Gå til innhold

Nordmenn, norsker, etnisk norsk og etnisk nordmann


Anbefalte innlegg

I nyere tid er det blitt populært å bruke ordet "etnisk" for å beskrive generelt opphav, bakgrunn eller utseende til en person eller en gruppe. Nordmann har av noen blitt brukt for å beskrive den norske befolkningen, det vil si de med familie i generasjoner fra Skandinavia og Nord-Europa. I nyere tid har man brukt nordmenn om alle norske statsborgere, og lagt på "etnisk-" for å spesifisere at man snakker om noen som er av skandinavisk opphav.

 

Wikipedia sier følgende om nordmenn:

Nordmenn er et germansk folkeslag, og utgjør flertallsbefolkningen i nasjonalstaten Norge.

 

Det har vært en debatt før om dette, hvor Språkrådet kom i konflikt med Diskrimineringsombudet. Språkrådet likestillte etnisk norsk med nordmann, noe som fikk de med annen oppfattning til å kalle det diskriminering.

 

Andre folkeslag som indianere og aboriginere har sitt navn uten "etnisk-" foran. Jeg mener vi burde få et navn på oss av skandinavisk opphav uten at det må besudles med det politisk korrekte "etnisk". Så da spør jeg, hva betyr nordmann, norsk, etnisk norsk og etnisk nordmann?

 

Aftenposten - Hva er en nordmann?

Noman ikke nordmann?

 

Et navn må vi ha for oss av skandinavisk opphav. Et navn som gjelder det folket som originalt lever i Skandinavia, og kun oss. Kjør debatt!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wikipedia sier følgende om nordmenn:
Nordmenn er et germansk folkeslag, og utgjør flertallsbefolkningen i nasjonalstaten Norge.

 

Wikipedia sier også følgende om "nordmenn": "Nordmenn ..., og kjennetegnes ofte ved at de har norsk som morsmål eller at de føler seg knyttet til Norge gjennom den norske kulturen og religionen som har røtter i norrøn, katolsk og protestantisk religionsutøvelse."

 

Altså en kvalifikasjon som et hvilket som helst menneske, uansett hudfarge, opphav eller fortid kan oppfylle. Sånn som Noman Mubashir selv sier.

 

"- Jeg håper bare at våre barn kan bli kalt nordmenn uten at noen reagerer på det, sier han."

Fra Aftenposten-artikkelen du la ut.

 

Andre folkeslag som indianere og aboriginere har sitt navn uten "etnisk-" foran. Jeg mener vi burde få et navn på oss av skandinavisk opphav uten at det må besudles med det politisk korrekte "etnisk". Så da spør jeg, hva betyr nordmann, norsk, etnisk norsk og etnisk nordmann?

 

Nordmann betyr i all hovedsak den gjennomsnittlige innbygger i Norge, den personen som best kan gi et bilde av de generelle innbyggerne i Norge. Der må du huske på at vi har ca. 10% av befolkningen og også ta hensyn til.

Norsk kan være en definisjon på alt, språket norsk, maten, ting som er norsk etc. Masse forskjellig.

Etnisk nordmann er jo selvfølgelig den personen som er født og oppvokst i Norge. Der snakker vi mer om et korrekt ord å bruke for de "etnisk norske", enn å bruke kun nordmann. Nordmann er mer et ord for alle som bor i Norge, man kan gjerne også kalle det "svart nordmann", som det vises at noen i den artikkelen ikke har problemer med å bli kalt.

 

 

Et navn må vi ha for oss av skandinavisk opphav. Et navn som gjelder det folket som originalt lever i Skandinavia, og kun oss. Kjør debatt!

 

 

Hvorfor er dette så viktig i bunn og grunn? Etnisk norsk/nordmann er jo greit i seg selv. Men kun "nordmann", som en definisjon på kun de som har norsk familie blir diskriminerende og for tynt.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Hvorfor er dette så viktig i bunn og grunn? Etnisk norsk/nordmann er jo greit i seg selv. Men kun "nordmann", som en definisjon på kun de som har norsk familie blir diskriminerende og for tynt.

