Gå til innhold

Råd til vifteretning i kabinettet for å forhindre overoppheting.


Tørriss

Anbefalte innlegg

God dag

 

Etter at jeg oppgraderte PSU'en min har jeg slitt med at grafikkortet mitt blir overopphetet rimelig fort (PSUen blåser rett ned på grafikkortet) Har derfor gått til innkjøp av 2x 80mm vifter for å forhindre dette.

 

Før jeg setter inn disse vil jeg gjerne ha litt feedback om hvordan sere der hjemme anbefaler at disse viftene står for å få best mulig gjennomstrømming uten at lufte blir "stengt inne" i kabinettet.

 

Her er en liten illustrasjonstegning av hvordan PCen ser ut. De grønne feltene viser hvor plassene til viftene sitter.

 

230526.jpeg

 

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En smule rart at psu-en blåser varm luft inn i kabinettet men men....

 

Jeg foreslår kald luft blåses inn fra fronten, og varm luft blåses ut bak.

 

post-67791-1216750303_thumb.jpg

 

 

Takker og bukker så mye!

 

Ja, synes at det er merkelig selv. I og med at jeg aldri har hatt behov for nedkjøling av PCen med ekstravifter. Håper bare disse løser saken ellers er det på tide å skrape denna PCen for godt ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke helt klart når jeg tegnet den tegningen der ser det ut til.

 

Selv har jeg en corsair hx620w. Denne må ha en god del mer varmeutvikling enn den gamle jeg hadde siden kabinettet er kokvarmt under spilling, spesielt i overkant av skjermkortet og underkant av prosessoren.

 

Vet at det er skjermkortet (Radeon x1950pro) som er overopphetet fordi driver programvaren som følger med kommer opp med en advarsel og skjermbildet flimrer. I tillegg kommer PCen med en advarselstone.

 

Har ett gammelt kabinett (Aashima Midi tower ATX WTY-400) som ikke har så gode kjølemuligheter, men å kappe et hull i døra høres ut som en grei løsning (Må bare finne noen som har en dremel først). Hvor ville det ha vært mest gunstig å plassere den? Jeg antar at området over prosessoren eller området rett under prosessoren der det er varmest er gunstigst. eller hva tror dere?

 

231054.jpeg

 

 

Prøvde vifteoppsettet som ble foreslått over og det hjalp ikke i det hele tatt er jeg redd, så vurderer å flytte en av viftene til døren.

 

Takker for all hjelp så langt!

Endret av tørriss
Lenke til kommentar

Begge deler ..

Hvis du ser på de fleste nyere kabinetter så er det ett luftinntak som er sentrert over CPU med muligheter for en 80mm vifte , samt ofte med en innvendig trakt. I tillegg er det et perforert lufteinntak under til venstre for denne ment for skjermkort (PCI kort) kjøling.

 

Eksempel:

post-35394-1216840438_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med den enkle kjølingen jeg har. En 12mm bak, en i front og en 92mm i sidedøra. Så får jeg kald luft ifra 2 plasser og en som spyler ut.

 

GPU tar inn kald luft fra den viften i front og blåser også lufta ut av kabinett. CPU tar luft fra den i sidedøra og blåser bort til den bakerste vifta som igjen spyler dette ut.

 

PSU'en trekker vel antakeligvis inn sånn passe varm/kald luft ettersom cpu er ganske nærme.

 

post-127706-1216935598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Jeg er fornøyd med den enkle kjølingen jeg har. En 12mm bak, en i front og en 92mm i sidedøra. Så får jeg kald luft ifra 2 plasser og en som spyler ut.

 

GPU tar inn kald luft fra den viften i front og blåser også lufta ut av kabinett. CPU tar luft fra den i sidedøra og blåser bort til den bakerste vifta som igjen spyler dette ut.

 

PSU'en trekker vel antakeligvis inn sånn passe varm/kald luft ettersom cpu er ganske nærme.

 

post-127706-1216935598_thumb.jpg

 

Takker, flott bilde!

 

Må bare skaffe meg noe skjæreredskaper slik at jeg får laget detta hullet i sidedøren ;)

Lenke til kommentar

Virker merkelig at PSUen skal varme opp kabinettet på den måten, virker faktisk merkelig at den blir ordentlig varm i det hele tatt...

 

Hva slags maskinvare er det som sitter i maskinen? Sikker på at psuen ikke har en feil på seg?

Hvis du sikter til de første 3 bildene så var dette en tegne\skrive feil av trådstarter. Ingen PSU blåser luft inn i kabinettet.

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar

Det vet jeg ja, men nå har jeg aldri opplevd at en strømforskyning blir så varm at den varmer opp kabinettet. Og jeg har to corsair strømforskyninger i huset. En TX750W og en HX520W og ingen av de er varme i det hele tatt. Derfor syntes jeg det var litt merkelig om en HX620W skulle varme opp kabinettet hans betydelig mer en den forrige strømforskyningen han hadde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...