Gå til innhold

"selvmordsbomber" i bibelen?


Anbefalte innlegg

Dommerne - kapittel 16

 

"...

 

25 Da de var blitt lystige, ropte de: «Hent Samson hit, så vi kan more oss over ham.» Og de hentet Samson fra fangehuset og hadde moro med ham. De stilte ham opp mellom søylene.

26 Da sa Samson til gutten som holdt ham i hånden: «Slipp meg! La meg holde i de søylene som huset hviler på, og støtte meg til dem.» 27 Huset var fullt av menn og kvinner, og alle filisterfyrstene var der. På taket var det omtrent tre tusen menn og kvinner som så på at de holdt moro med Samson. 28 Da ropte Samson til Herren og sa: «Herre Gud, kom meg i hu og gi meg styrke bare denne ene gangen, så jeg kan hevne meg på filisterne for ett av øynene mine.» 29 Så tok han tak omkring de to midtsøylene som huset hvilte på, den ene med høyre arm og den andre med venstre. Han trykket dem inn til seg 30 og sa: «La meg dø sammen med filisterne!» Så tok han i av all kraft, og huset styrtet sammen over fyrstene og over hele folket som var der. Slik drepte Samson flere ved sin død enn han hadde drept i sin levetid.

31 Hans brødre og alle slektningene kom ned og hentet ham. De førte ham hjem og la ham i graven til hans far, Manoah, mellom Sora og Esjta’ol. Da hadde han vært dommer i Israel i tjue år."

 

Brevet til hebreerne - kapittel 11

 

"Vitnesbyrd om tro

Troen er et pant på det vi håper, et bevis for det vi ikke ser. 2 For sin tro fikk de gamle godt vitnesbyrd. 3 I tro forstår vi at verden er skapt ved Guds ord, og at det vi ser, har sitt opphav i det usynlige.

4 I tro bar Abel fram for Gud et bedre offer enn Kain. Fordi Abel trodde, fikk han vitnesbyrd om at han var rettferdig, det vitnet Gud om da han ofret. Og med sin tro taler han ennå etter sin død.

 

...

 

32 Og hva skal jeg ellers nevne? Tiden strekker ikke til hvis jeg skal fortelle om Gideon, Barak, Samson og Jefta, om David, Samuel og profetene. 33 Ved tro vant de over kongeriker, holdt retten oppe, fikk løfter oppfylt, lukket gapet på løver, 34 slukket voldsom ild, slapp unna bitende sverd, gikk fra svakhet til styrke, ble sterke i krig og slo fiendtlige hærer på flukt.

 

 

..."

 

jeg ønsker å stille to spørmål på et nøytralt grunnlag (jeg antyder ingen ting):

 

gav gud samson styrke til å bli en "selvmordsbomber", på mangel av et bedre ord?

 

er det en forskjell mellom samsons handling og en moderne selvmordsbombers handling?

 

(svar helst med en begrunnelse)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg ser det er det en stor forskjell fordi Samson åpenbart er tatt til fange og i de dager ble ikke fanger behandlet videre bra. Han handlet utvilsomt ut fra et motiv av hevn, men i en situasjon der han uansett ikke kunne forvente å komme fra det med livet i behold.

 

Det er forskjell på det og en direkte oppfordring om å drepe "vantro".

Lenke til kommentar

så gud gav ham styrke til å hevne seg?

 

en kan heller ikke se bort i fra at dagens selvmordsbombere kan ha en psykisk følelse som kan sammenlignes med fangenskap, tortur og hevn.

 

sett at en en mann lever et godt liv i midtøsten med en stor familie og egne barn. han lever også i et land som han er glad i. etter en stund blir han forrædet av sitt land da de indirekte forårsaket hans familie død. han har nå opplevd en mental tortur og ønsker å hevne seg på de som drepte hans familie (feks amerikanere siden det var de som bombet lansbyen hans). han ber gud om styrke og sprenger seg selv i militærbasen rett utenfor landsbyen hans.

 

går det ann å trekke slike sammenligninger?

Lenke til kommentar
Det blir overfortolkning i mine øyne, å tolke seg ihjel er slettes ikke analogt med en direkte oppfordring som en har i koranen om å drepe de vantro.

