Gå til innhold

Svekker det hastigheten?


Anbefalte innlegg

Hvis PC100 brikka er cl2, vil den klare å kjøre 133mhz på cl3

Er du sikker på det?

RAM brikka jeg fikk sendt i posten har følgende info skrevet på seg:

TwinMOS PC100 256mb SDR/CL2

Noen som hvet om den vil gå knirkefritt på data'en min? :smile:

(står litt info om pc'en oppfor, for de som ikke har følget med i denne posten)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, ok, men hva er spesielt med unbuffered RAM, og er det det jeg trenger?

(det var det som sto om min nåværende RAM-brikke)

 

Ja det er det du skal ha. Buffered ram trenger du kun hvis du skal ha en server med store krav til stabilitet. Husker ikke nøyaktig hva buffered ram gjør men hvis du søker litt på forumet finner du det nokk.

Lenke til kommentar
Ja, ok, men hva er spesielt med unbuffered RAM, og er det det jeg trenger?

(det var det som sto om min nåværende RAM-brikke)

 

Ja det er det du skal ha. Buffered ram trenger du kun hvis du skal ha en server med store krav til stabilitet. Husker ikke nøyaktig hva buffered ram gjør men hvis du søker litt på forumet finner du det nokk.

 

-Takk- :smile:

Lenke til kommentar
Ja, ok, men hva er spesielt med unbuffered RAM, og er det det jeg trenger?

(det var det som sto om min nåværende RAM-brikke)

 

Ja det er det du skal ha. Buffered ram trenger du kun hvis du skal ha en server med store krav til stabilitet. Husker ikke nøyaktig hva buffered ram gjør men hvis du søker litt på forumet finner du det nokk.

Hos PSDATA.no står det ECC bak den unbuffered RAMen.

Hva betyr det?

Lenke til kommentar

Selv om brikken du har fått ettersendt er sertifisert for PC100, så betyr ikke det at den ikke vil fungere som PC133. I og med at den brikken du allerede har i kortet er såpass røten (CL3), så tror jeg at den andre (CL2 PC100) har en rimelig god sjanse for å takle PC133.

 

Dette er imidlertid overklokking, og som med alt annet som overklokkes finnes det ingen garnati for at det vil nå en viss hastighet uten at man prøver det først. Har selv kjørt PC100 på PC133 ved flere anledninger.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Hos PSDATA.no står det ECC bak den unbuffered RAMen.

Hva betyr det?

 

ECC minne er primært beregnet for arbeidsstasjoner og servere med store mengder minne. (1GB+) ECC sinker maskinen noe, men forhinder feil i datastrømmen ved å ha bits forbeholdt feilsjekking og korrigering.

 

Med andre ord; ECC er noe du ikke trenger.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Hufff og huff... dere sier alle noe forskjellig, og da er det ikke lett for meg å IKKE bli forvirret :)

jaja, jeg får sove på det.

God natt!

 

Synes ikke det står så mye forskjellig i tråden her? Uansett så stemmer i alle fall det jeg postet noen poster over her.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det er prosessoren som bestemmer hvilken fsb du skal kjøre! Et hovedkort kan ikke bestemme at en cpu med 100 fsb skal kjøre med 133.

 

Har du en prosessor som kjører med 133 fsb, så vil da minne med 100 fsb bli en flaskehals og sinke prosessoren kraftig. Ekstra minne i system som kjører på mindre fsb enn cpu'n, vil bare sinke systemet kraftig! Er du tjent med det?

 

Jeg tviler på at en 100 fsb vil funke på en 133 fsb cpu. Funker med AMD K-7, men er ikke sikker på om det funker med Pentium 3.

Lenke til kommentar

Her er cluet:

 

En CPU kjører på en gitt frekvens, f.eks som i ditt tilfelle 800MHz. Denne hastigheten oppnås ved å gange prosessorens frontsidebus (FSB) med en gitt verdi, også kalt multiplier.

 

Hvis nå din prosessor har 133MHz FSB, så må da multiplier bli 800MHz delt på 133MHz, noe som gir en multiplier på 6. Hvis du da velger å sette ned FSB fra 133MHz til 100MHz for å bruke RAM som ikke støtter 133MHz, så vil hastigheten på CPU bli 6 ganger 100MHz; 600MHz.

 

Dette eksempelet tar utgangspunkt i din Intel PIII baserte maskin, men gjelder for de fleste systemer per i dag. (Med små unntak.)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Eventuelt kunne du jo også satt opp multiplyer til 8 (mulig du må låse opp cpu), og dermed beholdt minnet på 100Mhz, og samtidig ha en cpu som kjører på 800Mhz (8x100).

 

 

Vet ikke hvor godt prosessoren din ville hatt av denne behandlingen eller om det er mulig i det hele tatt, men du kan jo lese litt om din HK/CPU kombinasjon og se om det er noen som har gjort noe lignende.

Lenke til kommentar

Om jeg husker riktig mener jeg at det ikke er noen god løsning å mikse unbuffered og buffered ram, så siden du har unbuffered kjøp det.

 

En god regel er også at du kan sette raskere enheter inn i ett system, men ikke tregere. Dvs : Du kan godt sette 133mhz ram på ett 100mhz system, men ikke motsatt.

Setter du en cpu med fsb 133 på ett 100mhz system, vil du miste ytelse som forklart av jevel.(800Mhz/133 ->600Mhz/100 Er ikke sikker på om det samme skjer med ram'en, men tviler på det.

 

( Jeg vet at det er noen som kommer til å nekte på regelen, og det er ingen regel uten unntak, men det er ett fåtall rambrikker som kan kjøres opp 33%. Det er som regel en veldig god grunn til at de er merket 100Mhz og ikke 133. Det er at de ikke holder)

Lenke til kommentar

Uansett hvis du har alt liggende hjemme så er det jo bare å stappe inn den ekstra ram brikken og boote opp.. Det verste som kan skje er at det ikke fungerer og at du må ta den ut igjen..

 

Ikke helt enig i den.. Jeg lærte på den tunge måten. Resultat var at jeg nå har ett hovedkort med en ramslot mindre, og en svidd rambrikke.

Satte i rambrikken ( Den fungerte glimrende i en av mine andre maskiner ) , skrudde på strømmen, og "sniff sniff" luktet vondt gidt. Av med strøm og huff... En grillet rambrikke og en ødelagt ramslot.

Begge rambrikkene hadde vært i systemet tidligere, men da hver for seg.

Satte dem sammen, og dette var resultatet.

 

Mulig det var noe annet som var skyld i dette, men hva aner jeg ikke.

Tar gjerne imot noen kunnskapsord om det.

 

Poenget med storyen var bare å understreke at det noenganger KAN gå galt når man tester enheter med forskjellig hastighet sammen. :cry:

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig å klokke en Intel prosessor ved hjelp av multiplier. Dette er et fenomen forbeholdt AMD leiren.

 

-KJ

 

:oops:

 

Visste jeg faktisk ikke i det hele tatt, men man lærer seg alltid noe nytt :)

 

Der lærte jeg noe også. Jeg trodde da at det gikk. Det er karer på jobben som sier at de har klokket opp både mp og fsb på sine pIII-prosessorer.

De skal grilles i morgen. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...