Gå til innhold

"selvmordsbomber" i bibelen?


Anbefalte innlegg

Det er ikke det jeg sier, jeg poengterer at "krigssitatene" som blir trukket frem ikke er så brutale som folk skal ha det til. Saudi-Arabia er langt mer konservativ enn andre muslimske land. Enkelt og greit.

 

Nei, jeg har nok ikke beveget meg så mye rundt i Pakistan, Afghanistan, Malaysia, Indonesia, Singapore. Noe du heller ikke har. Men jeg sier meg ikke uenig i tilstandene. Men som du ser varierer det veldig til de forskjellige landene og kulturen er veldig forskjell til tross for at de alle er muslimer.

 

Jeg har ikke vært i andre land enn Tunisisa av de jeg nevner, men Malaysia og Indonesia ser jo ut som greie saker for en pakketurist - på overflaten.

Singapore kan også bli aktuelt en gang, muligens neste år, men det blir da i jobbøyemed.

Så da trenger jeg virkelig ikke at noen i sin religiøse og ensporede galskap sprenger seg selv i luften sammen med meg og en hel haug andre. Det å feriere på Bali har blitt en smule ambivalent etter at en har hatt angrep og avvergede angrep der.

 

Men vi er på sett og vis enige i en ting, at det slettes ikke er en uniformitet ved islam, men visse aspekter som tolkes aldeles rabiat av en minoritet av ekstremister - som likevel utgjør et betydelig antall mennesker - utgjør en reell trussel.

I tillegg har en Saudi Arabia som som du sier er noe mer ekstremt, men er det det? Se bare på lovverket i Indonesia og Malaysia, de praktiske konsekvensene av å være en "vantro" gjør at folk som "Evolved Rationalist" ikke kan oppgi sine personalia i tilfelle hun vil dra tilbake til hjemlandet. En kan risikere å bli trakasert og til og med drept uten grunn om en ikke "faker" islam. Saudi Arabia er uansett en økonomisk stormakt og noe en rett og slett må være litt mer obs på, ref. filmen jeg linket til.

Dette er ikke noe enkeltstående eksempel desverre.

 

At folk som sier sin mening - som Pat Condell - får bunkevis med hatmail og drapstrusler er jo også et tegn på at noen har et en smule ustabilt forhold til ytringsfrihet og religion.

Det mislykkede angrepet i London, utført av Leger som har sverget en ed om å gjøre sitt beste for menneskeheten, er en indikasjon på at noe er rav ruskende galt.

 

Et lite lys i tunellen er jo at nevnte Mr. Condell har fått supportmail fra muslimer, så det er jo faktisk håp om at fornuften kan sige inn der også, men det er nok en liten minoritet er jeg redd.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...