 

Spennende :yes:

hvor i koranen står det?

 

Du blander ikke sammen torah/GT med koranen nå vell :hmm:

 

5Mos 13,06 Dødsstraff ved steining for å dyrke andre guder

6 Det kan hende at din bror som har samme mor som du, eller din sønn eller datter eller din kone som du tar i favn, eller din venn som du har så kjær som ditt eget liv, hemmelig lokker deg og sier: «La oss gå bort og dyrke andre guder» - guder som verken du eller dine fedre har kjent, 7 guder som dyrkes av folkene rundt omkring dere, enten det er nær eller langt borte, fra den ene ende av jorden til den andre. 8 Da skal du ikke gå med på det og ikke høre på ham. Du må ikke se på ham med medlidenhet og ikke skåne eller dekke ham. 9 Du skal ta livet av ham. Selv skal du være den første til å løfte hånden mot ham, og siden skal hele folket gjøre det samme. 10 Du skal steine ham i hjel, fordi han prøvde å lokke deg bort fra Herren din Gud, som førte deg ut av Egypt, av trellehuset. 11 Og hele Israel skal høre om det og gripes av frykt, så de aldri mer gjør noe så ondt iblant dere.

 

 

En liten bonus:

Jøder og kristne har heller ikke lov til å spise svin :w00t:

 

Jes 66,17 De som spiser svinekjøtt skal gå til grunne

17 De som helger og renser seg

når de går til hagene

i følge med en som går i midten,

de som spiser svinekjøtt,

mus og annen styggedom,

skal alle gå til grunne,

lyder ordet fra Herren.

Lenke til kommentar
Det blir overfortolkning i mine øyne, å tolke seg ihjel er slettes ikke analogt med en direkte oppfordring som en har i koranen om å drepe de vantro.

 

Spennende :yes:

hvor i koranen står det?

 

Sure 9:5, 47:4 og 5:33.

Du får imidlertid gå fri om du konverterer, tvang og skremselstaktikk er overraskende nok misjonstrikset også i undertrykkelsens religion...

Lenke til kommentar
..."

 

jeg ønsker å stille to spørmål på et nøytralt grunnlag (jeg antyder ingen ting):

gav gud samson styrke til å bli en "selvmordsbomber", på mangel av et bedre ord?

er det en forskjell mellom samsons handling og en moderne selvmordsbombers handling?

(svar helst med en begrunnelse)

Gud gir ingen kraft, kraft får du gjennom tro. Hva du velger å gjøre med din kraft er helt opp til deg og ingen andre enn Gud kan dømme deg. Om du er av Gud kan du uansett ikke dø, dø kan kun den som ikke tror. Du er hva du forestiller deg og du vil bli hva du forestiller deg, for du er alt og alt er deg.

Lenke til kommentar
Det blir overfortolkning i mine øyne, å tolke seg ihjel er slettes ikke analogt med en direkte oppfordring som en har i koranen om å drepe de vantro.

 

Spennende :yes:

hvor i koranen står det?

 

Sure 9:5, 47:4 og 5:33.

Du får imidlertid gå fri om du konverterer, tvang og skremselstaktikk er overraskende nok misjonstrikset også i undertrykkelsens religion...

 

9:5

 

[9:5] Once the Sacred Months are past, (and they refuse to make peace) you may kill the idol worshipers when you encounter them, punish them, and resist every move they make. If they repent and observe the Contact Prayers (Salat) and give the obligatory charity (Zakat), you shall let them go. GOD is Forgiver, Most Merciful.

 

47:4

Når dere møter de vantro i kamp, så gå løs på dem til de er helt nedkjempet, og bind stramme bånd. Og etterpå, frigivelse eller løsepenger, så krigen legger fra seg sin byrde. Slik er det. Om Gud ville, kunne Han selv ta seg til rette overfor dem, men Han ønsker å sette noen av dere på prøve gjennom andre. De som kjemper og dør for Guds sak, deres gjerninger lar Han aldri løpe ut i intet.

http://www.islam.no/newsite/content/defaul...amp;nTopPage=59

 

5:33

Deres lønn som bekjemper Gud og Hans sendebud og farter omkring og stifter ufred på jorden, skal være at de drepes eller korsfestes, at hender og føtter avhugges kryssvis, eller at de forvises fra landet. Dette vil være en skam i denne verden. I det hinsidige venter en svær straff.

