Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Håndleddsplager, trenger tips/hjelp


Sobrio

Anbefalte innlegg

Jeg er en 21 år, mann.

Jeg hadde en dramatisk fødsel, jeg lå fastklemt inni magen og hendene mine lå i klem. Da jeg endelig kom ut (keisersnitt) lå hendene mine helt bøyd, og legene lurte på om jeg kunne ha Cerebral parese (CP), noe det heldigvis ikke var.

Hendene mine rettet seg ut nokså av seg selv, og legene sa alt var bra.

I oppveksten hadde jeg ingen plager, og verken mine foreldre eller meg tenkte noe over det. Men, i mine senere år, på ungdomskolen merket jeg at hendene mine var "annerledes", om de ble verre, eller om jeg ikke hadde merket det før husker jeg ikke.

Tilstanden min da, er lik som nå:

Jeg har nokså funksjonelle hender, men jeg kan ikke bøye håndlettet oppover. Hvis jeg holder armen rett, og presser på hånda, bøyes den ca 15-20% av hva som er vanlig. Dette gjelder begge hendene.

 

Plager:

- Ved trening som sykling, armhevninger, vektløfting bla. får jeg smerter i håndleddene. Jeg får smerter når håndleddene presses, spesielt bakover (feks. benkpress).

- Håndleddene blir veldig stive. Når jeg sover i kjølige rom, må jeg på en måte knekke håndleddene opp, når jeg våkner.

 

Hva sier legene:

- Fødselslegenes forklaring er at jeg har røket sener, høyere oppe i armene, og det er forklaringen. Sykehuset ble nedlagt før plagene ble av et større kaliber, så deres vurdering er noe vag.

- Min fastlege(overlege/kommunelege) har ingen svar.

- Røntgenbildene viser ingenting unormalt.

 

Er det noen som har opplevd noe lignende? Noen som har noe peiling på hva som "feiler" hendene/evt. armene mine?

I det hele tatt, noen som kan hjelpe?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele begynner med fastlegen og dennes engasjement i din sak. Ganske enkelt bør du skifte fastlege. Jeg liker ikke å si det med en fare for å lage helv-e, men kvinnelige allmennleger er oftest mer engasjerte enn mannlige. I min kommune kan jeg av de 30 mannlige fastlegene telle gode mannlige legene på en hånd, mens i stort sett alle de kvinnelige er bra. Fatlege skifter du selv via nav.no, der kan du også se hvem som har ledig kapasitet. OBS, de leger som har mest ledig kapasitet har sin naturlige forklaring i at de oftest er minst populære.

 

Ellers er det vanskelig å ta stilling til dine problemer sånn på et forum, det kan være og er sikkert ganske komplisert. Umiddelbart tenker jeg at en fysioterapeut kan ge nok så gode råd og behandling.

Lenke til kommentar

Har litt problemer med håndleddene jeg og, men den beste løsningen for meg er å bruke noen skikkelige treningshansker. Noen som støtter håndleddet og hendene. Eventuelt kan du bruke tape i tillegg for å støtte opp.

 

Du burde forøvrig prøve å trene frem mykhet i håndleddene og få i deg masse kalsium sånn at ingenting knekker. For tro meg, knekker noe inne i ledd, gjør det noe helt forjæv.. vondt! Og det er ikke barebare å fikse det heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...