Hvorfor er det diskriminerende å ha et navn på en etnisk gruppe? Er det diskriminerende at jeg er nordmann og kun de som er født av foreldre med familie langt tilbake i tid fra skandinavia er av samme etnisitet? Er det diskriminerende at jeg ikke kan bli en indianer? Hvorfor kan ikke vi ha et navn på etniske skandinavere uten å måtte bruke ordet "etnisk"? Det høres så latterlig ut.

 

Nordmenn har alltid vært en betegnelse på oss som har opphav fra skandinavia. Aldri før har det blitt brukt om mennesker fra afrika, asia eller sør/øst europa. Hvorfor må det forandres nå? Det holder jo lenge for innvandrere å være norske, må de plutselig ha samme hudfarge, øyenfarge og hårfarge som oss nordmenn også? Kan vi ikke være annerledes og samtidig leve sammen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor er det diskriminerende å ha et navn på en etnisk gruppe?

 

Det er ikke diskriminerende.

 

Er det diskriminerende at jeg er nordmann og kun de som er født av foreldre med familie langt tilbake i tid fra skandinavia er av samme etnisitet?

 

Nei.

 

Er det diskriminerende at jeg ikke kan bli en indianer?

 

Nei.

 

Hvorfor kan ikke vi ha et navn på etniske skandinavere uten å måtte bruke ordet "etnisk"? Det høres så latterlig ut.

 

Fordi verden globaliseres for hver dag som går, vi kan ikke og skal heller ikke gjøre noe med det. Vi lever i en ny tid, hvor vi behøver og betydeliggjøre forskjellene på folk med å bruke ord som "etnisk".

 

Nordmenn har alltid vært en betegnelse på oss som har opphav fra skandinavia. Aldri før har det blitt brukt om mennesker fra afrika, asia eller sør/øst europa.

 

Aldri før har vi heller hatt like stor innvandring fra Afrika, Asia eller Sør- og Øst-Europa.

 

Hvorfor må det forandres nå? Det holder jo lenge for innvandrere å være norske, må de plutselig ha samme hudfarge, øyenfarge og hårfarge som oss nordmenn også? Kan vi ikke være annerledes og samtidig leve sammen?

 

Den eneste som snakker om at folk her skal ha lik hudfarge, øyenfarge og hårfarge er du.

Lenke til kommentar
Det er ikke diskriminerende. Nei. Nei.

Hva er det som er diskriminerende da?

Fordi verden globaliseres for hver dag som går, vi kan ikke og skal heller ikke gjøre noe med det. Vi lever i en ny tid, hvor vi behøver og betydeliggjøre forskjellene på folk med å bruke ord som "etnisk".

Jeg synes nordmann høres mye finere ut enn "etnisk".

Aldri før har vi heller hatt like stor innvandring fra Afrika, Asia eller Sør- og Øst-Europa.

Jeg synes ikke dermed at ord skal forandres kun på grunn av innvandring?

 

Den eneste som snakker om at folk her skal ha lik hudfarge, øyenfarge og hårfarge er du.

Kan du quote meg på at jeg har sagt at folk skal være like? Gjør det før du skriver at jeg er den eneste som snakker om at folk skal være like.

 

Jeg synes du unnviker mitt viktigste spørsmål. Hvorfor er det diskriminerende å ha nordmann som navn på vår urbefolkning?

Lenke til kommentar
Nordmann er en som er 10-ende generasjon norsk, utlending er alle som er ifra lengere ut enn skandinavia.

Helt enig. Ordet "nordmann" bør forbeholdes de som har hele sitt opphav i Norge eller Skandinavia i mange generasjoner tilbake. Om man vil kalle de som faller utenfor denne kategorien for utlendinger, etniske eller hva man måtte begjære, er for meg klekkende likegyldig - så lenge "nordmann" forbeholdes det opprinnelige norske folkeslaget.

