AstroChicken Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Så lenge det var jpeg rett fra kamera var ting veldig enkelt, men så gikk man over til råfiler og begynte å redigere en hel del .. Man bruker da Canon sitt system (EOS utility) for dumpe råfiler (.cr2) på harddisken i kataloger typ foto/2008/2008_07_20/IMG_20080720_0497.CR2. Dette er greit nok og fungerer fint med manuell backup til DVD, så lenge man ikke legger til filer i gamle kataloger (fy, fy). Så justerer man de bildene man vil ha, men kan ikke legge jpeg'ene i de samme katalogene da det: 1. Medfører rot i sikkerhetskopiene - hva er kopiert og hva er ikke kopiert. 2. Blir dobbelt opp av bilder når man skal browse dem (norsk ord for browse?). Derfor blir det en egen katalogstruktur, foto-ferdig/2008/.. for jpeg'ene. Men noen bilder krever ekstra redigering (forvrenging, kloning, hdr, osv) og man bør egentlig ikke legge disse i de foregående katalogene - så da ender man opp med et 3. sett av de sammme katalogene .. foto-bearbeiding/2008/.. Er det galskap det jeg holder på med nå, eller har andre lignende eller bedre system? PS. Jeg vil helst ha en logisk katalogstruktur på dette, uten å være avhengig av et spesielt program for å holde orden på filene.
cruelphotography Skrevet 20. juli 2008 Skrevet 20. juli 2008 Bruker LR jeg, LR legger det i kataloger slik ditt eos utility gjør. Så exporter jeg de jeg vil redigere (gjør tagging og sletting i LR først) til PSD filer i en egen mappe under Edited/Brudepar 28.06.08 etc. Så har jeg web jpeger liggende i en JPEG mappe sammen med PSDene. Bruker hele tiden LR som utgangspunkt (de jeg eksporterer blir automatisk lagt inn i katalogen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå