Gå til innhold

Lighroom 2 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for linker SteinarN og Autoxave.

 

Har lastet ned oppdatering og skal installere det nu.

 

Edit: Installasjon og oppgradering av katalog gikk veldig smertefritt og greit. Programmet virker greit så langt. Gleder meg til å prøve Adjustment brush på bildene.

 

Liker veldig godt at alle disker kommer opp med egen overskrift. Dette var noe rotete på LR1.

Lenke til kommentar
Dere som opplever denne fryktelige laggen, bruker dere Vista?

Har Lightroom 2 p?o maskiner;

 

Windows XP p?P8710w med NVIDIA skjermkort, fullstendig ubrukelig. Lagger og fryser skjermbildet. ALLE andre applikasjoner g?som en dr?

 

Vista Ultimate p?tasjon?arbeidsstasjon, virker, men betydelig tregere ?la i store filsamlinger (NEF filer fra D2x) enn f.eks ACDsee Pro og Nikon View

Lightroom har ofte STORE problemer med skjermkort fra NVIDIA. Ved ?ndre standard 3D innstillingene p?en b?are med NVIDIA kort ble begge maskinene omtrent like raske!

 

http://www.lightroomforums.net/showthread.php?t=2137

 

 

 

Leste litt p?enne linken, men hvordan kommer jeg til 3D instillingene i Nvidia? Klikket meg inn fra Nvidia ikonet nede p??side ved klokken.

H?r noen kan forklare hvordan jeg kommer til 3D instillingene.

Endret av Arve28
Lenke til kommentar

Jeg har alltid undret meg på hvorfor LR er så tregt på noen områder. Nå skal det sies at jeg har en 3 år gammel toshiba laptop 1,7ghz centrino med 1gb ram, men likevel. Andre programmer som XNview lar meg se 1:1 av en rawfil på noen øyeblikk, tilsvarende innzooming i LR tar en hel haug med øyeblikk. Er dette kun dårlig koding eller er det noen gode grunner til at det er slik?

 

For øvrig er resten av LR (som skifting av modul, visning av miniatyrbilder, devlopverktøy etc) også småhakkete hos meg, trolig pga pc'en.

 

Men når alt kommer til alt virker LR som et ingen-over-ingen-ved-siden-program for vanlig dødelige og proffe. Savner ingenting bortsett fra bedre ytelse (og ny pc :). Synd oppgradering er himla dyrt.

 

Edit: Kanskje jeg savner en sikkerhetskopieringsfunksjon.

Endret av svenni84
Lenke til kommentar

På min (C2D 2,4 Ghz, 2 GB RAM, Nvida 8600) er den grei foruten de selektive redigeringsfunksjonene hvor den er sørpe treg, spes dersom jeg redigerer mer enn 5-6 bilder etter hverandre med selektiv redigering. Tror nok du har en litt for treg PC ja:) Tre år er jo lenge til å være en laptop i dag.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å kjøre PC'en min i Clone mode mot TV'en for å sitte i sofaen og katalogisere bilder. Da opplevde jeg at LR2 låste seg flere ganger. Krasjet ikke helt, men var låst i flere sekunder.

 

Men noen som vet om det går an å søke / lage Smart Collections med wildcards?

Jeg prøver å lage en Smart Collection som inneholder alle bilder jeg har som er tatt på Julaften, altså 200*/12/24. Men det godtas ikke. Virker tungvint å måtte legge inn hvert eneste år og dato liksom.

Endret av Dal
Lenke til kommentar
Jeg prøvde å kjøre PC'en min i Clone mode mot TV'en for å sitte i sofaen og katalogisere bilder. Da opplevde jeg at LR2 låste seg flere ganger. Krasjet ikke helt, men var låst i flere sekunder.

 

Men noen som vet om det går an å søke / lage Smart Collections med wildcards?

Jeg prøver å lage en Smart Collection som inneholder alle bilder jeg har som er tatt på Julaften, altså 200*/12/24. Men det godtas ikke. Virker tungvint å måtte legge inn hvert eneste år og dato liksom.

 

Det er jo mye enklere å lage en keyword med julaften...

Lenke til kommentar

La inn catalogen min jeg har fra Lightroom 1,3 på ca 12000 bilder. Det tar veldig lang tid å skrolle gjennom disse i LR2. Når jeg skroller nedover er det ikke bildet i det hele tatt, men kommer etter endel sekunder. Har duo core 2 (1,6Ghz med 2gb ram og Nvidia 7400).

 

Gikk inn på en mappe med 372 bilder i raw. Tok 26 sekunder før alle viste seg i Library. I LR 1,3 tar det maks 2 sek.

 

Dette er systemkravet Adobe setter:

Microsoft® Windows XP med Service Pack 2

Intel® Pentium® 4-prosessor

768 MB RAM (1 GB anbefales)

1 GB ledig plass på harddisken

Skjermoppløsning på 1024 x 768 punkter

CD-ROM-stasjon

Endret av Arve28
Lenke til kommentar
Det er jo mye enklere å lage en keyword med julaften...

Klarer ikke helt å se hvordan keyworde julaftener over mange år skal være enklere enn å ta ETT enkelt søk da, men.

 

Uansett, julaften var bare et eksempel, er jo mye man kan bruke søking med wildcards til.

Lenke til kommentar
Det er jo mye enklere å lage en keyword med julaften...

Klarer ikke helt å se hvordan keyworde julaftener over mange år skal være enklere enn å ta ETT enkelt søk da, men.

 

Uansett, julaften var bare et eksempel, er jo mye man kan bruke søking med wildcards til.

 

Ble plutseig usikker på hva du er på jakt etter. I LR ksn du lage såkalte nested keywords, der "Juleaften" er hovedkategorien og juleaften 2006", "julaften 2007" og "julaften XXXX" er underkategorier. Kategorien over julaften kan f.eks være "Feiringer" eller "Høytidsdager".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...