Gå til innhold

hva er menes med Ev-1.......?


Anbefalte innlegg

har holdt på med foto en stund, som på hobbybasis. har sett mange gode fotografer som sier de undereksponerer ett trinn, er det Ev-1??. hva menes med det, hvorfor gjør man det og hvordan gjør jeg det?

 

var en som sa han gjore Eb-0,33, er det en skrivefeil eller er det to forskjellige ting med Ev og Eb?

 

kanskje litt vanskelig skrevet, men klarte ikke bedre idag :)

 

-Takk

Endret av idenb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har holdt på med foto en stund, som på hobbybasis. har sett mange gode fotografer som sier de undereksponerer ett trinn, er det Ev-1??. hva menes med det, hvorfor gjør man det og hvordan gjør jeg det?

 

var en som sa han gjore Eb-0,33, er det en skrivefeil eller er det to forskjellige ting med Ev og Eb?

 

kanskje litt vanskelig skrevet, men klarte ikke bedre idag :)

 

-Takk

Tja, man kan f.eks. sjekke hva kameraautomatikken foreslår, gå over i manuell modus og sette lukkertiden ett trinn kortere. Man vil da få et bilde som er ett trinn undereksponert. Disse fotografene du nevner jobbet kanskje med film? Med digitalkamera anbefales det normalt å overeksponere littegrann siden det er mest informasjon i høylysene (for redigering). Men man må samtidig passe på å ikke overeksponere så mye at bildet blir utbrent (hvis man ikke gjør dette med hensikt da).

Lenke til kommentar
har holdt på med foto en stund, som på hobbybasis. har sett mange gode fotografer som sier de undereksponerer ett trinn, er det Ev-1??. hva menes med det, hvorfor gjør man det og hvordan gjør jeg det?

 

var en som sa han gjore Eb-0,33, er det en skrivefeil eller er det to forskjellige ting med Ev og Eb?

 

kanskje litt vanskelig skrevet, men klarte ikke bedre idag :)

 

-Takk

Disse fotografene du nevner jobbet kanskje med film?

 

nei, la merke til det på noen bilder av fugler på Foto.no

men hvordan går det ann å undereksponere med 0.33 da?

 

er det denne man ser det på?? Utennavn-2.jpg

Lenke til kommentar
nei, la merke til det på noen bilder av fugler på Foto.no

men hvordan går det ann å undereksponere med 0.33 da?

 

er det denne man ser det på??

Antakelig.

 

Det er jo også mulig å sette en fast eksponeringskompensasjon i menyene i kameraet, dvs. alltid over- eller undereksponere noe hvis kameraet har en tendens til å gjøre alle bilder for lyse/mørke.

 

De fleste speilreflekskameraene lar deg sette eksponeringskompensajon i 1/3 trinn, da kan du undereksponere med 0.33, 0.5 eller 0.66 om du vil.

 

Det kan jo selvfølgelig være grunner til å undereksponere med digitalt også, f.eks. hvis lysmålingen blir lurt av motivet.

Lenke til kommentar
nei, la merke til det på noen bilder av fugler på Foto.no

men hvordan går det ann å undereksponere med 0.33 da?

 

er det denne man ser det på??

Antakelig.

 

Det er jo også mulig å sette en fast eksponeringskompensasjon i menyene i kameraet, dvs. alltid over- eller undereksponere noe hvis kameraet har en tendens til å gjøre alle bilder for lyse/mørke.

 

De fleste speilreflekskameraene lar deg sette eksponeringskompensajon i 1/3 trinn, da kan du undereksponere med 0.33, 0.5 eller 0.66 om du vil.

 

Det kan jo selvfølgelig være grunner til å undereksponere med digitalt også, f.eks. hvis lysmålingen blir lurt av motivet.

 

AEB?

 

men hvordan gjør jeg det?, har 40D. finner det ikke i boken som fulgte med.

 

-takk

Lenke til kommentar

Ikke unaturlig at noen har nevnet dette i sammenheng med bilder tatt av fugler. Både hvit fjærdrakt og intens himmel kan være grunn nok til at man vil eksponere noe mindre enn hva automatikken foreslår.

 

når det gjelder verdien på EV- 0.33 er ikke dette så uvanlig heller da de fleste enklere DSLR kan justere eksponering i 1/3 EV trinn (Exposure Value).

