Gå til innhold

Hva er fordelen med å skyte med JPEG kontra RAW


Anbefalte innlegg

Nais, fin liste det der! :)

Mangler ikke mye nå - en 50mm f/1.4, Sigma's 1.4x converter og en eller annen safari-zoom (sistnevnte trenger jeg ikke på 2-3 år).

 

Må si at det å skyte JPEG har jeg gitt opp. Mulighetene i RAW gjør at jeg heller velger det. Arbeidsflyten i PS Elements er nå såpass innarbeidet at jeg synes ikke RAW sinker meg.

 

Men jeg er enig at i sitasjoner hvor mang trenger maaaange bilder i serie (f.eks. action og fugler i flukt), så er det kun JPEG som holder.

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men jeg er enig at i sitasjoner hvor mang trenger maaaange bilder i serie (f.eks. action og fugler i flukt), så er det kun JPEG som holder.

Ytterst få fuglefotografer bruker JPEG. Men vet at mange sporsfotografer (fotball spesielt) bruker JPEG av 2 grunner:

 

1. Større buffer

2. Lettere å sende til avisen i pauser o.l.

Lenke til kommentar
Ytterst få fuglefotografer bruker JPEG. Men vet at mange sporsfotografer (fotball spesielt) bruker JPEG av 2 grunner:

 

1. Større buffer

2. Lettere å sende til avisen i pauser o.l.

I avisene er det nok et krav. Men det gjelder nok kun dagspressen. "Luksus-blekkene" som Magasinet er det nok mer blanding skulel jeg tro.

 

Tom

Lenke til kommentar
PM, du forteller jo min historie her. Jeg vet du er inkognito her inne, men kan det være tilfelle at du egentlig faktisk er meg..?? R+M finner jeg helt optimalt, og arbeidsflyten stemmer også godt.

That's for me to know, and for you to feel, Rams. Da er vi i alle fall to (?) som mener det samme.

 

Jeg kjenner forresten en fuglefotograf som reiser mye for å ta bilder til bøker, og han bruker fremdeles jpg med sin Nikon D2X.

Lenke til kommentar
Haha, 98 bilder i RAW - sikkert...

 

http://photo.net/equipment/nikon/D300/D300-review

 

"The D300 has a 17-frame RAW buffer, which is fairly generous except for action photography such as certain types of sports and wildlife work."

 

Spørsmålet var plassen på minnekortet, ikke bufferen.

Ikke ha det så travelt med å prøve å ta meg Gissan ;)

 

Det er forresten effektive 18 (Eller så var det 19) bilder kameraet tåler i RAW 8fps før det "stopper"

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...