Gå til innhold

Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM Canon


Anbefalte innlegg

Er inne og titter på Sigma 10-20mm som objektiv nr. 2 til EOS 450D med orginal EFS 18-55mm. Leste en postering her inne på forumet om at det har bra vidvinkel. Eller bør jeg velge et rent (?) vidvinkelobjektiv? Er ikke inne på de tekniske begrepene/verdiene her, så bær over med meg :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm... dette er et bra objektiv ja, men spørsmålet er om du har bruk for det? Det gir ekstremt stort utsnitt, slik at det blir vanskelig å komponere et bilde uten å få med en fot, personen ved siden av deg og generelt alt du ikke ønsker å få med i bildet. Dette er ikke objektivet for å "få med alt", da vil du oppleve at alt forsvinner og blir lite...

 

Les denne artikkelen om vidvinkel, og vurder om du fortsatt synes dette er et ok objektiv nr 2. Jeg har objektivet, og liker det godt, men det er nok hverken min favoritt eller mitt mest allsidige objektiv. Sjekk ut "aprilfesten" i signaturen min, da brukte jeg kun sigma 10-20mm i en måned, det var en måned full av læring for meg...

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på dette objektivet som mitt neste nr.2 objektiv. Står mellom dette og Canon 28mm f/1.8 til mitt Canon 450d.

Uten at jeg vet noe om det objektivet, ville jeg nok selv gått for et slikt fastobjektiv i første omgang. Utrolig artig å få så stor blender å leke seg med, det åpner nye muligheter i situasjoner med lite lys og til å leke med smal DOF. I tillegg er det svært lærerikt og disiplinerende å kun ha 1 brennvidde å forholde seg til, jeg opplever at en i større grad konsentrerer seg om komposisjon og blir tvunget til å bruke beina og være kreativ.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på dette objektivet som mitt neste nr.2 objektiv. Står mellom dette og Canon 28mm f/1.8 til mitt Canon 450d.

Uten at jeg vet noe om det objektivet, ville jeg nok selv gått for et slikt fastobjektiv i første omgang. Utrolig artig å få så stor blender å leke seg med, det åpner nye muligheter i situasjoner med lite lys og til å leke med smal DOF. I tillegg er det svært lærerikt og disiplinerende å kun ha 1 brennvidde å forholde seg til, jeg opplever at en i større grad konsentrerer seg om komposisjon og blir tvunget til å bruke beina og være kreativ.

 

Da gikk jeg for en Sigma 10-20mm, som jeg kjøpte hos FotoVideo. Så etter jobb blir det en tur ut i Oslo for å knipse litt ;-)

Lenke til kommentar
Jeg lurer også på dette objektivet som mitt neste nr.2 objektiv. Står mellom dette og Canon 28mm f/1.8 til mitt Canon 450d.

 

...som jeg sa i starten, jeg er fersk (prøver å lære meg) på de forskjellige begrepene her, men fikk forklart i butikken at min orginale EFS 18-55mm har samme vidvinkeleffekt som Canon 28mm, når jeg stiller inn min på 28mm.

 

Korriger meg om jeg tar feil eller har missforstått :-)

Lenke til kommentar
...som jeg sa i starten, jeg er fersk (prøver å lære meg) på de forskjellige begrepene her, men fikk forklart i butikken at min orginale EFS 18-55mm har samme vidvinkeleffekt som Canon 28mm, når jeg stiller inn min på 28mm.
Stemmer det. Dog vil fastobjektivet være mer lyssterkt, så du ikke trenger å bruke like høy ISO-verdi, samt at det vil være optisk bedre; skarpere, bedre kontrast, tegner rettere linjer etc.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...