Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog/Showcase Saab 900i - Masse bilder


ovinn

Anbefalte innlegg

Worklog/Showcase Saab 900i 89 2,0L

 

worklogpic.jpg

 

Intro

Tenkte jeg kunne starte en aldri så liten worklog for å få litt innspill og tanker rundt hva jeg kan gjøre med bilen. Jeg driver å bygger anlegg i den akkurat nå og må bare bestemme meg for resten av oppsettet før jeg bestiller. Ellers skal jeg polere den grundig og evnt bytte ut/shine chrome-detaljene på den og gjøre litt småplukk for å få den finere :)

 

 

Bilen

Saab 900i

Årsmodell: 1989

Motor: 2,0L Innsprøytningsmotor

Farge: Burgunderrød/Mørk rødfarge

 

Kjøpte bilen nylig for en grei penge fra Stensgaard bilforhandler med to nye sommerdekk foran og er fornøyd med det. Eieren før meg var en gammel kar som syntes det ble for slitsomt å komme seg inn og ut av bilen og kjøpte seg en større en. Han har stelt godt med bilen og den har hatt alle servicer på samme verksted. Den har gått rundt 265 000km og kan gå mye mer! Bilen er litt tung å starte når den har stått over natta og tomgangen må nok justeres litt. Ellers er den ganske hel, ingen utvendig rust, stort bagasjerom, gode seter(!) og en grei motor. Det er en gammel bil men den har holdt seg veldig bra. Ikke den peneste bilen å se på, men den fungerer.. ;)

 

 

Bilder

Et par bilder av bilen sånn den ser ut før jeg startet å gjøre noe med den. Helt original etter det jeg vet, ikke blitt byttet noen deler på den utseendemessig.

 

Utvendig

IMGP2909Large.jpg

IMGP2915Large.jpg

IMGP2931Large.jpg

 

Innvendig

IMGP2925Large.jpg

IMGP2920Large.jpg

 

 

Sjekkliste( r )

Lager meg noen sjekklister som oppdateres etterhvert som ting blir gjort! :)

 

Innvendig - 0%

[M] Bygge anlegg

[M] Vaske og støvsuge grundig inni

[M] Trekke om bagasjerommet i samme som basskassa?

[M] Bygge om bagasjen?

[M] Nytt trekk i dørene?

[M] Gjøre noe med dashbordet?

 

Utvendig - 0%

[M] Vaske grundig og polere grundig hele bilen

[M] Nye dekk/felger?

[M] Gå over alle chrome-detaljer og shine/bytte de ut

[M] Shine/Bytte grillen foran

[M] Gjøre noe med den ene hjulbuen

[M] Få vekk gamle klistremerker

 

Motor - 0%

[M] Vaske og shine motorrommet og motoren

[M] Gå over motoren og bytte ut det som trengs

[M] Sjekke eksossystemet etter mulige hull

[M] Nytt (større?) batteri/evnt. dynamo

[M] Nye fester og muttere for utseende

[M] Rense "hele systemet" på en eller annen måte

 

Anlegg - 28,5%

[F] Kjøpe alle deler

[F] Bygge basskasse og montere denne med kabler o.l.

[M] Bygge inn forsterker til basselementene

[M] Sette inn CD-spiller

[M] Bygge ut til elementer i dører

[M] Kable opp til elementer

[M] Justere og koble opp

 

- Utstyrsliste Anlegg

[K] Suubwoofer - 2x dynaBel DY9410 (Link)

[K] Forsterker - 1x dynaBel BF4501 Klasse D Mono Forsterker (Link)

[K] Kabler - Startpakke Strøm/Signalkabel (Torshov)

[K] CD-Spiller - Alpine CDA-9887 (Link)

[K] Komponentsett foran - Alpine SPX-17REF (Link)