 

Men er også interessant å se på det rett før som nesten kan settes helt i bold:

 

5:32

Derfor har vi pålagt Israels barn: Den som dreper et menneske, uten at det gjelder blodhevn eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten. Våre sendebud kom til dem med klar beskjed, men etter dette har mange av dem vist lettsindighet.

http://www.islam.no/newsite/content/defaul...p;n=on&kom=

Lenke til kommentar

 

Det blir overfortolkning i mine øyne, å tolke seg ihjel er slettes ikke analogt med en direkte oppfordring som en har i koranen om å drepe de vantro.

 

Spennende :yes:

hvor i koranen står det?

 

Sure 9:5, 47:4 og 5:33.

Du får imidlertid gå fri om du konverterer, tvang og skremselstaktikk er overraskende nok misjonstrikset også i undertrykkelsens religion...

 

9:5

 

[9:5] Once the Sacred Months are past, (and they refuse to make peace) you may kill the idol worshipers when you encounter them, punish them, and resist every move they make. If they repent and observe the Contact Prayers (Salat) and give the obligatory charity (Zakat), you shall let them go. GOD is Forgiver, Most Merciful.

 

47:4

Når dere møter de vantro i kamp, så gå løs på dem til de er helt nedkjempet, og bind stramme bånd. Og etterpå, frigivelse eller løsepenger, så krigen legger fra seg sin byrde. Slik er det. Om Gud ville, kunne Han selv ta seg til rette overfor dem, men Han ønsker å sette noen av dere på prøve gjennom andre. De som kjemper og dør for Guds sak, deres gjerninger lar Han aldri løpe ut i intet.

<a href="http://www.islam.no/newsite/content/defaul...amp;nTopPage=59" target="_blank">http://www.islam.no/newsite/content/defaul...amp;nTopPage=59</a>

 

5:33

Deres lønn som bekjemper Gud og Hans sendebud og farter omkring og stifter ufred på jorden, skal være at de drepes eller korsfestes, at hender og føtter avhugges kryssvis, eller at de forvises fra landet. Dette vil være en skam i denne verden. I det hinsidige venter en svær straff.

 

Men er også interessant å se på det rett før som nesten kan settes helt i bold:

 

5:32

Derfor har vi pålagt Israels barn: Den som dreper et menneske, uten at det gjelder blodhevn eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten. Våre sendebud kom til dem med klar beskjed, men etter dette har mange av dem vist lettsindighet.

<a href="http://www.islam.no/newsite/content/defaul...p;n=on&kom=" target="_blank">http://www.islam.no/newsite/content/defaul...p;n=on&kom=</a>

 

 

Synd diverse fundamentalister ikke er i stand til å sette ting i bold :whistle:

Ser forresten ike vitsen med å utheve noe som helst her, det går helt klart frem at det er ok å drepe, at skriften er selmotsigende er jo bare i god religiøs tradisjon, den er jo bygd på jødedom og kristendom ispedd noen doser misogyni, pedofili og fantastiske påstander...

 

At de mest korantro velger å sprenge seg i lufta er mer enn nok bevis for meg at dette er nedfelt i islam, disse folka har tross alt lært koranen opp-ned, bak frem og sidelengs utenat.

Resultatet ser en tydelig i Iran Saudi Araabia og gjennom terroraksjoner. Det er ikke å komme bort fra at dette er et onde. Det blir i mine øyne som å forsvare gjerningene til Anders Eklund som er tiltalt for å ha drept Engla med at "han mente det ikke slik".

-Bah! Humbug! Gjerningene taler for seg selv!

 

 

Summen av nevroner og synapser i hjernen.

Enkelt og greit.

BIIIIIP :)

 

Der ser du, så enkelt kan våre motsetninger formuleres, men jeg har iallefall bevis for at mitt syn på saken består av påvisbart eksisterende komponenter.

