Gå til innhold

Rasismekortet, er det legitimt å bruke?


Anbefalte innlegg

En historie fra i kveld:

 

Jeg og en kamerat sto på Brugata i Oslo og venta på nattbussen mens jeg spiste nattmat. Plutselig kommer det en fyr bort og skal låne telefonen min. Jeg spør han hvorfor han skal bruke den, og han forteller at han skal bruke telefonen for å ringe kameratene sine som forlot han. Jeg spør han om ikke han har sin egen telefon å bruke, noe han svarer at det har han ikke. Jeg sier "Sorry, men du får finne noen andre" før jeg fortsetter å snakke med kameraten min. Så kommer fyren og forteller at han er 17 år og er nødt til å snakke med kammeratene sine og legger til at "jeg er norsk" (jeg er selv ikke 100% norsk, men er hvit i huden). Når jeg prøver å fortelle han at at det ikke har noe som helst å si, og at det er stygt, fyker han opp i ansiktet mitt og skal ha det til å at jeg kaldte han stygg. Etter en kort meningsløs diskusjon om at det er stygt å trekke frem rasismekortet flyr han opp i halsen min. Ettersom fulle folk heldigvis ikke har full kontroll over hva de faktisk gjør er reaksjonen min å ta han i halsen å dytte han utfor holdeplass-kanten før kameratene hans kommer og forstår hva som skjer. Etter dette begynte de internt å krangle om "Du kalte morra mi ..." og jeg gikk "fri".

 

 

Spørsmålet er:

Er det plutselig blitt legitimt å trekke frem rasismekortet i flere og flere sammenhenger? Flere tiggere i gatene i Oslo har satt "Er norsk" på sine tiggerlapper, hvorfor tyr folk til rasismekortet?

 

 

Personlig ser jeg på det som en uting, selv om jeg missliker utenlandske tiggere, men mener det å fremheve "at jeg er norsk" svekker personen som spør om en tjeneste.

 

** Ja, det finnes allerede emner som omhandler omtrent det samme

Endret av CAT0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er et "rasismekort" ? Tiggerene som gjør dette føler vel for å markere at de ikke tilhører østeuropeiske omreisende "tiggerbander" som tigger på gata om dagen, og kjører bwm om natten, for å si det på den måten.

 

Så du forresten den nye omfattende forskningsraporten om slike bander?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...