[M] Komponentsett bak - Ubestemt

[M] Forsterker Komponentsett - Ubestemt

[K] Tech7 Fugemasse for basskasse

[K] MDF 16mm Lyddempende Plate

[K] Filt for kledning av basskasse og annet

[K] Batteriterminaler - StreetWires BT1P/N (Link/Link)

[K] iPod kabel - Alpine KCE-422i (Link)

[K] AUX kabel - Alpine KCA-121B (Link)

 

 

[K] - Kjøpt

[M] - Mangler

[N] - Nesten ferdig

[F] - Ferdig

 

 

Håper noen vil følge med på dette, jeg syns hvertfall det er gøy å mekke og skru på sin egen bil! Så det var en annen 900 worklog her, dog endel nyere ;)

 

 

Øyvind

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilder

 

 

Litt flere bilder av hvordan bilen ser ut :)

 

IMGP2909Large.jpg

IMGP2911Large.jpg

IMGP2912Large.jpg

IMGP2913Large.jpg

IMGP2914Large.jpg

- Litt stygge deksler, ja? :p

IMGP2915Large.jpg

IMGP2917Large.jpg

IMGP2920Large.jpg

- Stort bagasjerom på disse Saab'ene

IMGP2921Large.jpg

IMGP2922Large.jpg

IMGP2923Large.jpg

IMGP2925Large.jpg

IMGP2926Large.jpg

IMGP2927Large.jpg

IMGP2928Large.jpg

IMGP2931Large.jpg

- Litt tøff måte å åpne panseret på, syns nå jeg :p

IMGP2932Large.jpg

- Innsprøytningsmotor

IMGP2934Large.jpg

IMGP2938Large.jpg

IMGP2940Large.jpg

 

Ble endel bilder, men litt showcase er da lov :)

 

 

 

enginepic.jpg

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Anlegg

 

 

Skal som sagt bygge et ganske greit anlegg i bilen, jeg liker litt lyd :p Har nettopp fått løninng, noen som tilsier at jeg nettopp har bestilt ny CD-spiller, komponentsett foran og iPod/AUX-kabel samt to batteriterminaler. Den totale summen fra SonicElectronix.com ble på 774,57$ - rundt 4 000,- noe jeg vil si er en meget god pris! Det er ikke toll på bilstereo og tilhørende deler, så det slipper jeg. Må bare betale moms så er en glad eier av nytt anlegg :D

 

Liste fra SonicElectronix:

Alpine SPX-17REF: 1 @ $199.99

Alpine CDA-9887: 1 @ $399.99

Alpine KCE-422i: 1 @ $29.99

Alpine KCA-121B: 1 @ $14.99

StreetWires BT1N: 1 @ $5.99

StreetWires BT1P: 1 @ $5.99

 

Item total: $656.94

Shipping fee: $93.23

Total paid: $774.57

 

 

Sub-elementer og forsterker til disse har jeg fra før, det kjøpte jeg av en kompis for litt siden. Betalte 3 000,- for 2stk DY9410 10" dynaBel elementer og en BF4501 dynaBel forsterker. Ny pris på dette ville vært ca 5 700,- fra dynabel.no. Jeg har kommet et stykke på kassa til elementene og må begynne å tenke på hvordan jeg skal bygge ut dørene foran for å få plass til frontsettet.

 

 

IMGP2949Large.jpg

- Bilde av det nåværende anlegget i bilen :p Skal bli godt med litt mere lyd

 

IMGP2946Large.jpg

- Dere skjønner kanskje hvorfor jeg ville oppgradere..? Har ikke bilde av 4" som sitter i dashbordet, men det skal komme senere.

 

IMGP2941Large.jpg

- Her er elementene i sine gamle kasser

 

IMGP2943Large.jpg

- Forsterkeren

 

IMGP2948Large.jpg

- Kabler til forsterkeren

 

Så over til basskassa.

 

IMGP2945Large.jpg

- Nettopp festet avstivning i midten og laget hull for skruer til frontplata.

