Gå til innhold

BK: Lys og skygge


k.n.b

Anbefalte innlegg

Jeg lå og sløvet på sofaen en kveld for en tid siden, og kom tilfeldigvis til å kikke opp i taket. En lampe i et tilstøtende rom lagde dette trekantmønsteret i den ellers delvis mørklagte stua. Fikk så en ustyrtelig trang til å sette opp stativet og forevige denne strengt geometriske figuren.

 

Ble dette _for_ minimalistisk (les: kjedelig)?

 

post-166172-1216038405_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns det var kult, men jeg tror det hadde tatt seg best ut i en serie; "Lys og skygger", for eks.. Hvor du avbilder div. former skapt av lys og skygge..

Takk for det Carny. En god idé du har der, men det forutsetter at jeg legger meg litt mer i selen. Dette er det eneste motivet jeg har fotografert som kan passe inn så langt...

Lenke til kommentar

Joda, bildet er stilig. Greit med minimalistiske bilder også. Men det som får bildet til å funke for meg er at det er tekstur i den hvite trekanten. Dermed oppstår en 3d-effekt som gir bildet ehh, dybde...på tross av det to-dimensjonale inntrykket de geometriske linjene gir.

 

Faktisk tror jeg at det hadde vært stilig å ramme inn å henge på veggen.

Lenke til kommentar
Jeg lå og sløvet på sofaen en kveld for en tid siden, og kom tilfeldigvis til å kikke opp i taket. En lampe i et tilstøtende rom lagde dette trekantmønsteret i den ellers delvis mørklagte stua. Fikk så en ustyrtelig trang til å sette opp stativet og forevige denne strengt geometriske figuren.
Liker bildet godt, men skulle gjerne sett en versjon med enda strammere komposisjon, med en tydeligere bruk av tredelingsregelen, det gylne snitt eller diagonal-komposisjon. Nå blir det litt midt i mellom... Kvadratformatet passer meget godt. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Morsomt at flere her ser ut til å få noe av den samme opplevelsen jeg hadde da jeg lå å kikket i taket. Merkelig hva en liten lysstripe kan gjøre med et menneskesinn.

 

PMnormal: Hva er det spesifikt du tenker på med presentasjon, noe av det samme k-ryeng peker på?

 

k-ryeng: Jeg har faktisk forsøkt å jobbe litt med komposisjonen, bl.a. med å lage en diagonal. Men jeg ser at lysdiagonalen heller noen grader i forhold til bildets diagonal, er det det du reagerer på? Bildet følger til dels også det gylne snitt i høyden (hvis man regner nedre kant der det for alvor begynner å mørkne, men faktisk er det en liten rest av lys helt ned til billedkanten på høyresiden). Det halter kanskje mer i den horisontale delen av komposisjonen, her er det et stykke fra det gylne snitt. Du mener formodentlig at lyset burde vært flyttet noe horisontalt mot høyre?

 

Jeg takker i alle fall for konstruktiv kritikk, og innser at komposisjonen er særdeles viktig her. Bildet er forøvrig fullt og helt komponert i kameraet (bortsett fra beskjæringen), dette var nødvendig siden det var svært lite å gå på utover de nåværende billedkantene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...