Lenke til kommentar
Hva er det som er diskriminerende da?

 

Du spurte meg om konkrete ja/nei spørsmål på hva jeg synes er diskriminerende, jeg svarte deretter. Definisjonen din på hvem "nordmann" burde bli forbeholdt i dag, er derimot en annen sak.

 

Jeg synes nordmann høres mye finere ut enn "etnisk".

 

Men det er vel da likegyldig hvilket ord du syns er finest?

 

Jeg synes ikke dermed at ord skal forandres kun på grunn av innvandring?

 

Vel, jeg er ikke enig. Innvandringen i Norge i dag medfører en forskjell i Norges befolkning som vi burde ta hensyn til, og f.eks. jeg synes at en person med to utenlandske foreldre, som er født og oppvokst i dette landet, følger norske tradisjoner og oppfører seg som den jevnlige nordmann burde bli kalt "nordmann".

 

Kan du quote meg på at jeg har sagt at folk skal være like?

 

Nei, men jeg kan quote deg i å bruke det som et eksempel hver bidige gang vi snakker om ordet "nordmann", i den andre tråden også nevnte du dette. Det har ingen realitet i seg, uansett. Sånne ting er umulig og dypt usaklig å dra inn i en slik diskusjon, det er det du som har gjort.

 

Jeg synes du unnviker mitt viktigste spørsmål. Hvorfor er det diskriminerende å ha nordmann som navn på vår urbefolkning?

 

Urbefolkning?

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Et navn må vi ha for oss av skandinavisk opphav. Et navn som gjelder det folket som originalt lever i Skandinavia, og kun oss. Kjør debatt!

Jeg er litt usikker på hvilke land du eksakt vil inkludere i den fellesbetegnelsen du etterlyser, for du henviser til oss som lever orginalt i Skandisnavia. Og da er det jo et spørsmål hvor vidt du vil inkludere finlendere under denne fellesbetegnelsen, i tillegg til dansker og islendere, siden disse landene ikke ligger i selve det som kalles Skandinavia. Men de er jo likevel nordiske land, med nordiske befolkninger, og er ikke mye forskjellige fra oss nordmenn enn svenskene er.

Lenke til kommentar
Et kjennetegn på en urbefolkning er at den er en minoritet i et land (grensene er av og til trukket opp uten å ta hensyn til dem - som samene)

Så for at et folk skal telles som urbefolkning så må det være et stakkarslig folk som er overkjørt av noen andre og voldtatt gjennom historien?

 

Jeg forholder meg til bokmålsordbokas definisjon:

ur|befolkning (av ur-) første, opprinnelige befolkning i et område
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Et kjennetegn på en urbefolkning er at den er en minoritet i et land (grensene er av og til trukket opp uten å ta hensyn til dem - som samene)

 

Hvor har du dette fra egentlig ?

 

Hva med urbefolkningen i England, Irland, Polen, Tyskland, Frankrike osv...

 

Har ikke disse landene en urbefolkning? ( i følge din defenisjon )

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Nordmann er en som er 10-ende generasjon norsk, utlending er alle som er ifra lengere ut enn skandinavia.

Helt enig. Ordet "nordmann" bør forbeholdes de som har hele sitt opphav i Norge eller Skandinavia i mange generasjoner tilbake. Om man vil kalle de som faller utenfor denne kategorien for utlendinger, etniske eller hva man måtte begjære, er for meg klekkende likegyldig - så lenge "nordmann" forbeholdes det opprinnelige norske folkeslaget.

Kan en 1.generasjons norsk statsborger som har "etnisk svenske" foreldre kalle seg norsk da?

Det virker som dere vil ha et klassesamfunn der nordmenn er eliten, og alle andre kan gå på toalett der det står "whites only" eller noe sånt.