 

Så var det over på å trekke fronten i sort filt

 

IMGP2953Large.jpg

- Gikk ganske greit, W.I.P.

 

IMGP2955Large.jpg

- Ferdig! Her ser dere hvordan den ser ut bak..

 

IMGP2956Large.jpg

- .. og foran :) Ble ganske fornøyd med resultatet. Sett bort fra at filten trekker til seg endel dritt ble det ganske bra.

 

IMGP2957Large.jpg

 

IMGP2966Large.jpg

- Terminalene måtte jo ha plass et sted og, så merket opp og laget hull på siden på hver side

 

IMGP2960Large.jpg

- Meg som jobber med terminalhullene

 

IMGP2967Large.jpg

- Det ble ikke så værst det heller. Burde jeg tette igjen med Tech7 eller er det tett nok som det er?

 

IMGP2972Large.jpg

- Innsiden av hvordan det ble. Ble nok masse hvertfall :p

 

IMGP2973Large.jpg

- Tok en tur med pistolen utenpå kassa og. Det skal ikke synes så det er ikke så farlig hvordan det ser ut

 

IMGP3006Large.jpg

- Og sånn er kassa i dag. Eneste som er gjort siden bildet over er at jeg har trikset litt med høyttalerkabelen siden denne var for kort. Og jeg hadde ingen loddebolt for hånden, såå..

 

IMGP2983Large.jpg

- .. det ble sukkerbit :p Det skal ikke ha noe å si å ha sukkerbit inni kassa?

 

IMGP2997Large.jpg

- Montert, festet den med Tech7 så den ikke skulle ligge å slenge

 

IMGP2984Large.jpg

- Sånn ble fronten med elementene :)

 

IMGP2998Large.jpg

- Skruer for fronten er lakkert

 

IMGP2999Large.jpg

- Her har jeg fått opp signalkabelen bak CD-spilleren så dette er klart

 

IMGP3003Large.jpg

- Sånn ligger den baki

 

IMGP2978Large.jpg

- Her kommer den ut fra midtkonsollen, herfra strakk jeg meg opp så langt jeg kom nedenfra og opp og håpet på at jeg kom langt nok. Noe jeg gjorde :p

 

IMGP2980Large.jpg

- Et bilde fra under forsetet hvor kabelen ligger

 

IMGP3000Large.jpg

- Strømkabelen er ikke trekt ferdig, men her er hvertfall hvor den kommer til å komme ut bak. Jeg vet ikke om jeg skal ha den oppå eller under, får se på det.

 

IMGP3004Large.jpg

- Jeg vil også lage en ny plate til bagasjen så jeg ikke ødelegger det originale for fremtidig salg. Jeg tenkte jeg skulle innom høggeren i dag og høre etter om de hadde noen sånne plater men de hadde selvfølgelig ferie og orker ikke dra til gjøvik/næreoset e.l. for å få tak i det. Da lager jeg heller selv!

 

Det er hvor langt jeg har kommet nå, skal få prøvd å tatt litt mål og skjære ut plata i morgen :) kjøpte inn franske treskruer for festing av basskassa til plata baki samt hengsler for bagasjeplata. Må finne en fiks løsning på hvordan jeg skal feste den andre delen til bagasjen da den originalt er festet med en smekklås.

 

Kommentarer? :) Ble nok bilder hvertfall..

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Har fått laget plata til bagasjen i dag og festet fronten på kassa på selve kassa, det ble ikke så værst ;) Eneste jeg skal gjøre neste gang er at jeg skal feste den før jeg kler den mtp skruer som synes. Var litt for rask også denne gangen men det funker! Jeg har ikke kamera for tiden, det vil si at minnebrikken ble fucked så dere får ingen bilder riktig enda :p

 

Planer for i morgen er å få festet hengsler på platene baki og lage en festemetode for den ene plata så den ligger stille. Må finne et trekk som ikke trekker til seg altfor mye støv og dritt, noen som har forslag på hvor jeg får tak i dette?

