Gå til innhold

Sykling og vond korsrygg


Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Det jeg lurer på er om sykling generelt er bra trening for ryggen, i tillegg til øvrige muskelgrupper ? Jeg har hatt problemer med vond korsrygg/sete (smerter som kommer av å sitte i ro), og lurer på om sykling er bra eller dårlig trening ifb rygg. Jeg har lite lyst å trene på sykkel hvis dette kan virke mot sin hensikt.

 

Kan vel legge til at det er en god stund siden sist jeg satt på en sykkel, men har lyst å gå til innkjøp av en ny en, da jeg er "tvunget" til å trene nå pga ryggen

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg lurer på er om sykling generelt er bra trening for ryggen, i tillegg til øvrige muskelgrupper ? Jeg har hatt problemer med vond korsrygg/sete (smerter som kommer av å sitte i ro), og lurer på om sykling er bra eller dårlig trening ifb rygg. Jeg har lite lyst å trene på sykkel hvis dette kan virke mot sin hensikt.

 

Når en sykkel er rett innstilt fungerer den bra til å trene kodisjon, ben og mage. Dette er primærområdene! Mange stiller ikke sykkelen riktig inn med tanke på setehøyde og lengde mellom ratt og sete og får derfor ryggproblmer. Hvis man har ryggproblemer fra før av er det ekstra viktig med gode innstillninger! Hvis jeg får komme med et tips, siden sykkling ikke primært trener rygg vil jeg ha gått meg litt lange turer i skog og mark siden ujevnt terreng trener opp korsrygg og ben på en sunn måte. Jeg ville også ha meldt meg inn på treningsstudio og fått en av trenerene der til å vise deg enkle men effektive måter å trene ryggmusklene på. Nå vet jo ikke jeg om det er muskelgruppene i ryggen du sliter med eller om det er medfødte ryggproblemer (skjev ryggrad osv.) Send meg gjerne en pm for et treningsopsett, også der du forklarer problemet nærmere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Det jeg lurer på er om sykling generelt er bra trening for ryggen, i tillegg til øvrige muskelgrupper ? Jeg har hatt problemer med vond korsrygg/sete (smerter som kommer av å sitte i ro), og lurer på om sykling er bra eller dårlig trening ifb rygg. Jeg har lite lyst å trene på sykkel hvis dette kan virke mot sin hensikt.

 

Når en sykkel er rett innstilt fungerer den bra til å trene kodisjon, ben og mage. Dette er primærområdene! Mange stiller ikke sykkelen riktig inn med tanke på setehøyde og lengde mellom ratt og sete og får derfor ryggproblmer. Hvis man har ryggproblemer fra før av er det ekstra viktig med gode innstillninger! Hvis jeg får komme med et tips, siden sykkling ikke primært trener rygg vil jeg ha gått meg litt lange turer i skog og mark siden ujevnt terreng trener opp korsrygg og ben på en sunn måte. Jeg ville også ha meldt meg inn på treningsstudio og fått en av trenerene der til å vise deg enkle men effektive måter å trene ryggmusklene på. Nå vet jo ikke jeg om det er muskelgruppene i ryggen du sliter med eller om det er medfødte ryggproblemer (skjev ryggrad osv.) Send meg gjerne en pm for et treningsopsett, også der du forklarer problemet nærmere.

 

Takk for godt svar!

Ryggproblemene er noe som har oppstått de siste månedene, og som jeg nå desperat prøver å trene bort :-) De kommer av mye sitting på jobben, da jeg jobber på et kontor, og også antakelig dårlige stillinger. Jeg har vært hos fysioterapaut, som har konkludert at det mest sannsynlig er muskler nede i ryggen som er problemet, hovedsakling pga lite bevegelighet nederst i ryggen. Jeg har fått en god del øvelser av han som jeg skal gjøre regelmessig, bla.a en del med sånn stor ball (husker ikke navnet). I tillegg går jeg på fjelltur, kanskje en 40min hver dag. Sålenge jeg er i aktivitet, så kjenner jeg lite til problemene jeg har beskrevet.

Trening med sykkel var forsåvidt ikke et forsøk på å trene ryggen, men mer at jeg synes sykling er moro, og kunne tenke meg å drive litt med det i tillegg til annet treningsopplegg. Men hvis det kan forværre ryggen, så har jeg ikke lyst å ta den sjangsen. Så har jeg blitt utfordra av en kamerat til å sykle Oslo-Bergen neste måned, så det hadde jeg håpet å kunne klare :-)

 

Men jeg tar gjerne imot andre treningstips med takk! Er som sagt veldig ny innenfor ryggplager, og nettopp kommet over den første depresive perioden (hva jeg vil kalle det ihvertfall), så nå ser jeg litt mer lyst på det og håper at jeg kan forbedre situsjonen med å endre livsstil litt, siden jeg ikke har trent så mye tidligere

Lenke til kommentar

Hei igjen, må bare presisere at sykling ikke forverrer ryggen hvis den er bra stilt inn til din høyde (rattlengde og høyde på sete osv.), og det er et godt alternativ til å kjøre bil.

Er alt for mange som slurver med å stille inn sykkelen ordentlig, og derfor får ryggplager.

 

Er bra at du har fått et eget treningsopplegg til ryggen. Ballen du referer til er for å styrke de små muskelgruppene nederst i ryggen, så det passer for din beskrivelse. Ellers er det jo mye man kan gjøre med fri vekter (manualer) i både sittende og stående stilling!

Lenke til kommentar

jeg husker når jeg hadde nesten like smarter som du driver og beskriver her. da ble jeg frarådet og sykle av idrettslegen min. selv om at den skulle vært riktig stilt inn.

han anbefallte og gå utforbi sykel og ganstiene vis det var muligt. på gress som bar på siden av da. Og gå veldi mye i skog og mark. å prøve og ungå asfalt og gruss mest muligt. var eneste som hjalp bablet han om :p jeg ble da kvitt det til slutt selv så jeg er bare gla;D har ikke hatt det etterpå. å er godt tilbake til sittestille tilværelsen igjen :O:P mn går i skog og mark så fort jeg har kjangsen

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig at du ikke tøyer korsryggen. Korsryggen skal maksimalt kunne bøyes 15 grader, det er den delen av ryggen som krever stabilitet. Øk mobiliteten i hoftene dine og den øvre delen av ryggen. Hvis disse områdene har dårlig mobilitet så må korsryggen gjøre opp for dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...