Gå til innhold

Ny gamer maskin, med tanke på moderat OC.


Anbefalte innlegg

Hei, har snart klart å skrape sammen nok kroner til å oppgradere hele systemet. Nåværende p4 3.0@ 3.5 begynner å bli rimelig gammelt og slitent. har i den sammenheng med at nåværende system er såpass gammelt ikke helt fulgt med på alt av utvikling innen hardware, på en god stund.

 

Har satt opp et foreløpig forslag via Netshop til en verdi (med transport) ca 11000,-

 

nypchwlinkht1.jpg

 

(Ignorer det faktum at noen av delene ikke er tilgjengelig akkurat nå, siden det fortsatt vil gå et par uker til jeg bestiller).

 

Det jeg nå lurer på er om noen av delene kunne gjort seg med en liten utbytting? Det jeg er mest usikker på er om jeg skal holde meg til 1600 Minnebrikkene, eller legge i 4-600 til å hoppe opp på 1800 eller 2000. Skjermkortet er jeg også litt usikker på i den nåværende myriaden av kort som er tilgjengelige, men har prøvd å gjøre litt lesing til liten nytte.

 

Til etteretning vil jeg gjøre moderat OC (som emnet tilsier), og alle deler bestilles fra netshop grunnet gode erfaringer fra tidligere kjøp.

 

All hjelp settes pris på, og på forhånd takk :)

Endret av Mello
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skjermkortet du bestiller nå er ikke så veldig bra til den prisen. HD 4870 kortet er bedre og billigere. Netshop selger Sapphire HD 4870 til en god pris! Kjører alle nyere spill uten problemer med høy oppløsning :)

 

EDIT: Hvis du skal kjøpe PC'en om et par uker og du vil ha en skikkelig gamer PC så skal ATi lansere Radeon HD 4870x2 som da vil si 2stk. HD 4870 på et kort. Det sies at det blir brukt en ny connector mellom gpu'ene så det skal gi en meget god ytelse. Prisen vil havne rundt 3500-4000kr ved lansering i midten av august. Det vil antakeligvis bli dagens toppkort.

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Det ser i det store og hele bra ut, men jeg har følgende kommentarer:

 

- Jeg hadde heller gått for et 4870 kort fremfor 3870x2. Det er også billig og det er ingen god grunn til å kjøpe den eldre teknologien når du kjøper nytt. Det vil gi tilsvarende ytelse til tilsvarende pris, faktisk litt billigere. Det vil også kunne skalere bedre om du senere skulle føle behov for et crossfire setup.

 

- Jeg ser enda ikke noe stor behov i grunn for å bruke DDR3. Dt eneste du egentlig ender op med er å betale veldig mye for RAMen slik som du gjør. For de aller fleste bruksområder er forskjellen praksis ytelse meget liten.

 

- Hovedkortvalget er ganske i dyreste laget, men det kommer jo helt ann på hva du skal ha det til, hva du foretrekker, hvilke kontaktmuligheter og features du vil ha osv. så det skal jeg ikke si for mye på. Rent ytelsesmessig kan du slippe unna med ganske mye billigere kort dog, spesiellt om du bare skal overklokke moderat.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

- Når det gjelder kjøleren så ser det jo ut til at jeg kan spare en hundrelapp på å velge en av de to foreslåtte modellene. Er det noen store forskjeller mellom Noctua NH-C12P eller Noctua NH-U12P ?

 

- Skjermkort messig mente jeg å ha lest at 38xx modellene egentlig skulle være 48xx modeller, men at dem bare var feilmerket (uansett hvor merkelig det høres ut). Av merke er jeg ingen typisk fanboy, så valget av ATI vs Nvidia baserer jeg helt på nåværende ytelse. Toppmodeller er heller ikke noe realistisk valg for øyeblikket med tanke på pris. 2500-3000 er igrunn det jeg hadde håpt å bruke maks på et skjermkort, denne gangen. så hvis 4870 er et bedre kort i forhold til Nvidia sine kort til rundt samme pris (og selvfølgelig 3870 x2 kortet), så er valget enkelt.

