Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Airbagproblem - VAG-COM [Løst?]


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter å ha koblet VAG-COM på min Golf3 fant jeg en feilmelding.

 

Forrige eieren hadde byttet airbag, og jeg kunne lese ut dette:

 

00588 - Airbag Igniter: Driver Side (N95)

32-10 - Resistance too High - Intermittent

 

Jeg tenkte at han sikkert ikke hadde resat det, så jeg trykka på knappen for å resette feilmeldingene.

 

 

Nå er meldinga vekk fra VAG-COM, men til gjenjeld har airbaglampa begynt å lyse.

 

Noen aning på hva jeg kan prøve?

Endret av ze5400
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakka med han som solgte meg bilen. Han hadde ikke resatt feilmeldinga etter reprasjonen, da han mente det ikke var nødvendig å resette noen ECU (noe de fleste her VET man må).

 

For meg virker dette som en koblingsfeil av en eller annen type.

 

Noen enige/uenige?

Endret av ze5400
Lenke til kommentar

Høres ut som dårlig kontakt i en plugg et sted. Jeg hadde samme problem på min Astra, og hos Opel kunne jeg få lest ut motstanden på de enkelte airbagene, slik at jeg kunne se at motstanden til side-airbagen på førersiden lå marginalt over de andre. Kan du lese ut ohm-verdien i VAG-COM for å se om det er mye feil?

Lenke til kommentar

Siden bilen min er såpass gammel er det eneste jeg kan lese ut fra airbagkretsen om det er registrert noen feilkoder eller ikke.

 

 

Såklart kan jeg jo ikke teste om airbagen faktisk virker (det er på en måte å drite på leggen ^^), men iom. at det skal være ECUen til airbagen som skal tenne lampen, og den ikke rapporterer feil må det jo være noe galt en vei.

Lenke til kommentar
Sjekk at ikke kontakta har falt av den nye airbaggen ellerno.. kan jo hende..

 

Da ville jo dette vises når jeg kobler meg opp mot kontrolleren til airbagen med VAG-COM.

 

 

Siden den sier intermittent, høres det ut til å være noe som kommer og går. Det kan tyde på dårlig kontakt i et koblingspunkt, eller "nesten-brudd" i en ledning.

 

Joda, men feilmeldiga kommer ikke tilbake mer etter jeg resatte feilkoden. Altså er det ute av systemet.

 

Saken er jo at varsellampa for airbag lyser når det ikke er registrert en feil.

 

 

Skal prøve å provosere frem en feil i morra for å se om lyset slukner.

Lenke til kommentar

Rart ikke lampen slukker når alle feilkoder er slettet? Kanskje den har lyst så lenge at den tror det skal være sånn :)

 

Går lampen på når du setter på tenningen, og er på hele tiden? På min (Astra) lyste lampen som den skulle et par sekunder etter start. Deretter slukket den et par sekunder, for å tenke seg om litt, og deretter kom den på igjen for å vise at noe var feil. Dersom din lampe lyser fast, selv om du ikke har feilkoder, kan det være feil på kablingen fra ECU til lampen?

 

Såvidt jeg forstod på Opel, var alle airbaggene og beltestrammerne ute av funksjon så lenge lampen lyste.

Lenke til kommentar
Rart ikke lampen slukker når alle feilkoder er slettet? Kanskje den har lyst så lenge at den tror det skal være sånn :)

 

Neinei.

 

Lampen lyste ikke når det var en feil registrert.

 

Den begynte å lyse etter feilen var fjernet fra systemet!

 

 

Lamen lyser fra jeg har skrudd på tenningen og er på helt til jeg skrur den av.

Lenke til kommentar

Det var da som faen!

 

 

Etter å ha skrudd opp hele dashbordet, koblet fra alt av lamper, for å så koble det til igjen får jeg ingen feilmeldig i VAG-COM, og heller ingen lamper som lyser.

 

 

Whoot?

 

Håper ikke noen ledning har røket :p

Har nok ikke det. Bilen har stått i noen dager, og feilen har visst bare forsvunnet. Rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...