Gå til innhold

Svekker det hastigheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grill dem godt, da.

Den siste Intel CPUen som kunne klokkes ved multiplier var Pentium MMX. P2 og opp er multiplier låst.

-KJ

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvordan klokker man en pentium da? med et program?

Har holdt meg til AMD'er i det siste, så er ikke oppdatert på intel. Den siste Intel'en jeg hadde var en 450. og orka ikke klokken den.

Skrevet

Du klokker på FSB.

Jeg klokker mine P4 rigger slik:

Begge er i utgangspunktet 2400MHz, med 133MHz FSB. Dette gir en fabrikklåst multiplier på 2400/133. (18 )

I stedet for å sette FSB på auto (133), så overklokker jeg denne. Kjører nå på 165MHz på P4G8X, og 170MHz på P4PE.

Dette gir da følgende resultat:

P4PE kjører på 18 ganger 170MHz, noe som gir 3060MHz.

P4G8X kjører på 18 ganger 165MHz, noe som gir 2970MHz.

-KJ

Skrevet
Du klokker på FSB.

Jeg klokker mine P4 rigger slik:

Begge er i utgangspunktet 2400MHz, med 133MHz FSB. Dette gir en fabrikklåst multiplier på 2400/133. (18 )

I stedet for å sette FSB på auto (133), så overklokker jeg denne. Kjører nå på 165MHz på P4G8X, og 170MHz på P4PE.

Dette gir da følgende resultat:

P4PE kjører på 18 ganger 170MHz, noe som gir 3060MHz.

P4G8X kjører på 18 ganger 165MHz, noe som gir 2970MHz.

-KJ

Hehe, jeg lærer noe nytt hele tiden.

Jeg er luren på å klokke min egen pc opp.. men det er det at jeg ikke hvet hvordan! :-?

Takk, takk, ja, jeg er grønn [enda] :wink:

Så,

Noen som har en god og passe enkel forklaring på hvordan man klokker en pc, og hva som foregår under prosessen? Dette hadde vert informasjon jeg kunne hatt godt av, hehe.

Skrevet

Jeg minner om denne loven: :wink:

§ 15. Tingens egenskaper  

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.  

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen  

a)

passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til  

B)

svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper  

c)

passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering  

d)

ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell  

e)

være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen  

f)

være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning  

g)

være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

Skrevet

§ 15. Tingens egenskaper  

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.  

masse jall..

Øh?

Skrevet

Er du heldig kan du bare gå inn i bios og forandre fsb. Er du uheldig må du flytte på jumpere på hovedkorte, da må du slå opp i manualen. Overklokk litt om gangen og stress systemet i noen timmer for å se om ting er stabilt. Du kan få problemer med PC100 brikka og overklokking over 133 mhz fsb. Har selv en PC100 cl2 brikke, den går til ca. 140 mhz på cl3.

Skrevet

§ 15. Tingens egenskaper  

masse jall..

Øh?

Kort sagt, hvis selgeren oppgir noe som ikke reelt på varen han selger, så har du lov til å heve kjøpet, eller fikse en avtale om forminsket pris :).

Skrevet

Prosesor: Intel Pentium3 797mhz

Det ga oss jo svaret.. Alle P3 på 667mhz eller over(Hvis jeg ikke tar feil) er coopermine og dermed 133fsb.. Et par søk ville ha gjort løst gåten din..

Setter du en PC100 ram brikke der så kan HKèt bli herpa , det var iallefall det jeg merket når jeg puttet noe Pc66 ram i en PC100 maskin. (Det var med vilje får og få tilbake noe på en garantisak :) )

Skrevet

Prosesor: Intel Pentium3 797mhz

Det ga oss jo svaret.. Alle P3 på 667mhz eller over(Hvis jeg ikke tar feil) er coopermine og dermed 133fsb.. Et par søk ville ha gjort løst gåten din..

Setter du en PC100 ram brikke der så kan HKèt bli herpa , det var iallefall det jeg merket når jeg puttet noe Pc66 ram i en PC100 maskin. (Det var med vilje får og få tilbake noe på en garantisak :) )

Der tar du feil. 100MHz PIII fantes opp til i alle fall 950MHz. Mener å huske at det kom en 1GHz variant også, men kan ta feil der.

(Her er info om hvilke CPUer Intel hadde på den tiden.)

I tillegg så tror jeg nok at det du opplevde er veldig sjelden. Men; som det gamle ordtaket sier: Man skal aldri si aldri. ;)

-KJ

Skrevet

Jopp, det var P3-1000Mhz med 100Mhz bus. Alle P3-CPU'er med 'E' bak har 133Mhz bus. 'B' betyr at det er CopperMine-kjerne. 'EB' betyr da CopperMine med 133Mhz bus.

(Jeg tror det var B for kjerne, og E for frekvens. Det KAN være motsatt. Anyone knows?)

For flere minnebegreper: Klikk her.

