Gå til innhold

Laptop til studier


Anbefalte innlegg

Heisann folkens,

Ser meg rundt etter laptop til studiene, og har tenkt til å skaffe meg en ganske god maskin så den kan brukes til mer enn bare skriving.. Den trenger ikke være noe multimedia beist, men driver mye med (til tider tung) multitasking, så ser etter en maskin med kraftig CPU og minimum 2GB minne.. Skjermkort er ikke så viktig, men vekt og størrelse har endel å si...

 

Har tenkt litt på Toshiba Portégé R500-serien da jeg helst vil ha Gigabit-port og N-Draft i tillegg, men er litt usikker... Er det noe stort på vei innen laptopverdenen som man burde vente på fram mot, eller litt forbi studiestart ( 18. August i mitt tilfelle )?

Og er det verdt å gå for laptopen med SSD disk? Den er en del dyrere, men gir det noen store fordeler som er verdt prisen?

 

Venter spent på svar,

Jon Gjengset

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, nei, de er alle for svære for meg.. Ser for meg en maskin med så lav vekt som mulig, helst under 1,5kg... Er som sagt ikke spillytelse jeg er ute etter ( så blant annet den ene der hadde 9800 nVidia skjermkort...)

 

Har sett mer etter Toshiba Portege og Lenovo ThinkPad maskinene..

Lenke til kommentar

Jeg har kun en maskin å nevne, en Dell XPS M1330. En 13,3" bærbar med nok av kraft. Om ikke 13.3" blir for stort da. De du har nevnt til nå er jo 12-tommere. For litt under 13 000 får du:

 

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T9500 (2,60 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

1 års begrenset garanti

Tuxedo Black og 0,3 megapikslers kamera for White-LED-skjerm

Tynn og lett 13,3-t. UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) White-LED-skjerm (300 nit) m/TrueLife™

4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS

Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t)

 

Tilbehør

Dell™ TrueMobile 355 intern Bluetooth-modul - europeisk

Intel® Next-Gen Wireless N Mini-kort - Europa - Core 2 Duo Processors

 

Inkluderer også

N07X3307

Bestilling av Inspiron - Norge

Biometrisk fingeravtrykksleser

Norsk dokumentasjon og europeisk strømledning

Ressurs-DVD (feilsøkingsprogrammer og drivere)

60-watts AC-adapter

Ikke modem

Innebygd, lett tastatur - norsk (QWERTY)

1 års XPS Premium Warranty Support - ringeprioritet og støtte på stedet

 

Vekt på maskinen ligger vel på rundt 1.8 kg, litt over kravet ditt. Men maskinen skal vist være veldig god. Og med tanke på maskinvaren du får for prisen ville jeg faktisk påstå at den er verdt en titt.

Lenke til kommentar

Den siste der så veldig interessant ut ja!

Knewt: Den trenger ikke å være så liten som 12", det er heller vekten som er viktig..

Snorre: Vet du om den maskinen der har Gigabitport?

 

Grunnen til at jeg vil legge mer penger i den var fordi jeg var av den oppfatning at jo lettere og mindre maskinene blir, jo mer må man betale for samme "kraft"..?

Lenke til kommentar

Du kan også kikke på MacBook Air, som med studierabatt koster 13.500 NOK.

Den veier under 1.5 kg, den er kjempetynn, god 13.3" skjerm og opplyst tastatur når det er mørkt.

Den har ikke Gigabit og den har minimalt med porter (én USB, én lyd ut og én mikro-DVI (fåes adaptere til DVI/VGA)), men den har B/G/N-nettverk.

 

Dog, dette er ikke en kraftmaskin, og det er maksimalt 2GB RAM -- du kan ikke oppgradere selv.

Hvis du har en halv-kraftig eller kraftig stasjonær hjemme kan nok MBA være et godt supplement, men hvis du ikke har det er det nok bortkastet penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...