Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Låne penger til venner


Olenoe

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Hadde ett kjapt spørsmål, hva slags rettigheter har jeg ved å låne bort penger til venner? Kan jeg gjøre noe som helst hvis den personen ikke betaler tilbake pengene? Har kommet opp i en slik situasjon nå, og har lyst til å få tilbake pengene, men vet ikke helt hvor jeg står jurirdisk, om det er noe jeg kan gjøre i det hele tatt :/

 

Kan også linke til en tråd jeg lagde under økonomi delen av forumet som forklarer problemet i kanksje litt mer detalj

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=980583&st=0

 

Takker for alle svar og tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

Hadde ett kjapt spørsmål, hva slags rettigheter har jeg ved å låne bort penger til venner? Kan jeg gjøre noe som helst hvis den personen ikke betaler tilbake pengene? Har kommet opp i en slik situasjon nå, og har lyst til å få tilbake pengene, men vet ikke helt hvor jeg står jurirdisk, om det er noe jeg kan gjøre i det hele tatt :/

Kan også linke til en tråd jeg lagde under økonomi delen av forumet som forklarer problemet i kanksje litt mer detalj

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=980583&st=0

Takker for alle svar og tips :)

Et lån mellom venner er akkurat det samme som et vanlig lån. Du kan sende betalingskrav, inkasso, og alt det herlige som følger med. Ditt største problem er å bevise de faktiske forhold. Dette kan gjøres vha vitner, eller aller helst at personen undertegner på et gjeldsbrev.

 

PS: Ikke lån bort penger til venner.

Lenke til kommentar

Jepp.. jussen i dette er egentlig temmelig likefrem og grei: Har du lånt denne vennen penger, plikter vedkommende å betale tilbake. Forutsetningen er at du kan bevise at du har lånt ut pengene, jf. for så vidt klillengs innlegg. Dette er imidlertid kun et problem hvis vennen bestrider kravet (eller mer presist: hvis han mener han ikke har lånt pengene).

 

Ut fra det du skriver, er det egentlig vanskelig å vite hva problemet egentlig er for noe. Mener vennen din at du ikke har noe krav? Gidder han simpelthen ikke betale tilbake?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Tingen er at veninna mi har bare brutt totalt kontakt med meg, umulig å få noe svar noen steder imo. Har trua med å anmelde det, men det hjalp ikke, har heller ikke anmeldt det enda fordi jeg ikke vet om det virkelig vil hjelpe eller ei.... Jeg har noen logger fra MSN hvor vi snakker om lånebeløpet hu skylder meg, så det må da vel være bevis?

Lenke til kommentar
Lever giro på postkassa med betalingsfrist, send henne melding om at om beløpet ikke betales tilbake så si at kravet skal sendes til inkasso.

 

Tja, så lett er det nok ikke uansett - du må først finne et inkassoselskap som er villig til å kreve beløpet inn for deg..

 

Hvis beløpet var stort nok ville jeg heller brukt 2x ca 750,- for å dra vedkommende til forliksrådet. Møter han/hun ikke der, får han/hun en dom på seg og da kan du til slutt få pengene trukket fra f.eks lønn og betalt til deg - inkludert utleggene dine for forliksrådet.

 

Forut for å gjøre dette, bør du dog tenke det igjennom. Møter vedkommende og du ikke kan få en dom på han/hun, må du selv betale disse 2x 750,- og trolig er det beste du kan gjøre å inngå et forlik. Alt henger derfor i hvor godt du kan dokumentere eller sannsynliggjøre gjelden - eller hvor godt vedkommende kan tilbakevise dine bevis/indisier på at det er snakk om en gjeld / et ubetalt lån.

Lenke til kommentar
Feil. Det er fullt lovlig å drive inn egeninkasso her i landet. Her kan du ta hele prosessen selv, for så å selv sende saken til namsmannen for rettslig inndrivelse.

 

Joa, du har rett i det, det jeg nevner er en mulighet og gjør også at du som regel kommer litt raskere frem til en løsning siden du får (vel, om du vinner frem da) en dom på det med en gang.

 

Alt avhenger av størrelsen på beløpet - er jo ikke nødvendig å kjøre det som en inkassosak om man ikke trenger - en prosess som jo nesten KUN eksisterer for å MELKE penger av skyldner.

Lenke til kommentar
raskere? Egeninkasso er desidert raskest, for det kan du ha sendt til namsmannen allerede 6 uker etter første faktura.

 

 

Joa, men tør vedde på at om du virkelig begynner å ta saken videre så får du fort en "jeg skylder deg da ikke noen penger, fordi ..." og ergo må du i forliksrådet uansett :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...