 

- Når det gjelder ram så var jeg veldig usikker der. har ikke fulgt med noe spesielt på hvordan det fungerer. alt i alt syntes jeg ikke 1300~ er dyrt for de brikkene jeg har plukket ut. om de yter bittelitt bedre enn ddr2 brikker osv, så legger jeg gjerne i den lille prisen for å få det, kan jo alltids hende bruken av ddr3 vil bli bedre ettersom tiden går. Om det da ikke er slik, hvilke valg har jeg?

 

Edit: har nå i ettertid lest litt om rundt på diverse forum, og bortimot alle sier at DD3 er bortkastet. Om jeg da skal gå for DDR2, hvilke brikker (fra netshop) anbefales til mitt bruk, pris messig er det jo ikke store forskjellen. Er det da lurere å gå for full pot modell messig, eller satse på de lavere ?

 

- Hovedkort messig har jeg alltid likt masse ekstra, noe valget av mitt nåværende kort (Abit IC7-Max3) tilsier for den tiden jeg kjøpte det. Om jeg skulle gå for en annen model/produsent, hvilke valg har jeg? Jeg leste litt om et Asus P5Q3 også, men av det jeg forsto var den ikke glad i Raptor disker (noe jeg har ligende og skal bruke).Tittet også såvidt på Gigabyte GA-X48T-DQ6. Det viktigste er igrunn at kortet fungerer med Valg av cpu kjøler, noe jeg vet P5E Premium kortet og DQ6 kortet gjør. Overclokking's messig kan det jo hende jeg drar litt høyere enn planlagt, alt basert på stabilitet osv.

 

- Kabinettet har også fått meg til å tenke litt, mest pga antallet vifter som følger med. Så det jeg lurer på er igrunn om noen har erfaring med det, og antall vifte utganger på et normalt hovedkort osv. medfølger det viftestyring eller en slags tilkoblings mulighet som tilsier at jeg ikke trenger 100 vifteutganger på hk, hvordan er kjøle evnen, er det i aluminium (står ikke spesifisert på produkt siden til netshop, ei heller på antec sine hjemmesider) ?

 

Takk for all hjelp så langt

Endret av Mello
Lenke til kommentar

Hvordan er det forsåvidt med tanke på Dual vs Quad ? Anntar at det har en del å gjøre med hva jeg skal bruke maskinen til. Emnet i seg selv tilsier gaming, og det er nok det jeg driver mest med, men konverterer også video filer (iPoden takler jo ikke Avi :/ ) og litt lett bruk av Photoshop.

 

Er det da også sånn at om jeg kjøper et DDR3 spesifisert hovedkort, så er det bakoverkompatibelt med DDR2 ?

 

Os messig er jeg usikker på hva jeg installerer. Blir enten at jeg holder meg til XP, eller velger en brukbar utgave av Vista, og slik jeg har forstått det trenger jeg vel 64-bit vista eller lignende for å få utnyttet 4GB eller med med Minne ?

Endret av Mello
Lenke til kommentar

Det er få spill som støtter 4 kjerner (per dags dato), så til spill er en tokjerner best. Firekjerner er visst du skal multitaske (kjøre mange programmer samtidig). Jeg ville anbefale en tokjerner (Intel C2D E8400/E8500) til ditt bruk.

 

Det finnes noen hovedkort som støtter både DDR2 og DDR3, men etter hva jeg har lest er ikke disse hovedkorta spesielt bra. Et DDR3-kort støtter ikke nødvendigvis DDR2-RAM.

 

Du trenger 64-bit for å utnytte 4 GB minne. Vista er ikke SÅ dårlig som det var i begynnelsen, og ytelsen er ikke så aller verst (hvertfall om du skrur av unødvendig makkverk som Aero og lignende). Forskjellen mellom Premium og Ultimate er vel at Ultimate har litt bedre sikkerhetssenter og flere "business-applications". (http://techgage.com/article/should_you_buy_vista_ultimate)

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Så hvis jeg i det tilfellet velger å kjøre med DDR2, så burde jeg velge et kort som spesifikt støtter det?