Skrevet
256mb 16x(16Mx8) SD-RAM PC133 Unbuffered-333-542 (CL3 upto 133mhz)

Noen som kan tyde dette?  

SiSoftware Sandra sa dette om RAM brikken min.  Kunne dere som forsto den koda meldinga fortalt meg hvilken av DISSE jeg burde kjøpe viss jeg skal oppgradere?

Hadde vert dere evig takknemlig! :smile:

- 256mb = Kapasiteten på brikka.

- 16x(16Mx8) = en annen måte å antyde kapasiteten. Første '16x' er antallet DRAM-chip'er på minnebrikka. '16M' er kort sagt 16 millioner og 'x8' antyder at det er bit vi snakker om her. 16x 16millioner x 8bit / 8bit i en byte = 256MB

- SDRAM = type rambrikke.

- PC133 = Angir hvilken standard minnebrikke skal klare. Den skal minst klare å kjøre stabilt på 133Mhz.

- Unbuffered = det er ikke noe register på brikka. Altså en helt vanlig plain SDRAM-brikke.

- '333' = angir hvilke lantencyer brikke takler ved høyeste standard frekvens, altså CAS 3cl. , CAS-to-RAS 3cl. og PreCHARGE 3cl. om jeg ikke tar helt feil. Disse tallene forteller hvor aggressivt brikka tåler ved 133Mhz og 333 er reativt ræva....men ikke unormalt for en gammel brikke.

- '542' = hakke peil whatsoever

- CL3 up to 133Mhz = Forteller noe av det samme som '333'. Hvis brikke i tillegg hadde klart CL2 opp til en viss hastighet hadde det da stått "CL2 up to 100Mhz, CL3 up to 133Mhz" for eksempel. CL2 er mer krevende og derfor kan det være at brikke ikke klarer å nå like høye frekvenser på CL2 som på CL3.

Skrevet

Nå er jeg litt forvirret, så viss noen som har best peiling kunne sagt om det var DENNE brikken jeg trengte viss jeg skulle oppgradere? :smile:

(Basert på Info jeg har gitt om pc'en min tidligere)

Skrevet

Unødvendig å kjøpe CL2 når din gamle er CL3. Minnet vil bli kjørt på samme hastighet som det med de laveste spesifikasjonene.

-KJ

Skrevet

Ny Info:

Har åpnet kabinettet og sjekket hva som står på RAM-brikka (i tilfellet Sandra hadde feil) og så dette: 256 SDRAM, 133mhz, 168pins, DIMM, WMX.

Ufo, du så ut som du hadde litt peiling, er dette rett info utifra det Sandra angitte?

(vil gjerne ha hjelp fra andre også) ;)

Og igjen spør jeg om du/dere er sikker på at der er CL3, for det hadde da vært ræva..

(er CL3 133mhz = CL2 100mhz, eller må dette skrues av/på?)

Vær snill og svar!

Takk

Skrevet

Gidder ikke lese ALLE innleggene her så noen kan ha sagt dette tidligere.

Hvis denne P3 CPU'en har låst multiplier på 6x 133Mhz = 798Mhz (som min gamle P3 550Mhz hadde)

vil du etter all sansynlighet ikke få klokket dette 100Mhz minnet til 133Mhz

Derfor vil du ende opp med 6x 100Mhz = 600Mhz

D.v.s. at du kan tape 200Mhz på å bruke dette minnet!

Skrevet
Jopp, det var P3-1000Mhz med 100Mhz bus. Alle P3-CPU'er med 'E' bak har 133Mhz bus. 'B' betyr at det er CopperMine-kjerne. 'EB' betyr da CopperMine med 133Mhz bus.  

(Jeg tror det var B for kjerne, og E for frekvens. Det KAN være motsatt. Anyone knows?)

Er motsatt. PIII 800 kom i både E og EB. Begge er Coppermine, hhv. 100 og 133 MHz buss.

Og si det var snakk om oc her, 800E er betydelig bedre å klokka enn EB.

Skrevet
Ny Info:

Har åpnet kabinettet og sjekket hva som står på RAM-brikka (i tilfellet Sandra hadde feil) og så dette: 256 SDRAM, 133mhz, 168pins, DIMM, WMX.

Ufo, du så ut som du hadde litt peiling, er dette rett info utifra det Sandra angitte?

(vil gjerne ha hjelp fra andre også) ;)

Og igjen spør jeg om du/dere er sikker på at der er CL3, for det hadde da vært ræva..

(er CL3 133mhz = CL2 100mhz, eller må dette skrues av/på?)

Vær snill og svar!

Takk

CL3 var det du selv som sa i en tidligere post. (Hentet fra Sandra hvis jeg ikke husker feil.)

CL har ikke noe med hastighet i MHz å gjøre. Disse to er uavhengige av hverandre. (Og for dem som nå tenker å poste for å protestere på dette; la være. Ikke forvirr ham mer enn nødvendig.)

-KJ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...