Gå til innhold

Bilde kritikk og tips


kesse

Anbefalte innlegg

Tok et bilde av Wenche Foss i dag, men blir ikke helt fornøyd med bilde. Jeg sliter med å få portrett bilder skikkelig skarpe å fine, er det pga optikken jeg bruker eller er det andre ting jeg må være obs på?

 

Bildet er egentlig ganske kjedelig synes jeg, så jeg er først og fremst ute etter å få tips til hvordan jeg kan få bildet til å bli litt mer spennende til neste gang jeg møter henne på gata ;)

 

 

post-28888-1216405721_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optikken din kjenner jeg ikke, men ofte er det sånn at man får det man betaler for... Nå trenger ikke portretter å være sylskarpe, men det er viktig å isolere subjektet fra bakgrunnen. Det gjør du ved å kontrollere dybdeskarpheten slik at bakgrunnen blir utydelig.

 

En annen viktig detalj er bakgrunnen i seg selv. Her kunne du med fordel ha flyttet litt på deg slik at perspektivet ble annerledes. Trærne bak statuen er skikkelig ødeleggende for hele bildet.

 

Ellers er jeg enig i at motivet var kjedelig :!:

 

Til slutt: øvelse gjør mester. Les noen gode fotobøker og tutorials for det du interesserer deg for. Og ta bilder! Mange bilder. Analyser dem, finn ut hva som funker og hva som ikke funker. Lær av dine feil (og andres).

 

Edit: Når det gjelder portretter er det også viktig å ha fokuset på øynene (at disse er i fokus). Hvordan du bør komponere bildet finner du masse nyttig informasjon om på nettet og her i forumet.

Endret av Tor Arne Bjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...