeller osv.. Og noe jeg anser som enda viktigere: de har plenty av dokumentasjon på nett og ikke minst communities hvor du kan spørre om hjelp (forums, irc osv.). Dette er utrolig viktig og hjelper sykt mye.

 

Du har jo en god del andre motorer, som i seg selv også er gode, men kanskje ikke så utbredt (communities osv.) skulle man stå fast / finne flere til teamet og slikt. Finner ganske så full liste over spill du kan modde her: http://www.moddb.com/mods (under Search - Any Game listen).

 

 

Går dere for noe mer selvstendig, så finner du en ganske solid liste over motorer her: http://www.devmaster.net/engines/

Ikke alle er gratis, og noen er veldig spesifikke, som f.eks Ogre3D som BARE er grafikkmotor, så ting som level editor, lyd osv. må du legge til/programmere selv.

 

 

Det finnes alternativ.. Et eksempel er Torque, som er ganske all-around og kraftig spillutviklingspakke med eget skriptspråk/solid level editor så du slipper å tenke så mye på programmering på høyt nivå.

Mer info her: http://www.devmaster.net/engines/engine_details.php?id=3

Endret av wolferey
Lenke til kommentar

Jeg andbefaler IRRlicht som grafikk motor, har blant annet OpenGL og DirectX, den kan importere quake brett og modeller, importere mange kjente 3d fil typer, som .3ds, .x, obj m.m . Som fysikk motor så hadde det vel vært greit med Newton? Men jeg veit ikke om PhysX koster noe, har hørt noe om en simpel versjon, men tviler litt på den.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode og utfyllende svar!

 

Jeg tror nok at vi kommer til å satse på en spillbasert utviklingspakke ved nærmere ettesyn. Det blir litt for hardt å finne volsom programmeringskompetanse i en så beskjeden by som Harstad.

 

Hvilken pakke passer best for singleplayer og hvilke passer best for multiplayer? Er det store forskjeller ute og går her?

 

Og så til slutt: de som var med på Norwegian Game Awards, hvilke plattformer brukte de? Jeg var sabla imponert over hva de hadde fått til på begrenset tid og ressurser.

 

edit: klareringer og typos :)

Endret av Ursa
Lenke til kommentar
Hvilken pakke passer best for singleplayer og hvilke passer best for multiplayer? Er det store forskjeller ute og går her?

 

Er ikke så store forskjeller på SP og MP på de store moddene, verktøyene er de samme, slipper bare nettverkskodingen. Det beste er jo å se hva andre gjør og har gjort, så får du deg et godt bilde av hva som kan lages med de forskjellige spillmotorene.

 

Og så til slutt: de som var med på Norwegian Game Awards, hvilke plattformer brukte de? Jeg var sabla imponert over hva de hadde fått til på begrenset tid og ressurser.

 

De fleste hadde vel enten valgt en open source motor de leita fram og fant best egnet til spillet sitt på nett, eller prøvde og lage noe ifra "bunnen av" (altså programmere OpenGL/DirectX kode, nettverkskode, spillkode og slikt selv).

 

("bunnen av" ville jo vært maskinkode, lage egne drivere og slikt.. men det er ikke mange som gjør noe slikt til spill nå til dags :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...