Gå til innhold

"Tre Konger" i disse dager?


M-lady

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kort sagt ALLE filmer om Vietnam krigen ....

 

og egentlig var "Black Hawk Down" laget som et slag mor amerikansk utenriks politik .. men så måtte Osama vræke det som kunne blitt en bra film ...

 

black hawk down er kul da :roll:

NEI .. hele filmen var "USA er SÅÅÅÅ kul"

"USA hadde ALL rett til å være der"

OHHHHHHHHHHHHHHHHH

Lenke til kommentar
kort sagt ALLE filmer om Vietnam krigen ....

 

og egentlig var "Black Hawk Down" laget som et slag mor amerikansk utenriks politik .. men så måtte Osama vræke det som kunne blitt en bra film ...

 

black hawk down er kul da :roll:

NEI .. hele filmen var "USA er SÅÅÅÅ kul"

"USA hadde ALL rett til å være der"

OHHHHHHHHHHHHHHHHH

Dere som analyserer filmer og leter etter dypere mening er bare patetiske. Jeg lar meg bare underholde av det som er av action i f.eks Black Hawk Down. Gidder ikke å sitte å lure på om USA gjorde rett i å invadere, etc. Gjordt er gjordt, film er film.

 

Hadde latt meg underhold om det var Terroristene som vant. Samme for meg, bare jeg får masse skyting, eksplosjoner og annen morro. :D

Lenke til kommentar
Dere som analyserer filmer og leter etter dypere mening er bare patetiske. Jeg lar meg bare underholde av det som er av action i f.eks Black Hawk Down. Gidder ikke å sitte å lure på om USA gjorde rett i å invadere, etc. Gjordt er gjordt, film er film.

 

Hadde latt meg underhold om det var Terroristene som vant. Samme for meg, bare jeg får masse skyting, eksplosjoner og annen morro. :D

 

Og du er...hvor gammel??! :x

 

Når du vokser opp vil du innse at verden ikke er svart/hvitt, og at det er mange sider av samme sak. Det ligger ofte mer bak en det en først får inntrykk av.

 

Tror du det er helt tilfeldig at du synes USA er ett av de kuleste og råeste landene i verden? Nei, det er fordi de leverer filmer og tv-serier til oss.

Ikke misforstå, jeg er ikke anti-USA, men det er alltid sunt å ha et kritisk/analytisk øye når du ser på tv.

 

Og mange filmer er ofte mye bedre om du prøver å tenke litt lenger enn akkurat eksplosjonene og klisjeene du får servert. Ta for eksempel Fight Club og Matrix. Første gangen er de bra. Andre og tredje gangen er de totalt overlegne bra filmer!

Lenke til kommentar
kort sagt ALLE filmer om Vietnam krigen ....

 

og egentlig var "Black Hawk Down" laget som et slag mor amerikansk utenriks politik .. men så måtte Osama vræke det som kunne blitt en bra film ...

 

Apropos Black Hawk Down, reagerte med kvalme på slutten, men det er mulig at de var überironiske, noe amerikanere imidlertid ikke er kjent for. Tenker på rulleteksten der det står

 

"17 american heroes died in the somali civil war ...blalbablalba for en tragedie lballbalalbblalblabla.....may they rest in peace, god bless america...blalbalballbalba... (6000 somali people were killed during the war.) the end."

 

?

 

Blir litt som amerikanerne som omtrent går til verdenskrig etter at 4000 personer ble drept i NY, mens 60 000 barn i u-land dør av sult hver dag, mye pga. den kapitalistiske/imperialistiske verdensordningen og ressursfordelingen, i stor grad påført av Usa og Europa.

Lenke til kommentar
Og du er...hvor gammel??!  :x  

 

Når du vokser opp vil du innse at verden ikke er svart/hvitt, og at det er mange sider av samme sak. Det ligger ofte mer bak en det en først får inntrykk av.

 

Tror du det er helt tilfeldig at du synes USA er ett av de kuleste og råeste landene i verden? Nei, det er fordi de leverer filmer og tv-serier til oss.

