Gå til innhold

Solar Fields Diskografi (Sci-Fi Ambient/IDM/Trance)


Rognalf

Anbefalte innlegg

Solar Fields er en mann ved navn Magnus Birgersson som lager en type musikk som best kan beskrives som Ambient, noen ganger blandet med Trance eller IDM. Musikken er som artistnavnet indikerer, relativt inspirert av Science-Fiction. Han har til dags dato 5 album på det anerkjente plateselskapet Ultimae Records.

 

Jeg valgte å ta bort sjanger og karakter, ettersom jeg føler dette kommer godt nok frem i omtalen ;)

 

Diskografi:

  • 2001 - Reflective Frequencies
  • 2003 - Blue Moon Station
  • 2004 - Distances (Sammen med Aes Dana, som H.U.V.A. Network)
  • 2005 - Leaving Home
  • 2005 - Extended
  • 2007 - EarthShine
  • 2009 - Ephemeris (Sammen med Aes Dana, som H.U.V.A. Network)
  • 2009 - Mirror's Edge Soundtrack
  • 2009 - Movements
  • 2010 - Altered - Second Movements

Hør albumene her: http://ultimae.com/en/composers/solar%20fi...iscography.html

 

Reflective Frequencies (2001)

 

000000_2.jpg

 

Omtale

 

Jeg liker ikke alle låtene like godt, men det er masse bra materiale her. Spesielt de roligere delene er veldig bra lagd. Dette er kanskje den mest teknologisk-låtende utgivelsen hans. Jeg får hvertfall selv indre bilder av romstasjoner, maskiner og laboratorium når jeg hører på dette. Jeg føler det er en mangel på enkeltlåter som står ut, og at det er best å høre hele samlingen i ett. Dette gjør kanskje at jeg ikke hører så ofte på Reflective Frequencies, men det er allikevel en god plate.

 

Sporliste:

 

 

1 6.7 (4:21)

2 Floating Channels (7:45)

3 Self Transforming Experience (First Movement) (3:47)

4 Blue Light... (4:06)

5 ...Red Vortex (4:45)

6 Echoing Spectrum (4:28)

7 Inherit Velocity (2:39)

8 Zero Rotation (7:06)

9 Overlapping Particles (5:26)

10 Self Transforming Experience (Second Movement) (7:04)

11 Zone 12 (4:30)

12 Nea 3 (2:46)

13 Outlined Surfaces (7:48)

14 Breathing Neutron Empire {+ Untitled Hidden Track} (6:02)

 

 

 

Høydepunkt: Floating Channels, Echoing Spectrum, Inherent Velocity

 

---

 

Blue Moon Station (2003)

 

000000_42.jpg

 

Omtale

 

Forskjellen fra debuten er at låtene fenger mer og høres bedre ut. Dette albumet er mer oppløftende og livlig for å si det sånn, og jeg opplever hvertfall selv at det her er mer trøkk og jevnere kvalitet. Til forskjell fra Reflective Frequencies er det nå de rolige låtene jeg liker minst. Reflective Frequencies høres ut som maskiner og romskip; Blue Moon Station høres mer ut som det ovennevnte, bare med et mer "organisk" preg.

 

Sporliste:

 

 

1 Confusion Illusion (6:59)

2 Elevator Sunshine Girl (6:00)

3 Cosmic Dessert (5:58)

4 Magic Eye (8:00)

5 Infection 268-7 (8:32)

6 Magnetic Air (6:19)

7 Majestic Feeling (9:32)

8 Blue Moon Station (Album Version) (7:31)

9 Planet Zoo (6:59)

10 Third Time (A-Version) (6:23)

11 Swimming With Stones (6:55)

 

 

 

Høydepunkt: Elevator Sunshine Girl, Magic Eye, Magnetic Air

 

---

 

H.U.V.A. Network - Distances (2004)

 

000000_83.jpg

 

Omtale

 

Samarbeid med Aes Dana. Her er det ikke så mange låter som skiller seg ut. I stedet føles det som én låt. Det meste av musikken her er ganske rolig og svevende, med unntak av et par med litt mer beats som man sier på godt norsk. Dette er som ventet, utrolig bra musikk. Det er fornøyelig å høre på alle de flotte lydene disse to har lagd. Allikevel synes jeg det til tider blir litt vel rolig, og jeg må si jeg foretrekker Solar Fields' soloalbum. Siden det tross alt er Solar Fields vi snakker om dog, gruser dette albumet veldig mye i samme sjanger.

 

Sporliste:

 

 

1 Distances (8:39)

2 Access To The Long Fields (7:40)

3 Rain Geometries (5:52)

4 Symetric Lifes (7:11)

5 Processing Lights (3:29)

6 Indigo Room (6:46)

7 Time Circles (8:28)

8 Overload (Putput Mix) (10:24)

9 Moon Town (5:45)

10 Morning Call (Dawn Remix) (7:37)

11 Sunday Barbecue With The Neighbours (3:30)

 

 

 

Høydepunkt: Symetric Lifes, Moon Town, Sunday Barbecue With the Neighbours

 

---

 

Leaving Home (2005)

 

000000_156.jpg

 

Omtale

 

Halvparten av låtene er blant den beste musikken jeg noen gang har hørt, og resten er enda bedre! Air Song og Monogram alene er verdt prisen. Albumet er fantastisk, og Air Song og Monogram er pillarer innen moderne elektronisk musikk. Musikk generelt blir ikke mye bedre enn dette :D

 

Sporliste:

 

 

1 Home (4:41)

2 Time Slide (5:01)

3 Insum (8:23)

4 Star Fruit (1:05)

5 Magnetosphere (Star Fruit Part 2) (2:44)

6 Stereo Hypnosis (Magnetosphere Part 2) (4:08)

7 Air Song (12:21)

8 Cocoon Moon (Glastonbury Festival 2005 Mix) (10:36)

9 Monogram (15:44)

10 Times Are Good (7:41)

11 Leaving Home (7:27)

 

 

 

Høydepunkt: Stereo Hypnosis, Air Song, Monogram

 

---

 

Extended (2005)

 

000000_157.jpg

 

Omtale

 

Dette er vel egentlig en slags fortsettelse av Leaving Home. Forskjellen er at Extended er mer Ambient. Dette er skikkelig chill-musikk, med en utrolig låtkvalitet. Jeg elsker alle låtene utenom Combinations, som jeg syns blir litt døll. Ambient-versjonen av Air Song er fantastisk, Station 5 er nesten like bra som Monogram fra Leaving Home og avslutningslåta er suveren.

 

Sporliste:

 

 

1 Air Song (8 AM Version) (16:39)

2 No Answer (9:34)

3 Station 5 (10:31)

4 Winter Sun (8:33)

5 Combinations (16:01)

6 A Place To Think (5:59)

7 Detection (Far And Extended) (12:37)

 

 

 

Høydepunkt: Air Song (8 AM Version), Station 5, Detection (Far and Extended)

 

---

 

EarthShine (2007)

 

000000_264.jpg

 

Omtale

 

Trance, hva søren? Jeg visste ikke helt hva jeg syntes da jeg først hørte EarthShine. Det er ikke lenger noe særlig science-fiction stemning, noe som definitivt er skuffende, hvertfall for min del. Allikevel er det langt fra det verste som kunne hendt. Dette er faktisk ganske bra musikk. Det er fremdeles mye liv, både trøkkmessig og lydmessig sett. Jeg hørte ganske mye på trance før, og selv om instrumentasjonen er utrolig bra, høres perkusjonen litt kjip ut på de fleste sporene. Selv om det er et bra album, og Brainbow og Cruise er noen av de beste trancelåtene jeg har hørt på lenge, levde ikke dette albumet helt opp til forventningene mine. Jeg vet om mange trance-fanatikere som simpelthen elsker det dog. Det skal nevnes at denne CDen blir spilt flittig i bilen (Y)

 

Sporliste:

 

 

1 Summer (8:31)

2 Kick Back (8:53)

3 Black Arrow (10:02)

4 Brainbow (11:22)

5 Spectral Nation (12:02)

6 Adjustment (9:49)

7 February (9:42)

8 Cruise (9:05)

 

 

Høydepunkt: Black Arrow, Brainbow, Cruise

 

---

 

Ephemeris (2009)

 

000000_339.jpg

 

Omtale

 

H.U.V.A. Networks andre album er dypt. Det begynner rolig og mystisk med de to første låtene. Disse setter stemningen på en veldig fin måte, og låter hypnotiserende og interessante samtidig. Orientations-låtene har litt mer perkusjon, men har fortsatt de dype og mystiske kvalitetene fra introen. Disse blir etterfulgt av to trance-låter, som er mer atmosfæriske, og mer slik jeg skulle ønske EarthShine var. Fade Away er helt fantastisk, og overgangen til Diagrams er perfekt utført. Diagrams oppleves som et litt mer oppløftende tilskudd til albumet, mens Something Heavens er intet mindre enn episk! Dæven for en låt. Den siste låten roer lytteren ned på en kjempeflott måte, og er en perfekt avslutning på albumet.

Varieteten av stilarter og hvordan H.U.V.A. har klart å ivareta et konsistent tema gjennom hele albumet er imponerende. Låtene og produksjonen er også kjempeflott utført, og det er aldri et kjedelig øyeblikk. Det visuelle aspektet oppleves også som sterkt for min del. I forhold til det forrige H.U.V.A. Network-albumet oppleves dette som mer fengende. Om det er bedre eller verre greier jeg ikke å bestemme meg for. De er to forskjellige album som får frem det de vil på flott vis.

 

Sporliste:

 

 

1 Dissolving Time 6:39

2 .Blank 8:48

3 Orientations Part 1 (Above Towns Edit) 9:07

4 Orientations Part 2 (Ephemeride 15.43°) 7:47

5 Orientations Part 3 (Uncertainty Principle) 8:44

6 Cobalt 6:42

7 Fade Away 6:18

8 Diagrams 7:28

9 Something Heavens 6:42

10 Saturday Barbecue With New Neighbours 2:43

 

 

 

Høydepunkt:

Jeg foretrekker å høre albumet i ett strekk. Alle er høyst lyttbare for seg selv, men blir enda bedre i en helhetlig sammenheng.

 

---

 

Mirror's Edge Soundtrack (2009)

 

51mfuN32stL._SL500_AA280_.jpg

 

Omtale

 

Jeg har faktisk ikke prøvd selve spillet, så hvordan musikken fungerer i spillsammenheng aner jeg ikke. Til tross for dette opplever jeg musikken som svært engasjerende og spennende. Perkusjon og energi er svært fremtredende elementer, og kombineres på glimrende vis med flotte og komplekse harmoniske bakgrunnslyder. Det er ingen tradisjonelt sett "fengende" elementer, men jeg opplever gang på gang å glede meg over hvordan alt er satt sammen. Solar Fields har alltid vært original og futuristisk, og dette er intet unntak. Dette er musikk for deg som liker å "høre" flotte og futuristiske storbylandskap.

 

Albumet har også en Lisa Miskovsky-låt "Still Alive", men denne opplever jeg selv som en småkjedelig popversjon av Solar Fields' langt bedre introduksjonslåt =)

 

Sporliste:

 

 

 

1 Solar Fields - Introduction 5:34

2 Solar Fields - Edge & Flight 6:55

3 Solar Fields - Jacknife 6:25

4 Solar Fields - Heat 7:01

5 Solar Fields - Ropeburn 7:15

6 Solar Fields - New Eden 7:52

7 Solar Fields - Pirandello Kruger 7:08

8 Solar Fields - Boat 7:30

9 Solar Fields - Kate 7:13

10 Solar Fields - Shard 7:16

11 Lisa Miskovsky - Still Alive 4:34

12 Lisa Miskovsky - Still Alive (Instrumental)

 

 

Høydepunkt: Usikker; de fleste låtene er egentlig ganske like. Jacknife er skikkelig kul da.

