Gå til innhold

Tv-out og "mplayer -display"


Anbefalte innlegg

Heisann gutar (og kanskje noen jenter, men lite trolig).

 

Jeg har nettopp kjøpt ny maskin og lagt inn linux mint. Etter litt strev har jeg fått radeonkortet mitt (HD4850) til å funke bra og tv-out til tv-en i stua funker nå med hdmi. Det jeg nå lurer på er hvordan jeg kan starte filmer fra maskinen til å kjøre på tv-en i stedet for pc-skjermen? Jeg fant ut at mplayer har en -display-funksjon som skal ta imot en parameter på formen hostname:display.screen (hvis jeg ikke har forstått helt feil), men hvor finner jeg navnene på mine skjermer? Hva skal jeg dytte inn som parameter?

 

Takker på forhånd for gode innspill. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, takk for svar. Fant videre ut at jeg måtte velge -vo til x11 også (ikke xv av en eller annen grunn). Nå får jeg bilde, men når jeg tar fullscreen blir bare resten av skjermen fylt med svart. Hvis noen vet noen løsning her så si gjerne ifra - ellers får jeg sitte og pusle mer utover i nattestimene. ;)

Lenke til kommentar

Forskjellen er vel 16:9 vs. 18:9? Du kan bruke 'e' og 'w' til å zoome inn videoer som ikke passer. Også merk at X11 er en "failsafe" driver, ikke akkurat beregnet til å se noe med, hvis du ikke får xv kan dette være relatert til driverproblematikk.

 

EDIT: "Vanlig" mplayer vet ikke hvilken skjerm du bruker, du må da legge til dette i config. Jeg har en 16:10 skjerm, da legger jeg til:

monitoraspect=16:10

 

i config.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...