Gå til innhold

Diskfragmentering og sidevekslingsfil på en plass


Anbefalte innlegg

Sliter da med at nå etterhvert som den lille harddisken på 120 GB på den bærbare begynner å fylles opp, så har sidevekslingsfilen blitt oppdelt på harddisken slik at når jeg spiller av enkelte sanger, hopper lesehodet fram og tilbake på disken som en kanin og dermed gjør at sangen blir hakkete med små opphold hele veien. Dette er MEGET irriterende, i tillegg til at harddisken blir belastet 100 % og dermed er lite du kan gjøre på PCen imens jeg hører på musikk. Dessuten må harddisken jobbe 100 % mange ganger når jeg enten skal installere noe eller når jeg holde på å laste ned via torrents. Maskinen blir liksom lammet. Har da fulgt denne guiden sist gang jeg formaterte, men likevel har den blitt oppdelt igjen. Ifølge guiden skulle den ikke blitt det når du har satt størrelsen på sidevekslingsfilen konstant, men den gang ei. Såvidt jeg husker var dette problemet nærmest ikke-eksisterende på XP. Kan dessverre ikke leve uten Vista, så jeg trenger hjelp til å formatere på ny, og gjøre dette skikkelig slik at sidevekslingsfilen blir liggende i en stor kontinuerlig fil på disken (helst ytterst), uten at noe kan påvirke dette. Noen som kan hjelpe/har erfaringer?

 

Disken min ser da slik ut nå:

 

 

ultimate.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å reinstallere operativsystemet for å defragmentere vekslefilen; du kan defragmentere den med et program som PageDefrag (gratisprogram fra www.sysinternals.com) eller et kommersielt defragmenteringsprogram med støtte for defragmentering av metadata, eksempelvis Raxco PerfectDisk.

Lenke til kommentar

Du har alltfor lite ledig plass.

Selv de beste defragmenterings programmene får problemer med å flytte om på data da.

Anbefaler at du frigjør litt mere plass.

Shadow copies f.eks tar opp 15% som standard , dette kan du redusere med "VSSADMIN".

Se mine innlegg i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11591644

 

Når det gjelder pagefile som en kontinuerlig fil pleier jeg å midlertidig flytte den til en annen partisjon og sette den til f.eks 500MB - consolidate space på C: slik at free space overgår størrelse på fast size pagefile jeg skal bruke - deretter flytte pagefile tilbake . Vet ikke om pagedefrag konsoliderer til en sammenhengende pagefile , tror ikke det (man må uansett ha nok sammenhengende ledig plass.

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg har dårlig plass. Det er derfor jeg ville formatere i samme slengen. Akkurat det med shadow copies hos meg, så er det bare på 2,5 GB ca, og på maks 3 GB. Kanskje det er en idé å lage en egen partisjon til sidevekslingsfilen? Ville den være en kontinuerlig fil om jeg lagde en egen partisjon til den, altså 4097 MB?

 

Fordi PageDefrag ga meg bare feilmelding om at den ikke kunne åpne pagefile.sys :(

Lenke til kommentar

Lesehodet vil jo hoppe uansett - med en partisjon "bakerst" på disk geometrien og resten av data spredd fra start og utover.

Unttaket er separat disk.

I følge Raxco (som har samarbeidet med Microsoft om optimal defragmenterings taktikk) skal det være best å ha den omtrent midt i C: partisjonen.

Lenke til kommentar

Ja, fatter jo at den vil hoppe for å lese annet data, men poenget er at sidevekslingsfilen er i 1000 deler sikkert, og da kan du vel forestille deg hvor mye ekstra den må hoppe? :) Det blir litt vanskelig å ha den omtrent midt i.. Kanskje jeg skal installere Vista innerst, så sidevekslingsfilen etter det? Men hvis ingen har en perfekt oppskrift på dette, så kjører jeg en formatering da PageDefrag tilsynelatende ikke får tilgang til pagefile.sys, og disken er egentlig så full at en eventuell defragmentering vil mislykkes uansett.

 

Så det jeg trenger hjelp til nå, er egentlig etter formateringen å få plassert sidevekslingsfilen optimalt og klare å beholde filen kontinuerlig uansett bruk.. Får ta en kikk på Raxco og se om det duger mer enn Ultimate Defrag og O&O Defrag som jeg brukte etter sist formatering..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har du nok minne, så slå av sidevekslingfilen...

Jeg har 4 GB og kjører helt greit vista 32-bit uten den swapminne.

