MasterS Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Heisann alle sammen. Jeg har et lite spørsmål ang å heve et kjøp. Kjøpte ny mobil som ikke er god nok og har ikke de funksjonene som jeg trenger i mitt daglige virke. Er det mulig å heve kjøpet etter kjøpsloven for så å kjøpe en annen telefon ?
vesleengen Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 hvis du har alt av dokumenter og innenfor 30 dager så ja
Naits Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 hvis du har alt av dokumenter og innenfor 30 dager så ja Ikke svar hvis du ikke vet hva du snakker om vesleengen. Svaret er i utgangspunktet nei, du kan ikke heve et kjøp fordi du var misfornøyd med varen. Derimot er det noen unntak; f.eks hvis selger feilinformerte deg. (Sa at telefonen har noe den ikke har osv) Eller at det er noe feil med den. Det vesleengen mener er at hvis du har kjøpt den på elkjøp/lefdal så kan du returnere innen 30 dager. Det er en return-policy som enkelte butikker selv fører, men som de ikke er pålagt av norsk lov å gjøre. Eller hvis du kjøpte den på nett, da kan du returnere varen "i samme/tilsvarende stand" innen 14 dager. Angrerett gjelder ikke i butikk! Håper det var litt oppklarende. Dette gjelder forøvrig kun privatpersoner. Bedrifter har enda mindre rettigheter.
General_Skurf Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 ""Det vesleengen mener er at hvis du har kjøpt den på elkjøp/lefdal så kan du returnere innen 30 dager."" Stryk bort lefdal, de har ikke 30 dagers returett. Men og ikke være fornøyd er ikke i utgangspunktet en grunn for heving av kjøp
vesleengen Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 hehe glemte å skrive hvis den var kjøpt på elkjøp
Stor Oddnoga Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Elkjøp har ikke denne ordningen på mobiltelefoner såvidt jeg vet.
Hedonism Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Elkjøp har ikke denne ordningen på mobiltelefoner såvidt jeg vet. Korrekt.
Naits Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Elkjøp har ikke denne ordningen på mobiltelefoner såvidt jeg vet. Korrekt. Okey, det gir jo faktisk mening. Da er det vanskelig å heve en mobiltelefon etter at du har kjøpt den. Da må det være noe galt med den, eller du må feks ha blitt feilinformert av selger.
vesleengen Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 hmm... men da burde jammen elkjøp begynne å skrive i klamme om hva som ikke gjelder og ikke gjelder til 30 dagers returretten dems... jeg lukter mulig besøk fra forbrukernemnda
RMNZR Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 hmm... men da burde jammen elkjøp begynne å skrive i klamme om hva som ikke gjelder og ikke gjelder til 30 dagers returretten dems... jeg lukter mulig besøk fra forbrukernemnda Hvis du faktisk går inn på en elkjøp butikk har de merket mobilavdelingen sin tydelig med at 30 dager retur ikke gjelder mobilkjøp.
Hedonism Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 hmm... men da burde jammen elkjøp begynne å skrive i klamme om hva som ikke gjelder og ikke gjelder til 30 dagers returretten dems... jeg lukter mulig besøk fra forbrukernemnda Lykke til, det skal være merket ved mobilavdelingen og det står på kvitteringen. Med mindre du har spurt selger og han svarte ja på at Elkjøp har 30 dagers full returrett på mobilen du kjøpte, så har du ingen sak.
vesleengen Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 veit det står i butikken men det har ikke stått noe sted jeg har sett i demmes kundeavis før...
Hedonism Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 veit det står i butikken men det har ikke stått noe sted jeg har sett i demmes kundeavis før... Skal stå i den også.
BeFs Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 Forbrukerkjøpsloven sier at varen skal være slik du har avtalt med selgeren. Har du opplyst selgeren om at varen skal brukes til noe spesielt, kan du kreve at varen egner seg til dette. Du har krav på at varen har de egenskaper og den holdbarhet som selgeren har opplyst ved kjøpet, gjennom annonser, på plakater, på emballasjen o.l..... Er ikke tingen i samsvar med det dere avtalte eller det du kan kreve ifølge loven, har varen en mangel. Det betyr at du kan kreve at selgeren omleverer, retter feilen, gir prisavslag, hever kjøpet og/eller gir erstatning.
Hedonism Skrevet 24. juli 2008 Skrevet 24. juli 2008 (endret) Hvis trådstarter ettertrykkelig ga beskjed om hvilken funksjonalitet han var ute etter når han kjøpte telefonen, så kan heving være aktuelt hvis varen ikke svarer til hans forventinger. Da må det være at f.eks. telefonen mangler en funksjon selger sa den hadde, eller denne ikke fungerer ut i fra det man kan forvente. Hvis trådstarter derimot bare angrer fordi han i ettertid ser at behovet ikke dekkes av mobilen han har kjøpt, så er det ikke noe grunnlag for heving. For det foreligger da ikke noe feilinformering fra selgers side eller noe feil på produktet. Endret 24. juli 2008 av Submariner
MasterS Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Skrevet 25. juli 2008 Trådstarter, meg alså, har sett i ettertid at mobilen ikke dekket alle mine behov, og da har jeg faktisk ingen rettigheter. Det eneste jeg da kan gjøre er å selge den, enten via finn eller qxl eller noe sånt, for butikken som jeg kjøpte fra holder på reglementet og var ikke villig å møte meg på halvveien eller noe. Tenkte de kanskje ville være medgjørelige når man da ville kjøpe en annen telefon fra de, men det var de ikke interessert i.
Badjoker Skrevet 25. juli 2008 Skrevet 25. juli 2008 Kjøpte ny mobil som ikke er god nok og har ikke de funksjonene som jeg trenger i mitt daglige virke. Det burde du kanskje funnet ut før du kjøpte den?
Hedonism Skrevet 25. juli 2008 Skrevet 25. juli 2008 Burde det ja, kan ikke si annet. Er dessverre ofte en dyr lærdom. Håper du får igjen en god slant for den på finn.no, qxl.no eller lignende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå