Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Gal PC gjør meg gal!


Anbefalte innlegg

Jeg har fått ganske store problemer med PC'en, og jeg kan ikke fatte eller begripe hva det skyldes. Vil ramse opp problemene, symptomene og litt om hva jeg har gjort for å fikse det her, og håper noen smarte mennesker skjønner hva som feiler den. Jeg skjønner det nemlig IKKE...

 

For det første: I det siste har PC'en fått det for seg at det er artig å reboote ut av det blå. Det skjer helt plutselig og uten noen tydelig grunn, uten noe forutgående heng eller feilmelding eller noen ting bare kutter den strømmen og starter maskina på nytt. Når den har starta på nytt fungerer alt som vanlig, og det kommer ingen meldinger eller noe som helst som indikerer at det nettopp har vært noe feil. Dette skjer helt uavhengig av hva jeg driver med på PC'en, det eneste jeg har lagt merke til er at det skjer oftere når jeg surfer på nettet.

 

For det andre: Nettleserne mine henger seg ustanselig. Og jeg mener ustanselig! Både Firefox og Internet Explorer, begge nyeste versjoner, henger uten videre og kaster meg ut i Windows. Dette skjer som regel i forbindelse med at jeg skal klikke meg videre via linker på nettsider. Verst er det hvis siden har mye grafikk. Når jeg starter nettleseren igjen skjer ett av to: Enten fungerer den som om ingenting har hendt, eller så skjer den samme feilen igjen etter maks et par minutter. I sistnevnte tilfelle kan dette gjenta seg et par - tre ganger, før nettleseren nekter å starte i det hele tatt og sender meg til en feilrapporterings-tjeneste, som som oftest også henger seg.

 

Problemene begynte når jeg installerte et nytt sett med RAM-brikker, 2x1024 DDR RAM. Jeg har kjørt flere programmer som har testet disse, og finni ut at de inneholder feil. Men når jeg byttet tilbake til den gamle, feilfrie RAM'en så fortsatte problemene allikevel. Jeg har også formattert harddisken flere ganger og bygget opp fra scratch, men allikevel dukker feilene opp igjen. Da er jo virus og spyware utelukket også. Jeg har lurt på om det kan skyldes for høy temperatur, men da ville vel maskina skrudd seg helt av, ikke starta på nytt. MotherBoard Monitor måler makstemperaturer på 51 grader, og det er vel ikke for høyt heller. Jeg har kjørt et utall antivirus-, spyware- og adware-programmer, samt en rekke diagnoseprogrammer, men ingen av dem finner noen feil.

 

Er det noen som har den minste anelse om hva noe av alt dette kan skyldes, så vær så snill å si fra. Hvis ikke er jeg stygt redd for at PC'en snart ender sine dager på asfalten fire etasjer under vinduet foran meg... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du sier at du blir hivd ut av nettleserne, får du sånn "utført en ulovlig handling og må avsluttes"-greie? Isåfall tror jeg vi har blitt bitt av samme basill.

 

Edit: Kjøpte 2x CRUCIAL 1024 DDR2-RAM for en måned siden. Nettleserproblemet oppsto ganske momentant. Rebootinga dukka opp først sist uke.

Endret av Kensh
Lenke til kommentar
Når du sier at du blir hivd ut av nettleserne, får du sånn "utført en ulovlig handling og må avsluttes"-greie? Isåfall tror jeg vi har blitt bitt av samme basill.

 

Edit: Kjøpte 2x CRUCIAL 1024 DDR2-RAM for en måned siden. Nettleserproblemet oppsto ganske momentant. Rebootinga dukka opp først sist uke.

 

Njaa.. Det varierer, men det er en av de meldingene som dukker opp hyppigst. Hos meg begynte også problemene med nettleseren umiddelbart etter at minnet ble satt i, mens rebootinga først kom etter en stund.

 

Til de to andre som har svart: PC'en er støvfri og ren, og jeg laster ned oppdaterte drivere til alt hver gang jeg formatterer.

Lenke til kommentar
En liten update:

 

Formaterte PC'en i sta. Under installasjonen av Windows XP sp2, forøvrig en lovlig versjon, reboota maskina IGJEN. Kan det tyde på at det er noe hardwarefeil ute og går, eller kan det fortsatt være softwarefeil som forårsaker all den fordømrade bootinga?

Hvis en PC kræsjer mens du installerer windows er det pga hardwarefeil. (Det er forresten ganske typisk at det skjer nettopp når du installerer windows - det er relativt krevende)

 

Minnet kan du teste med memtest: http://www.memtest.org/ last ned en iso som du brenner til cd og booter fra. Hvis det er feil på minnet finner dette programmet feilen.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Du kan prøve å legge in et Linux OS. Ubuntu burde du klare fint selv om du aldrig har gjordt det før. Viss det og oppfører seg ustabilt så har du iallefall utelokka at det er noe galt med windows cd'en din. Men jeg vil tippe uansett dette er et hardwareproblem av et eller anna slag.

 

Kanskje HK fikk seg en smell når du bytta Rambrikker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...