Er ikke en afro-amerikaner en ekte amerikaner? Hva er en ekte amerikaner i den smeltedigelen forresten? En indianer?

Lenke til kommentar
Kan en 1.generasjons norsk statsborger som har "etnisk svenske" foreldre kalle seg norsk da?

Det virker som dere vil ha et klassesamfunn der nordmenn er eliten, og alle andre kan gå på toalett der det står "whites only" eller noe sånt.

Er ikke en afro-amerikaner en ekte amerikaner? Hva er en ekte amerikaner i den smeltedigelen forresten? En indianer?

Siden det ikke er noen særlige forskjeller mellom mennesker i skandinavia er det ett fett om du har foreldre i danmark, norge, sverige eller lignende nordisk land. Det som er viktig å forstå er at det er snakk om to ting her: etnisitet og nasjonalitet. Det ene krever pass, det andre krever familie i generasjoner fra et geografisk område. Så til deg kan jeg svare: alle kan være en ekte amerikaner, men ikke alle kan være en "etnisk amerikaner" for å si det sånn. Slik vil det alltid være, hvorfor skal det være et problem?

Lenke til kommentar
Et navn må vi ha for oss av skandinavisk opphav. Et navn som gjelder det folket som originalt lever i Skandinavia, og kun oss. Kjør debatt!

Jeg er litt usikker på hvilke land du eksakt vil inkludere i den fellesbetegnelsen du etterlyser, for du henviser til oss som lever orginalt i Skandisnavia. Og da er det jo et spørsmål hvor vidt du vil inkludere finlendere under denne fellesbetegnelsen, i tillegg til dansker og islendere, siden disse landene ikke ligger i selve det som kalles Skandinavia. Men de er jo likevel nordiske land, med nordiske befolkninger, og er ikke mye forskjellige fra oss nordmenn enn svenskene er.

Må bare rette meg selv litt: Danmark er jo en del av Skandinavia, selv om landet ikke ligger på den Skandinaviske halvøya slik som Norge, Sverige og litt av Finland. Skandinavia er et område som innbefatter landene Norge, Sverige og Danmark. I følge den offisielle versjonen. Finland og Island er således ikke med.

 

For sikkerhets skyld legger jeg ved denne linken: http://no.wikipedia.org/wiki/Skandinavia

 

Etter min mening blir det feil å skulle gjøre noen forskjell på de som bor innenfor Skandinavia i forhold til de som bor i Finland og på Island. Skandinavia bør ikke markere noen form for avstand til land som står oss så nært, både folkelig og kulturelt sett.

Lenke til kommentar
Et kjennetegn på en urbefolkning er at den er en minoritet i et land (grensene er av og til trukket opp uten å ta hensyn til dem - som samene)

Så for at et folk skal telles som urbefolkning så må det være et stakkarslig folk som er overkjørt av noen andre og voldtatt gjennom historien?

 

Jeg forholder meg til bokmålsordbokas definisjon:

ur|befolkning (av ur-) første, opprinnelige befolkning i et område

 

Hvis vi skal følge definisjonen din er forsatt samene urbefolkningen mens nordmenn ikke er det. Da samene var her før oss. http://no.wikipedia.org/wiki/Samer#Begynnende_kolonisering

Her er også en artikkel på hvorfor etnisk norske ikke er en urbefolkning. http://no.wikipedia.org/wiki/Urbefolkning

ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, som Norge ratifiserte i 1990, definerer urfolk på følgende måte i artikkel 1 nr. 1 b.

 

«Folk i selvstendige stater som er ansett som opprinnelige fordi de nedstammer fra de folk som bebodde landet eller en geografisk region som landet hører til da erobring eller kolonisering fant sted eller da de nåværende statsgrenser ble fastlagt, og som - uansett deres rettslige stilling - har beholdt alle eller noen av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske institusjoner.»

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...