 

---

 

Movements (2009)

 

000000_325.jpg

 

Omtale

 

Etter å ha hørt gjennom albumet et par ganger konkluderer jeg med at dette er like suverent som alt det andre Magnus Birgersson har lagd. Låtene visualiserer sine titler meget bra, og alt er generelt en fornøyelse å høre på. Begynnelsen av albumet er litt mer rytmisk og melodisk, mens siste halvdel er en anelse mer atmosfærisk. Dette er et stort skritt opp fra EarthShine etter min mening, selv om mange overraskende nok savner trancematerialet. Dem om det; dette er Solar Fields på sitt beste etter min mening :D

 

Sporliste:

 

 

1 Sol 7:44

2 Circles Of Motion 8:09

3 Discovering 11:04

4 Sky Trees 7:05

5 The Stones Are Not Too Busy 9:21

6 Dust 5:01

7 Das Bungalow 5:33

8 Feelings (Album Edit) 7:12

9 Patterns 4:08

10 The Road To Nothingness 6:46

11 Breeze 7:35

 

 

 

Låt nummer 3 Discovering er forøvrig noe av det beste jeg har hørt på en veldig god stund; awesome!

 

Hvis du ikke har hørt noe av Solar Fields før er dette definitivt et bra album å skaffe seg!

 

---

 

Altered - Second Movements (2010)

 

000000_473.jpg

 

Sporliste:

 

 

1 Insolate 9:15

2 eMotion Of Circles 7:23

3 Rediscover 9:45

4 Closing The Sky 6:34

5 Our Blue Stones 6:23

6 Universal Dust 6:25

7 Bngl.w 7:20

8 Feel 8:42

9 Changing Patterns 4:10

10 Staring Into The Nothingness 7:30

11 A Breeze Through Life 5:42

 

 

 

Omtale:

 

På dette albumet finner man remixer som tar i bruk elementer fra det forrige albumet "Movements". Mens Movements var melodi- og perkusjonsorientert, er Second Movements roligere og mer flytende, altså ambient.

 

Konseptet låter kanskje litt kjedelig, men Solar Fields viser gang på gang at han ikke kan feile. Gjennom dyktig bruk av bass, og introduksjon av nye elementer er dette en fornøyelse å høre på. Noen ganger låter det som en fornøyelig ambient-remix, mens andre ganger er det som om man hører på en helt annen låt.

 

Jeg synes selv at ambient-sjangeren er Solar Fields' sterkeste side. Han er rett og slett fenomenal til å bygge lydlandskap, og er som alltid en fornøyelse å høre på. Det er ikke uten grunn at Magnus Birgersson har holdt rollen som min favorittartist de siste årene.

 

Høydepunkt: Closing the Sky, Feel, A Breeze Through Life. Men som alltid fungerer albumet best i sin helhet.

Endret av Rognalf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Siden CDene er ganske vanskelige/dyre å oppdrive nå:

 

Blue Moon Station: http://www.junodownload.com/products/1203295-02.htm

 

Leaving Home: http://www.junodownload.com/products/1325463-02.htm

 

Extended: http://www.junodownload.com/products/1325164-02.htm

 

EarthShine: http://www.junodownload.com/products/1282021-02.htm

 

Hvis du vil jeg skal velge for deg, sjekk ut Leaving Home og Extended. Deretter de andre albumene. Etter det, alle enkeltlåtene som finnes på kompilasjons-CDer ;)

 

Jeg leste en youtubekommentar hvor en fyr påstod han hadde snakket med Solar Fields, og da hørt at det skulle komme ut et nytt album i år. Jeg har ikke lest noe om dette noen andre steder, men hvis dette er sant er det fornøyelige nyheter :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Første låta på Extended er suveren, den er nesten like bra som Monogram fra Leaving Home =)

 

Jeg syns ikke det minner så veldig om Autechre, men det er kanskje fordi jeg hører mest på deres nyere materiale. Sjekk forøvrig Proton Kinoun's gratisalbum Apeiron for mer space-ambient à la Solar Fields :) - http://www.psynews.org/forums/index.php?showtopic=50605

Endret av Rognalf
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Her har man såvidt kommet seg etter 2009s 3 album, så kommer han jaggu med nytt album igjen! Altered (Second Movements) er et ambient-album med utgangspunkt i elementer fra det forrige albumet "Movements". Løyp og køyp!

 

http://ultimae.com/en/releases/473/index.html

 

Edit: Det blir visst to album i år!

"I’m finalising my second release for this year - [ Origin 1 ]."
Kilde: http://www.attnmagazine.co.uk/music/2336 Endret av Rognalf
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...