 

k.n.b. beat me to it.

 

Forøvrig et tidens tegn at man eier semiproffe DSLR og enda ikke har brukt eksponeringskompensasjoner aktivt- Er det rart mange får seg en støkk når de ser første bilde fra DSLR? ("Jeg tok MYYYE bedre bilder med mitt analoge speilrefleks, bare se på disse papirbildene!")

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
AEB?

 

men hvordan gjør jeg det?, har 40D. finner det ikke i boken som fulgte med.

 

-takk

AEB er vel bracketing (dvs. la kameraet ta ett over- og ett undereksponert bilde i tillegg til det kameraet mente var korrekt eksponert). Det er vel ikke det du strengt tatt snakket om her.

 

Jeg har dessverre ingen erfaring med Canon, men du finner dette garantert i manualen.

Lenke til kommentar
AEB?

 

men hvordan gjør jeg det?, har 40D. finner det ikke i boken som fulgte med.

 

-takk

AEB er vel bracketing (dvs. la kameraet ta ett over- og ett undereksponert bilde i tillegg til det kameraet mente var korrekt eksponert). Det er vel ikke det du strengt tatt snakket om her.

 

Jeg har dessverre ingen erfaring med Canon, men du finner dette garantert i manualen.

 

fant det i manualen og gjør slik det står, men får det ikke til å vise på bildeinnstillingene. der skal det stå hvor mye man har under/overeksponert

Endret av idenb
Lenke til kommentar
fant det i manualen og gjør slik det står, men får det ikke til å vise på bildeinnstillingene. der skal det stå hvor mye man har under/overeksponert
Hvor er det du ikke ser billedinnstillingene?

 

i manualen sto det at man måtte holde skyteknappen halvt nede og skru ned blenderen, noe jeg gjorde helt til det kom til -1, men det viser ikke på bildeinnstillingene.

 

etter at du har tatt ett bilde kan du trykke på "info" for å se hvilke innstillinger du brukte på kameraet(40D)på det bestemte bildet. og der står det ikke hvor mye jeg har over/undereksponert, noe det skal stå hvis man har feks undereksponert med -1.

Endret av idenb
Lenke til kommentar
Blir bildet mørkere enn det blir uten EV-1?

 

Hvis ikke gjør du noe feil. Jeg er usikker på hva du mener med skyteknappen, men jeg har en mistanke om at du har misforstått framgangsmåten.

 

utløserknappen.

 

ja, det blir mørkere med Ev-1.

 

kan godt hende at jeg misforstår ganske kraftig, skjønner ikke alle danske ordene

Lenke til kommentar
ja, det blir mørkere med Ev-1.
Blir det mørkere, da har du egentlig løst problemet.

 

Hvorfor du kke får det opp sm info, kan jeg bare gjette om, men jeg tipper at det er der en plass. Lett og overse, når du ikke er helt sikker på hva du ser etter.

 

håper det :) men jeg vet hvor det skal stå

Lenke til kommentar
fikk det til å vise :) man kan ikke ta bilder på innstillingen "M" (canon).

hvis man feks tar bilder med "Tv" så kommer det på bildeinnstillingene.

:) Hyggelig du fant ut av det.

 

Ellers så er det ganske logisk at det ikke vises i M-modus. de andre modusene er mer eller mindre automatiske, så -/+ EV blir avvik fra det lysmåleren mener er normen. Mens når du ekspoenerer manuelt har du ikke den samme normen og forholde deg til.

Lenke til kommentar

FWIW, så er det fullt mulig å benytte eksponeringskompensasjon på Nikon i M. :) Det gjør rett og slett at "nullpunktet" for lysmåleren flytter seg. Har du stilt +1 EV, så viser altså lysmåleren at du har eksponert "riktig" når du i realiteten er 1 EV over.

 

Om Auto ISO er aktivert fungerer det imidlertid som en slags "iso override". Om Iso 200 er valgt, og man stiller +1 EV, så kompenseres det slik at lysmåleren viser "rett" eksponering (altså ikke justert opp), men ved eksponering velges iso 400 i stedet for 200, slik at man får +1 EV.

 

EXIF vil vise valgt eksponeringskomp.

 

Kenny mener dette er en "firmware defect", jeg mener det er genialt.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...