(ubrukt minne = bortkastet minne)

Lenke til kommentar

Ja, har det på jobb.. Men Raxco PerfectDisk har samme funksjonen ser jeg :)

 

MEN; jeg får ikke til offline defragging. Når jeg rebooter så kommer det opp, men det kommer alltid feilmelding om at den ikke får tilgang til enten pagefilen eller disken C:. Hva skjer?

 

EDIT: Er snakk om at den ikke får ekslusiv tilgang til disken.. Hva skyldes dette tro?

Endret av namk
Lenke til kommentar

Hmm.. Okei.. Men et kjapt spørsmål.. Litt av harddisken er skjult i en partisjon for RECOVERY, siden dette er en OEM laptop. Denne recovery mappen vil da være av konstant størrelse? Ser at den har ca. 1.6 GB plass reservert, men bruke bare rundt 1,2 GB. Kan jeg ta resten 'tilbake' da? :)

 

EDIT: Funka med det du syar2003 sa jeg skulle gjøre. Får fortsatt feilmelding om "Could not gain exclusive access to the drive C:\", "There is a possible driver problem.". :S Men tror jeg kjører på med egen partisjon på harddisken til pagefilen nå.. Så får vi se hvordan det fungerer..

 

EDIT2: Klarte ikke å resize den eksisterende partisjonen for å lage plass til en egen partisjon heller nå. Begynner å bli lei. ParitionMagic stopper bare etter 33 % og gir en feilkode. :(

Endret av namk
Lenke til kommentar

1. Har du sjekket at det ikke er fysiske feil på harddisken? Hvis ikke, kjør en test med produsentens eget testverktøy. Det høres nemlig ikke så lovende ut at PartitionMagic ikke klarer å utføre enkle oppgaver som endring av partisjonsstørrelse.

 

2. Har du sjekket at filsystemet ikke er korrupt? Hvis ikke, kjør chkdsk /F.

 

3. Bruker du noe program som kan hindre tilgang til systemfilene ved boot-time? Du kan begynne med Sysinternals Autoruns og se hva som ligger under fanen "Boot Execute".

 

4. Såvidt jeg vet er det ikke noe særlig å hente på å legge vekslefilen et bestemt sted på harddisken. Det er kanskje snakk om 10% ytelsesforskjell på de innerste og ytterste delene av platene. Jeg kan heller ikke se noe stort poeng i å legge vekslefilen på en egen partisjon - det eneste er vel at den blir mindre fragmentert over tid, men dette poenget faller jo bort hvis du defragmenterer vekslefilen en gang i blant.

Lenke til kommentar

Okei okei... Så jeg googla litt, og fant ut hvorfor PerfectDisk2008 ikke fikk defragga sidevekslingsfilen. Det var noe med prioriteringer som var blitt bytta om i bootexec, eller noe slikt. Lasta ned en fix og fikk PerfectDisk til å defragga sidevekslingsfilen. Og nå kan jeg høre sanger uten opphold igjen! YES :grin: Maskinen er generelt raskere også nå :grin: Dette anbefales til alle og enhver!

 

EDIT: Nå kan jeg fjerne alle defragmenteringsverktøyene og fra maskinen også. Hadde fantastiske 4! Nå skal jeg stole blindt på PerfectDisk :)

Endret av namk
Lenke til kommentar
Hmm.. Okei.. Men et kjapt spørsmål.. Litt av harddisken er skjult i en partisjon for RECOVERY, siden dette er en OEM laptop. Denne recovery mappen vil da være av konstant størrelse? Ser at den har ca. 1.6 GB plass reservert, men bruke bare rundt 1,2 GB. Kan jeg ta resten 'tilbake' da? :)

 

EDIT: Funka med det du syar2003 sa jeg skulle gjøre. Får fortsatt feilmelding om "Could not gain exclusive access to the drive C:\", "There is a possible driver problem.". :S Men tror jeg kjører på med egen partisjon på harddisken til pagefilen nå.. Så får vi se hvordan det fungerer..

 

EDIT2: Klarte ikke å resize den eksisterende partisjonen for å lage plass til en egen partisjon heller nå. Begynner å bli lei. ParitionMagic stopper bare etter 33 % og gir en feilkode. :(

 

Bra det har ordna seg. Til info så ødelegges boot med Symatec Partition Magic 8.X brukt på Vista partisjoner (selv erfart) . Skal du ha noe som funker 100% - sjekk/vurder noen av disk management produktene fra Paragon. Bruker selv bare Paragon produkter både privat/arbeid etter pensjonering av Partition Magic 8 for en god stund tilbake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...