 

Gigabyte GA-X48T-DQ6 Finnes også i DDR2 Variant med akkurat samme funksjonene, bare at det da er Gigabyte GA-X48-DQ6. Ville det vært et godt hovedkort valg osv. Om det da velges vil jeg trenge noen skikkelige DDR2 brikker, er det noen spesifikke å anbefale ? (hos netshop)

 

Hvis jeg forstår det med Vista riktig, så er det et fullgodt 64-bits OS, altså finnes ikke i 32 bits versjon. lurer igrunn kun så jeg slipper å lete rundt omkring etter et spesifikt type Vista.

Lenke til kommentar

Du bør velge et kort som støtter kun DDR2, ja. Jeg har dessverre ikke kjempepeiling på hovedkort (litt peiling, men ikke veldig), men vet at X48-kort som oftest er gode. Noen 8*00-brikker (1000 MHz) er å anbefale hvis du skal overklokke, hvis ikke holder det med 6400-brukker (800 MHz). Tror disse brikkene er gode.

 

Vista finnes i både 32-bit og 64-bit. 64-bit

Lenke til kommentar

Er enig i at Vista ikke er så dumt som det en gang var, så vurderer det faktisk. De mindre irriterende momentene kan jo skrus av uansett. Hvordan er det med kompatibilitet via 64-bits Vista, trenger jeg spesielle drivere, er det noe utenom det vanlige som jeg trenger å innstallere osv.

 

Kommer til å gjøre noe clokking, så er fortsatt litt usikker på brikkene i seg selv. Hvordan er erfaringene med f.eks;

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46214

 

Kan I såfall kjøpe 2 av dem om valget kommer på Vista, eller anbefales det å ha 2x 2048 brikker ?

 

Hovedkort messig tror jeg da valget kommer på;

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=98762

 

Står jo forsåvidt under spesifikasjoner at;

Støttet RAM-hastighet PC2-6400, PC2-5300, PC2-9600, PC2-8500

 

vil det i realiteten da si at de førsnevnte 8000 brikkene ikke vil fungere ?

Lenke til kommentar
Er enig i at Vista ikke er så dumt som det en gang var, så vurderer det faktisk. De mindre irriterende momentene kan jo skrus av uansett. Hvordan er det med kompatibilitet via 64-bits Vista, trenger jeg spesielle drivere, er det noe utenom det vanlige som jeg trenger å innstallere osv.

 

Kommer til å gjøre noe clokking, så er fortsatt litt usikker på brikkene i seg selv. Hvordan er erfaringene med f.eks;

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=46214

 

Kan I såfall kjøpe 2 av dem om valget kommer på Vista, eller anbefales det å ha 2x 2048 brikker ?

 

Hovedkort messig tror jeg da valget kommer på;

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=98762

 

Står jo forsåvidt under spesifikasjoner at;

Støttet RAM-hastighet PC2-6400, PC2-5300, PC2-9600, PC2-8500

 

vil det i realiteten da si at de førsnevnte 8000 brikkene ikke vil fungere ?

du har ikke vurdert Asus sine kort, de har noen veldig gode kort + at de har veldig god oc mulighet i biosen. tenkte på https://prisguiden.no/product.php?productId=89741 da har du en masse snacks i pakken også.

når det gjelder kabinett så kan du se videoer på youtube om va som følger med osv.. mn du har vifte styring på alle viftene trur det er tre hastigheter om eg ikke tar heilt feil.

Lenke til kommentar
Ser meget strøkent ut :) Go for it!

 

 

Dette kortet har også fått mange gode tilbakemeldinger, og har blant annet 4x PCIe x16, og er visstnok MEGET bra til moderat OC.

Er ihvertfall mitt førstevalg når jeg bestiller meg pc.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=92405

 

Takk for forslaget, men såvidt jeg vet er ikke kortet tilgjengelig hos Netshop, og har igrunn tenkt å kjøpe alt sammen der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...