Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'en fryser langsomt til

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har de siste dagene fått problem med at pc'en fryser langsomt til - vinduene reagerer saktere og saktere ved lukking, åpning av ny vinduer, - klikker jeg på lenker tar det flere sekunder før ting skjer, og jo lengere tid jeg har hatt pc'en i gang lengere reaksjonstid blir det. Når jeg plasserer cursor over en lenke kan det ta 2 til 4 sekunder før den blir til en finger/hånd. Denne tregheten øker etterhvert som tiden går. Lukker jeg alle vinduer, noe som kan ta lang tid når maskinen er som treigest, og starter IE igjen virker alt kjapt og som det skal på nytt. Har dette problemet med både Internet explorer og Opera. Har xp professional med oppdateringer, antivirus og brannvegg. Kan det ha noe med den siste oppdateringen fra microsoft å gjøre ? Har en formening om at det kanskje startet da, men er ikke sikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ossen data er det? (hvis det er en berebar data så burde du lukke den opp og se ordentlig inni, og ta eks: kompresor og bare spyle vilt rundt men vær forsiktig! bare bruk den i vifter og sånt for og få bort støvet. Jeg har ikke prøvd det men stasjoner men det funker sikert bra det å. :thumbup:

Skrevet
Ossen data er det? (hvis det er en berebar data så burde du lukke den opp og se ordentlig inni, og ta eks: kompresor og bare spyle vilt rundt men vær forsiktig! bare bruk den i vifter og sånt for og få bort støvet. Jeg har ikke prøvd det men stasjoner men det funker sikert bra det å. :thumbup:

Særdeles dårlig tips.

Å "spyle vilt rundt" med kompressor i vifter er en sikker løsning dersom du vil redusere levetiden på viftene i en PC.

Dersom støv etc. skal fjernes, bruk trykkluft på boks forsiktig og hold vifter fast når de blåses rene.

Når det gjelder trådstarters problemer tviler jeg på om disse er hardware relatert. Litt mer informasjon om maskinvare og programvare er obligatorisk for i det hele tatt å kunne gi tips, og en virus / spyware sjekk er første steg på vei mot en fungerende PC.

Skrevet

Trådstarter her. Har sjekket for virus og spyware, er ren for det. Det er snakk om en laptop, Dell Inspiron 9300, XP professional, alle oppdateringer, 1.86 Ghz, 1 Giga Ram.

Skrevet (endret)

Sjekk om det er en prosess/program som tar alle ressursene. Åpne oppgavebehandling (ctrl+alt+del eller ctrl+shift+escape) og se på "prosesser" fanen. Se om det er en prosess som bruker mye CPU (100% f.eks) eller mye minne.

Se også på tildelt minne. Jobber harddisken mye når den er treg? Da er det mulig du er tom for fysisk minne og windows bruker swap.

Edit:

Du kan fjerne oppdateringer. Gå inn på legg til/fjern programmer og kryss av "vis oppdateringer".

Endret av JAPCU
Skrevet

Trådstarter her. Sjekket slik siste innlegg foreslo - fant at iexplorer.exe bruker 92 - 100 prosent av CPU. Startet explorer på ny og mens jeg skriver dette ser jeg at prosentdelen øker fra 5 prosent til 55, nå 60 prosent...osv osv. Hva kan dette komme av ?

Skrevet

En mulighet er at du har korrupte .AVI filer i explorer mappene du er inne på.

explorer causes 100% cpu usage

Here's the best way to do it:

click Start>Run and enter regedit

You will navigate to the following key:

HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler

by clicking the + signs beside

Hkey_Classes_Root

SystemFileAssociations

.avi

shellex

>> then select (highlight) PropertyHandler

>> next Click File > Export and give the file a name. Then export (save) it to a convenient location before deleting it. It can be restored later if necessary by clicking the saved .reg file

>> after saving it, Right click on the PropertyHandler folder in the left hand pane and select "Delete"

Skrevet
Trådstarter her. Sjekket slik siste innlegg foreslo - fant at iexplorer.exe bruker 92 - 100 prosent av CPU. Startet explorer på ny og mens jeg skriver dette ser jeg at prosentdelen øker fra 5 prosent til 55, nå 60 prosent...osv osv. Hva kan dette komme av ?

Deaktiver iexplorer.exe. Det er en spionvare.

Etter å ha deaktivert prosessen, kan du åpne IE og klikke på Verktøy etterfulgt av Administrer tillegg.

Fjern tilleggene som kan fjernes. Andre, som er programavhengige, må deaktiveres.

Tilleggene kan også fjernes fra registeret.

Skrevet

Trådstarter her igjen. Har nå funnet at det er når jeg har startsiden (startsiden.no) oppe som pc'en fryser til og blir ubrukbar etter en periode. Hadde startsiden som startside, byttet nå, og siden jeg ikke lenger har startsiden åpen i det hele tatt så er problemet jeg beskrev i starten her helt borte. Noen som vet hva det kan komme av ? Opplevde først plutselig at så godt som alle reklamebannere og reklamefelt på startsiden.no ikke åpnet seg en dag. Etter en halv til en times tid løste problemet seg plutselig selv og etter det startet problemet jeg har beskrevet. Noen som har kjennskap til dette ?

Skrevet
Trådstarter her igjen. Har nå funnet at det er når jeg har startsiden (startsiden.no) oppe som pc'en fryser til og blir ubrukbar etter en periode. Hadde startsiden som startside, byttet nå, og siden jeg ikke lenger har startsiden åpen i det hele tatt så er problemet jeg beskrev i starten her helt borte. Noen som vet hva det kan komme av ? Opplevde først plutselig at så godt som alle reklamebannere og reklamefelt på startsiden.no ikke åpnet seg en dag. Etter en halv til en times tid løste problemet seg plutselig selv og etter det startet problemet jeg har beskrevet. Noen som har kjennskap til dette ?

Din maskin er infisert av spionvare.

Du kan lokalisere spionprogrammene ved å følge mitt forrigge svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...