Ikke misforstå, jeg er ikke anti-USA, men det er alltid sunt å ha et kritisk/analytisk øye når du ser på tv.

 

Og mange filmer er ofte mye bedre om du prøver å tenke litt lenger enn akkurat eksplosjonene og klisjeene du får servert. Ta for eksempel Fight Club og Matrix. Første gangen er de bra. Andre og tredje gangen er de totalt overlegne bra filmer!

Du har jo misforstått helt. Har aldri sagt at USA er det kuleste og råeste landet i verden. Jeg syns det er feil av USA å gå til angrep på Irak, selv om Saddam er alt annet enn samarbeidsvillig.

 

Ja. The Matrix og Fight Club blir bare bedre og bedre, men det er få filmer som er som disse.

 

Svart/hvitt? Jeg vet nå ikke helt jeg da. Enten handler du rett eller så handler du galt. Er ikke verre enn det. I dette tilfellet er det flere som handler galt. USA som angriper Irak, er en gal handling. Saddam som plager sitt eget folk og lager ulovelige våpen er også en gal handlig.

Men den ene overveier ikke den andre og gir USA rett til å gi f... i FN og angripe Irak.

Lenke til kommentar

Svart/hvitt? Jeg vet nå ikke helt jeg da. Enten handler du rett eller så handler du galt. Er ikke verre enn det. I dette tilfellet er det flere som handler galt. USA som angriper Irak, er en gal handling. Saddam som plager sitt eget folk og lager ulovelige våpen er også en gal handlig.

Men den ene overveier ikke den andre og gir USA rett til å gi f... i FN og angripe Irak.

 

Eheh...jeg vil kalle deg Gud hvis du i en hver situasjon kan skille rett fra galt, er vel nettopp det som er litt av a-ha opplevelsen med å vokse opp, at man skjønner at ingen ting er svart hvitt, alt har konsekvenser i det uoverskuelige.

Dessuten er det fælt få ting som kan kategoriseres som "én" handling, og mye som er definisjonsspørsmål og relativt.

 

Hva er å angripe Irak ? Er det å krenke landegrensene deres, luftrommet deres ? Er det i å angripe i henhold til hva FN definerer som å angripe ? Merk deg at Irak har vært konstant bombet med støtte av FN siden 1991. Var denne "handlingen" også gal ?

En Iraker vil sikkert mene at det er et angrep i seg selv å bestemme at de ikke skal kunne ha våpen jevnbyrdige med sine fiender, lov til å eksportere olje fritt, osv. I så måte er det et angrep å ha våpeninspektører som tvinger tilintetgjørelse av våpen.

 

Dette var retoriske spørsmål, forventer ikke svar.

Lenke til kommentar

Tja. Frem til den dag i dag så syns jeg alt har kunne blitt kategoriseres som svart eller hvitt. Men jeg tviler dette forandrer seg i morra, neste år eller neste 10 år for den saks skyld. :p

 

Ja, syns bomba da også var unødvendig. Hvorfor skal folk leke verdens politi? Krig burde strengt tatt ikke utøves som annet enn direkte forsvar etter angrep. Å bombe Irak bare fordi Saddam vil ha raketter som rekker helt til USA syns jeg er feil. Jeg mener, disse landene har ikke bakke- og lyftstyrker nok til å kunne hamle opp med USA, så de må jo ha noe for å utligne sjevheten. :lol:

 

Jeg syns FN er pinglete som ikke satte foten ned og sa til Bush; 'Angriper du Irak, angriper vi deg.' Da hadde ikke USA gjordt mye. :D

Hva er vitsen med bombinga egentlig? Alle palassene til Saddam har jo vært tomme i ukesvis. Samme som å rive en falleferdig bygning spør du meg.

Hvis de vil ta Saddam, hvorfor sender de ikke bare inn noen spesial styrker for å knerte Saddam da, istedet for å bombe Baghdad sønder og samme og skade mange uskyldige mennesker?

 

Men nå er det vel ingen land som har langdistanse raketter som går over en hvis lenge er det vel?

 

Det er galt å bombe. Punktum. :wink:

 

Det hjelper fint lite om du redder f.eks 1000 tyrkere hvis du dreper f.eks 1000 irakere. Da er du liksom like langt. :roll:

 

Og for guds skyld ha i bakhodet at jeg setter ting fryktelig på spissen her. :yes:

Lenke til kommentar
blablabla

 

Så også alt innen norsk politikk er svart/hvitt for deg ?

Burde man prioritere helse foran bekjemping av kriminalitet eller opprettholdelse av arbeidsplasser ? Er det bedre at en hjertepasient får vente 2 dager mindre, mens politiet ikke har ressurser til å rykke ut og hindre en voldtekt ? Eller kanskje utarter det seg slik at en person dør i hjertetransplantasjonskøen, mens politiet har ressurser nok til å sende dømte fanger raskere inn i fengsel ?

 

Poenget er at du kan ikke se alle konsekvenser av alle valg, da hadde du vært allvitende, mao. Gud. Derfor finnes det få valg som er svart/hvitt, og på langt nær alle !

 

Håper du etterhvert innsér at slike totalitære holdninger er farlige hvis de utøves på høyt nok plan.

Lenke til kommentar
Så også alt innen norsk politikk er svart/hvitt for deg ?

Ja.

Burde man prioritere helse foran bekjemping av kriminalitet eller opprettholdelse av arbeidsplasser ?

Er det bedre at en hjertepasient får vente 2 dager mindre, mens politiet ikke har ressurser til å rykke ut og hindre en voldtekt ?

Eller kanskje utarter det seg slik at en person dør i hjertetransplantasjonskøen, mens politiet har ressurser nok til å sende dømte fanger raskere inn i fengsel ?

Alle disse har bare et svar, og det er nei.

Poenget er at du kan ikke se alle konsekvenser av alle valg, da hadde du vært allvitende, mao. Gud. Derfor finnes det få valg som er svart/hvitt, og på langt nær alle !

Jo det kan du. Du vet konsekvensen av å ha s3x uten beskyttelse. Du vet konsekvensen av å bombe et land. Du vet konsekvensen av å ikke fikse bremsene på bilen din. Du vet konsekvensen av å ikke ta på deg bilbeltet.

Du vet konsekvensen av å drepe et menneske. Du vet konsekvensen av å stjele fra andre.

Håper du etterhvert innsér at slike totalitære holdninger er farlige hvis de utøves på høyt nok plan.

Diverse religioner du tenker på da eller? :wink:

Kom gjerne med noen eksempler på ting i gråsonen. For jeg kommer ikke på noen akkurat nå. :(

Lenke til kommentar

Håper du etterhvert innsér at slike totalitære holdninger er farlige hvis de utøves på høyt nok plan.

 

Diverse religioner du tenker på da eller? :wink:

Kom gjerne med noen eksempler på ting i gråsonen. For jeg kommer ikke på noen akkurat nå. :(

 

Jeg ga deg akkurat ett eksempel, hvordan bør helse, kriminalitetsbekjempelse og arbeidsskapende tiltak prioriteres i forhold til hverandre ?

Dette er et nøkkelspørsmål innen politikken, og de ulike partiene mener forskjellig om dette. Hvis du mener at det finnes et svart/hvitt svar på dette, og synes dette unike svaret er like enkelt å se som alle de andre "synene" du tydeligvis har, burde du sende brev til regjeringa og forklare de hvordan Norge skal styres 100% optimalt.

 

Politikk handler om valg, og valg handler om å veie fordeler og ulemper mot hverandre. Da er det subjektiv oppfatning som avgjør hvilke fordeler og ulemper som veier tyngst, og sågar ingen universal sannhet som regjerer.

 

Ut i fra de normene (merk *ikke* sannheter) jeg lever etter, synes jeg også det er overilt å gå til krig på nuværende tidspunkt, men jeg er ganske sikker på at størsteparten av den kurdiske befolkningen i Irak føler det annerledes, da disse har lidd kolossalt under regimet og lengter etter en frigjøring, væpnet eller ikke.

 

Hva er så rett å gjøre ? Det er en subjektiv oppfatning, og du *vet* ikke hva som er rett eller galt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...