Gå til innhold

Regnskapsføring - timelønn


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat tatt på meg å føre regnskapet for et par mindre landbruk. Jeg funderer litt på hva jeg skal ta i timelønn. Jeg tenkte at alt skal være inkludert,- permer, ark, toner etc. Jeg skal skatte av det, men kommer ikke til å stige over momsplikt beløpet. Er det andre her som sitter i en lignende situasjon? Hva tar dere i timelønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan forstå det der det er årsavslutning/ årsoppgjør. Men det er det ikke på landbruk i dette formatet. Jeg skal også ha et mindre butikkregnskap som skal til revisor for årsavslutning/ årsoppgjør. Så jeg ser ingen problemer med dette! :!:

Lenke til kommentar

Fra lov om autorisasjon av regnskapsførere § 1, 1.ledd:

 

Enhver som i næring påtar seg å føre regnskap for andre, jf. § 2 første ledd, skal være autorisert av Kredittilsynet i samsvar med denne lov.

 

I næring vil si at du tar honorar for jobben. Du kan jobbe gratis lovlig :innocent:

 

Det er teorien. I praksis er det mange som fører regnskap som ikke er autoriserte. Ikke-autoriserte kan jobbe i selskap drevet av autorisert regnskapsfører, eller slik mange gjør og bare droppe autorisasjonen. Revisor vil ikke bry seg om autorisasjonen, men du skal vite hva du gjør slik at kostnader til revisor ikke blir for store pga feil i regnskap o.l.

Lenke til kommentar

Det er teorien min også! Hadde aldri tatt på meg dette, samt investert i et regnskapsprogram til kr 8000 hvis jeg ikke viste hva jeg gikk til. Er utdannet innen regnskap, og har jobbet med butikkregnskap i 7 år nå :!:

 

MEN! Jeg har fortsatt ikke fått så mange svar på hva man tar i timen når man fører privat... Jeg aner ikke hva jeg skal ta :roll:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Jeg har akkurat tatt på meg å føre regnskapet for et par mindre landbruk. Jeg funderer litt på hva jeg skal ta i timelønn. Jeg tenkte at alt skal være inkludert,- permer, ark, toner etc. Jeg skal skatte av det, men kommer ikke til å stige over momsplikt beløpet. Er det andre her som sitter i en lignende situasjon? Hva tar dere i timelønn?

 

Det du gjør er ikke bare ulovlig, men også straffbart...

 

Brudd på Regnskapsførerloven og Bokføringsloven kan straffes med inntil 6 års fengsel, og det gjelder også for de som har gitt deg dette oppdraget...

 

Du burde tenke deg om mere enn en gang før du gjør dette

Lenke til kommentar
Fra lov om autorisasjon av regnskapsførere § 1, 1.ledd:

 

Enhver som i næring påtar seg å føre regnskap for andre, jf. § 2 første ledd, skal være autorisert av Kredittilsynet i samsvar med denne lov.

 

I næring vil si at du tar honorar for jobben. Du kan jobbe gratis lovlig :innocent:

 

Det er teorien. I praksis er det mange som fører regnskap som ikke er autoriserte. Ikke-autoriserte kan jobbe i selskap drevet av autorisert regnskapsfører, eller slik mange gjør og bare droppe autorisasjonen. Revisor vil ikke bry seg om autorisasjonen, men du skal vite hva du gjør slik at kostnader til revisor ikke blir for store pga feil i regnskap o.l.

 

Der tar du feil... Revisor har plikt til å innrapportere ulovlig regnskapsførsel ting til kredittilsynet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...