Og der ender stort sett all argumentasjon i disse debattene, hehe :D

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

 

Det blir overfortolkning i mine øyne, å tolke seg ihjel er slettes ikke analogt med en direkte oppfordring som en har i koranen om å drepe de vantro.

 

Spennende :yes:

hvor i koranen står det?

 

Sure 9:5, 47:4 og 5:33.

Du får imidlertid gå fri om du konverterer, tvang og skremselstaktikk er overraskende nok misjonstrikset også i undertrykkelsens religion...

 

9:5

 

[9:5] Once the Sacred Months are past, (and they refuse to make peace) you may kill the idol worshipers when you encounter them, punish them, and resist every move they make. If they repent and observe the Contact Prayers (Salat) and give the obligatory charity (Zakat), you shall let them go. GOD is Forgiver, Most Merciful.

 

47:4

Når dere møter de vantro i kamp, så gå løs på dem til de er helt nedkjempet, og bind stramme bånd. Og etterpå, frigivelse eller løsepenger, så krigen legger fra seg sin byrde. Slik er det. Om Gud ville, kunne Han selv ta seg til rette overfor dem, men Han ønsker å sette noen av dere på prøve gjennom andre. De som kjemper og dør for Guds sak, deres gjerninger lar Han aldri løpe ut i intet.

http://www.islam.no/newsite/content/defaul...amp;nTopPage=59

 

5:33

Deres lønn som bekjemper Gud og Hans sendebud og farter omkring og stifter ufred på jorden, skal være at de drepes eller korsfestes, at hender og føtter avhugges kryssvis, eller at de forvises fra landet. Dette vil være en skam i denne verden. I det hinsidige venter en svær straff.

 

Men er også interessant å se på det rett før som nesten kan settes helt i bold:

 

5:32

Derfor har vi pålagt Israels barn: Den som dreper et menneske, uten at det gjelder blodhevn eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten. Våre sendebud kom til dem med klar beskjed, men etter dette har mange av dem vist lettsindighet.

http://www.islam.no/newsite/content/defaul...p;n=on&kom=

 

 

Synd diverse fundamentalister ikke er i stand til å sette ting i bold :whistle:

Ser forresten ike vitsen med å utheve noe som helst her, det går helt klart frem at det er ok å drepe, at skriften er selmotsigende er jo bare i god religiøs tradisjon, den er jo bygd på jødedom og kristendom ispedd noen doser misogyni, pedofili og fantastiske påstander...

 

Det er vel kanskje slik ignoranse og paranoia florerer? Det går klart fram at å drepe ett menneske er forferdelig, og man ikke skal krige, hvis ikke motparten angriper, man skal ikke drepe hvis ikke det er blodhevn eller forbrytelser er blitt begått.

 

Selvmotsigende kan den godt være, men de mest essensielle versene i paranoiaen som florerer gir ett ganske enkelt svar, og det er det jeg skriver ovenfor.

 

At de mest korantro velger å sprenge seg i lufta er mer enn nok bevis for meg at dette er nedfelt i islam, disse folka har tross alt lært koranen opp-ned, bak frem og sidelengs utenat.

Resultatet ser en tydelig i Iran Saudi Araabia og gjennom terroraksjoner. Det er ikke å komme bort fra at dette er et onde. Det blir i mine øyne som å forsvare gjerningene til Anders Eklund som er tiltalt for å ha drept Engla med at "han mente det ikke slik".

-Bah! Humbug! Gjerningene taler for seg selv!

 

Nå er det vel gjerne slik at det er de som er "korantro" som faktisk ikke sprenger seg selv i lufta, de er de som Benazir Bhutto var, som hevdet at disse som gjør dette har ett forvrengt bilde av Islam som blir brukt for politiske gevinster. Det at det er ofte unge, mange handicappede mennesker som blir lurt til, eller gjør det ut av ren desperasjon burde vel si deg mer enn "det faktumet at gjerningene teller for seg selv".

 

Eklandsammenligning? Hvorfor ikke bare hoppe rett til Hitler, for det fun of it?