 

Forsterkeren må jo også bygges inn, jeg jobber med en ide men er ikke sikker på hvor gjennomførbar den er enda! Skal lage noe i SketchUp og laste opp bilder så dere ser hva jeg tenker på. Er litt redd for at det kan bli for lite lufting til forsterkeren.

 

Det var kveldens oppdatering, desverre ingen bilder men en statusrapport :) Deler fra USA kan ta litt tid da de ikke hadde alt på lager.

Lenke til kommentar

Har da fått laget noen konseptskisser i SketchUp på hvordan jeg tenker jeg plassering av forsterker og trekking av kabler :)

 

Oversikt.png

- Liten oversikt over hvordan det vil se ut

 

Oversikt2.png

 

Forsterker.png

- Her plasserte jeg forsterkeren etter litt tenking. Plasserte den ut til siden og i hjørnet for å utnytte plassen bedre. Kunne ha laget en plate på siden og satt den der men tror det blir bra der :)

 

Forsterkerlosning.png

- En liten løsning på varme på forsterkeren. Jeg bruker bolter med tilhørende muttere og skiver og lager spacere så forsterkeren kommer litt opp fra gulvet. Kablene skal føres ned i gulvet så de ikke ligger og slenger.

 

Kabler.png

- Her er hvordan kablene kommer fra foran. Tror det kan bli litt kult med høyttalerkablene festet på siden der, men vi får se. Signalkabelen er lagt under hele plata så den blir ikke synlig, strømkabelen hadde jeg ikkeno annet forslag på enn å feste den på siden og føre den nedover så den ikke skaper noe støy på høytt.-/signalkabler. Men tror likevel det kan bli kult, spesielt hvis(når?) jeg kjøper inn en forsterker til komp.settet foran (og bak) :)

 

Noen synspunkter på dette? Har også tenkt på å plassere en vifte under forsterkeren som blåser den varme lufta bort/blåser luft på forsterkeren. Tror også jeg skal lage et deksel hvis jeg skal ha mye bagasje baki så ting ikke ligger direkte på forsterkeren og da kan det utvikles endel varme under dekselet, derfor viftene.

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Her er to skisser for dekselet, det ser litt klumpete ut men det skal evnt bare være på hvis jeg skal ha bagasje baki :p For beskyttelse, ellers kan den være åpen. Har satt på et viftehull under forsterkeren, er det noe vits? Blir det så varmt eller trenger jeg ikke vifte der? Blir jo åpent i endene ..

 

Deksel.png

 

Deksel2.png

Lenke til kommentar

Det er litt stil over de gamle bilene syns jeg.

 

Kjøpte inn litt bolter osv idag for festing av forsterkeren. Som spacere bruker jeg heller en 23x36mm lekt og deler på midten og lakker den svart. Likegreit som å bruke muttere eller skiver :) Jeg skal se hva jeg klarer i løpet av kvelden, men en update i kveld skal jeg klare. Skal få tatt litt bilder av hvordan kassa ser ut baki med de nye platene i bagasjen.

 

Et spørsmål, hva er forskjellen på en reflekskasse og en tett kasse rent lydmessig? Og er det andre fordeler med den ene eller den andre? Lurer på om jeg ikke skulle bygget en reflekskasse istedenfor :hmm: ..

Lenke til kommentar

Jo takk :)

 

Har fått tatt no bilder i dag og gjort litt i bagasjen. Får forhåpentligvis montert forsterkeren i morgen eller torsdag og kablet opp resten inkl. strøm så jeg evnt kan teste det med en spiller jeg må låne :p Tar så altfor lang tid det fra USA :( De hadde jo ikke inne spilleren heller så visste jo hva jeg gikk til.

 

Uansett, her er noen bilder av hvordan kassa ble samt litt rundt bagasjeplatene.

 

IMGP3007Large.jpg

- Her var konseptskissa jeg laget for bagasjeplata.