 

Resultatet ser en i Saudi Arabia? Saudi Arabia er langt mer konservativt enn resten av den muslimske verden og terroraksjoner har som jeg har flere ganger poengtert, ikke opphav i religion.

Lenke til kommentar
Der ser du, så enkelt kan våre motsetninger formuleres, men jeg har iallefall bevis for at mitt syn på saken består av påvisbart eksisterende komponenter.

Og der ender stort sett all argumentasjon i disse debattene, hehe :D

Er nok sant det. For etter min mening er det å si at nevroner og synapser er deg, det samme som å si at det var penselen og malingen som laget bildet.

Kanskje du har rett, kanskje det ikke fins en kunstner, men det er iallefall mest gøy å tro det :)

Endret av ColdMiner
Lenke til kommentar

Mener du seriøst at islam ikke fremstår som en kilde til drap, kvinneundertrykkelse og flerkoneri?

Har du fått fortalt/opplevd hvordan ting forholder seg i land der islam er hovedinnslaget av religion, som Pakistan, Afghanistan, Malaysia, Indonesia, Singapore og beveget deg utenfor "turistfellene" og sett med egne øyne?

 

Sjøl har jeg snakket med flere som har vært i disse landene, samt Saudi Arabia, Quatar, Irak og Iran som freelancefotografer, det var slettes ikke noen dans på roser det de hadde å fortelle. Det blir for mye å gjenta her,men trusler, våpen, åpenbare hentydninger til at kvinner er laverestående, vestlige (som ikke er konvertitter) er mindre verdt enn geitemøkk (faktisk sitat) og mye annet.

 

Anbefaler at du leser "Infidel" av Ayaan Hirsi Ali og "Why I'm not a Muslim" av Ibn Warraq for å få litt innsikt i hva som foregår bak teppet.

 

Du kan jo se hva muslimske lobbyister har oppnådd i London når det gjelder inndoktrinering.

 

Om folk kunne forholdt seg til islam som det en f.eks ser i turiststedene i Tunisia hadde en ikke hatt terror, kvinneundertrykkelse (i så stor grad) og andre negative ting, men slik er det desverre ikke.

 

Kanskje du har rett, kanskje det ikke fins en kunstner, men det er iallefall mest gøy å tro det :)

 

Det er din mening, selv greier jeg meg fint uten en som er så tett i pappen at h*n ikke greier å lage ting på en bedre måte enn det en har i vrt univers, hehe ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg sier, jeg poengterer at "krigssitatene" som blir trukket frem ikke er så brutale som folk skal ha det til. Saudi-Arabia er langt mer konservativ enn andre muslimske land. Enkelt og greit.

 

Nei, jeg har nok ikke beveget meg så mye rundt i Pakistan, Afghanistan, Malaysia, Indonesia, Singapore. Noe du heller ikke har. Men jeg sier meg ikke uenig i tilstandene. Men som du ser varierer det veldig til de forskjellige landene og kulturen er veldig forskjell til tross for at de alle er muslimer.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

"For etter min mening er det å si at nevroner og synapser er deg, det samme som å si at det var penselen og malingen som laget bildet.

Kanskje du har rett, kanskje det ikke fins en kunstner, men det er iallefall mest gøy å tro det "

Det er din mening, selv greier jeg meg fint uten en som er så tett i pappen at h*n ikke greier å lage ting på en bedre måte enn det en har i vrt univers, hehe ;)
Bare for å poengtere, så mente jeg ikke kunstneren Gud, men kunstneren deg.
Lenke til kommentar
"For etter min mening er det å si at nevroner og synapser er deg, det samme som å si at det var penselen og malingen som laget bildet.

Kanskje du har rett, kanskje det ikke fins en kunstner, men det er iallefall mest gøy å tro det "

Det er din mening, selv greier jeg meg fint uten en som er så tett i pappen at h*n ikke greier å lage ting på en bedre måte enn det en har i vrt univers, hehe ;)
Bare for å poengtere, så mente jeg ikke kunstneren Gud, men kunstneren deg.

 

Og kunstneren er en allegori til gud og bildet en allegori til verden. Så det går da opp i opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...