 

IMGP3009Large.jpg

- Så var det ut å måle opp, her en 17mm MDF plate. Får de meget billig så har kjøpt to stk. 100,- stk er ikke til å klage på ? :)

 

IMGP3012Large.jpg

 

Deretter gikk det en stund og jeg fikk ikke tatt bilder siden minnebrikken på kameraet gikk til helvette. Her kommer et par bilder etter jeg har fått inn platene og basskassa. Skal kle platene til neste uke

 

IMGP3108Large.jpg

- Du ser skruehullene mye bedre her enn du gjør i virkeligheten, men det er en feil jeg ikke skal gjøre på neste prosjekt.

 

IMGP3110Large.jpg

 

IMGP3113Large.jpg

- Tok en enkel løsning på hengslene. Det skal bli dekket av filt senere uansett. Kommer til å bli merkbart hvis du begever hånda over, men ikkeno WOW hvis du ser over bagasjen.

 

IMGP3119Large.jpg

- Festing av plata. Vingemutteren og skiva skal lakkeres svart så de ikke synes så godt.

 

IMGP3122Large.jpg

- Her er spacerne mellom forsterker og bagasjeplata. Vanlig lisser, 23x36mm ellerno.

 

IMGP3125Large.jpg

- Litt rot må jo være lov?

 

IMGP3127Large.jpg

- Baksiden av kassa. Festet den bak med fire skruer skrudd ned i bagasjeplata så den satt litt bedre

 

IMGP3129Large.jpg

- Her ser dere mellom siden i bagasjen og kassa. Det er trangt og sykt tungvinnt hvis jeg må bytte ut kabler e.l. :p

 

IMGP3133Large.jpg

- Opp med bagasjeplata, fungerer fint med hengslene :)

 

IMGP3134Large.jpg

- Og ned igjen. Her har jeg prøvd å lagt høyttalerkablen sånn den skal ligge, skal festes på en eller annen måte men dette er ikke fundert på enda

 

IMGP3135Large.jpg

- Så prøveplasserte jeg forsterkeren for å se hvordan det blir og om kablene er lange nok, og det er bare såvidt den ene høyttalerkablen er lang nok, heldig med den :p Kablene skal opp gjennom gulvet i egne hull der de skal inn i forsterkeren.

 

 

Kveldens oppdatering. Kommentarer? :) Får forhåpentligvis gjort mer i morgen eller torsdag!

Lenke til kommentar

Hver sin smak :) Det må jo ikke være for stort heller, men jeg synes det ble akkurat passe egentlig. Hadde ikke valgt to 12", får greit nok trøkk fra de to jeg allerede har.

 

Prøver da å gjøre det så pent som mulig, selvom fronten på kassa ble så som så :hm:

Lenke til kommentar

Det må jeg si at det ble et relativt stort facelift! Skal kjøpes inn, får se hva som skjer neste uke. Da skal jeg på ferie til tønsberg og håper å få trekt bagasjeplatene samt kjøpt inn litt diverse, bl.a chromefeste for skilt, muligens lykter og kanskje nytt batteri og kabler og litt tilbehør. Skal prøve å få gjort litt samt tatt bilder hvis jeg husker på det :p

Lenke til kommentar

Her er et par bilder jeg tok av hvordan forsterkeren ble med trekte kabler :)

 

IMGP3138Large.jpg

 

IMGP3139Large.jpg

 

IMGP3140Large.jpg

 

IMGP3141Large.jpg

 

Synes det ble rimelig bra jeg! For når man får over et teppe/filt på platene kommer jo ikke hullene til å synes. Kommer mest sannsynlig bare til å lage et kutt og tre kablene gjennom der.

 

Er det noen som har forslag til hva jeg kan gjøre med griller for subbene? Kjøpe/lage selv? Evnt ideer? Har lyst til å beskytte de litt , har allerede kommet noen skader på de :(

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...