Gå til innhold

Tips til portrett bilder - Utstyr


Anbefalte innlegg

Hallo...

 

Lurer litt på kva innstillinger på kamera mitt ( Canon 40D ) og kva linse eg bør bruke osv.

 

Linsene som eg har til disposisjon for tida er Canon 17-55mm og Canon 70-200mm

Begge er USM og IS og f/2.8.

 

Eg har også eit Hoya Cir-Polar filter eg kan sette på... Tenker da på å fjerne refleksjoner i augene på folk? eller skal disse være der kanskje... usikker.

 

Har testa litt fotografering med begge linsene, og syntes at 70-200'n gav mest blurra bakgrunn.

Men med 70-200 kan man jo glemme og bruke den blitzen som er innebygget i kamera sikkert...

Eg må vel sikkert invistere i noke her også?

 

Også har man innstillignene på kamera da. Skaut i veg med P mode, og ser at kamera velger som regel f/2.8 - 3,2 og iso verdien som regel 400...

Kor høgt blender tall bruker dei profisjonelle fotografene... dei bruker vel gjerne analogfilm i dag også dei, eller hat dei gått over til digitalskal tru.

ISO på 400 er vel greit, står på auto...

 

 

Objektet, min brors unge på ca snart eit år, smilte i veg, likte lyden av kamera... Skal prøve å sette på lyden på fokuseringa også, sånn at det kanskje bringer oppmerksomheita meir mot kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det typiske med et portrettbilde er at man isolerer ansiktet fra bakgrunnen med en stor blender, slik at deler av ansiktet, helst øyene, blir skarpe, mens bakgrunnen blir uskarp.

 

Still kameraet ditt på AV og velg blender 2.8. Dermed skal du kunne isolere ansiktet fra bakgrunnen. Fokuser på øyene slik at disse blir skarpe.

 

Når det gjelder belysning, så unngå pop-up-blitsen i kameraet. Plasser heller modellen ved en annen lyskilde, for eksempel ved siden av et vindu.

 

Du har noen flotte objektiver, og disse dine kan utmerket godt brukes til portretter, selv om de ikke er noen typiske portrettobjektiv. Jeg tenker da på et fastobjektiv med høy lysstyrke i skalaen 85-105mm. 17/55’en fungerer fint til halvfigur, mens 70/200’en fungerer best til ansiktsportrett.

 

Ellers avhenger valg av brennvidde av hva slags fotograferingsavstand man foretrekker. Jo lengre brennvidde, jo mindre dybde mister man.

Lenke til kommentar

Den vide enden av 70-200'en din er perfekt til portrett. Bruk gjerne den smale enden òg for smalare DOF, men då bør du vere nøye på fokusen. Å plassere objektet lengre frå bakgrunnen isolerar motivet ytterligare. Faktorar som avgjer "DOF" er både blendar, brennvidde og avstand kamera-objekt-bakgrunn. For mest mogeleg DOF bruk høg blendar (lavt nummer), lang brennvidde og stor avstand frå motiv til bakgrunn. Men hugs at det fort kan bli for mykje av det gode. Ein vil helst ha heile ansiktet på vedkommande skarpt, dette får du nesten berre eksperimentere litt med.

Pop-up blitsen din kan du forresten berre gløyme. Bruk naturleg lys istaden, indirekte sollys er flotters.

Lenke til kommentar

Ok... da var det jo nesten sliks om eg hadde det. Men til vanlig har folk litt bedre arbeidsforhold vil eg tru... Ein unge på nesten 1 år sitter ikkje akkurat stuper stille :)

 

Naturlig lys ja? Var det eg brukte mest, prøvde meg med litt blits når eg tok på 17.55 linsa... Koster jo ingenting å prøvde så det blir vel litt prøving!

Lenke til kommentar

Brodern fikk en unge for snart 2 år siden, og har tatt flere hundre bilder av han. Noen av de morsomste bildene ble tatt med Tamron 17-50 eller Sigma 30f/1,4.

 

Har også brukt 85f/1,8 en god del, med meget godt resultat.

 

Bruker alltid naturlig lys+stor blender.

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg investert i en Sigma 30f/1,4 eller 50f/1,4. Ellers er utsyret du har helt topp.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg, ville jeg investert i en Sigma 30f/1,4 eller 50f/1,4. Ellers er utsyret du har helt topp.

 

Du får jo blitz + softbox + kabel for omtrent samme prisen, gjør du ikke?

 

Edit: Fordelen med blitz+softbox+kabel er at du får større kontroll på lyset, du skaper det selv. Det er såklart gøy å jakte på flott fotolys, men av og til har man ikke tid. Dessuten lærer man ganske mye om lys ved å leke med blitz og softbox etc. :)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg, ville jeg investert i en Sigma 30f/1,4 eller 50f/1,4. Ellers er utsyret du har helt topp.

Det treng han vel strengt tatt ikkje?

Betre å lære seg å bruke det utstyret han allerede har (som jo er jævlig bra) og heller etterpå finne ut kva ein eventuelt treng.

 

Edit: Då er eg heller enig i at ein blitspakke vil vere ei betre invistering.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg, ville jeg investert i en Sigma 30f/1,4 eller 50f/1,4. Ellers er utsyret du har helt topp.

 

Du får jo blitz + softbox + kabel for omtrent samme prisen, gjør du ikke?

 

Edit: Fordelen med blitz+softbox+kabel er at du får større kontroll på lyset, du skaper det selv. Det er såklart gøy å jakte på flott fotolys, men av og til har man ikke tid. Dessuten lærer man ganske mye om lys ved å leke med blitz og softbox etc. :)

 

Syns selv det er gøy å bruke blitz( har en 580EX og 2stk 430 EX som jeg bruker en del). I mitt tilfelle er det slikt at min bror setter lite pris på et kraftig blitslys midt i fleisen på sin nyfødte sønn.

 

Jeg står ved min første mening; nemlig et lyssterkt normal eller kort tele( 30 eller 50 på et APS-C kamera). Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for trådstarter, men kun uttrykke min mening og erfaring fra egen situasjon.

Lenke til kommentar
Hadde jeg vært deg, ville jeg investert i en Sigma 30f/1,4 eller 50f/1,4. Ellers er utsyret du har helt topp.

Det treng han vel strengt tatt ikkje?

Betre å lære seg å bruke det utstyret han allerede har (som jo er jævlig bra) og heller etterpå finne ut kva ein eventuelt treng.

 

Edit: Då er eg heller enig i at ein blitspakke vil vere ei betre invistering.

 

Jeg har vært i lignende situasjon, og har tatt hundrevis av bilder av min brors sønn. De aller fleste bildene ble tatt mellom f/1,4 og f/2,2. Siden trådstarter han ingen objektiver med så stor blender, anbefaller jeg han å anskaffe seg et slikt, dette utifra egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Med det utstyret der skal du være utstyrt for å ta bilder i nær sagt hvilken situasjon som helst - så å begynne å vurdere enda mer utstyr når det nok er kunnskapen det skorter på er ikke spesiellt lurt. Nå ser jeg at trådstarter ikke spør direkte etter nye objektiv, og da er det forsåvidt greit.

 

Bruk naturlig lys. Få de du vil ta bilder av bort til et vindu eller utendørs. Bruk den ISO som er nødvendig. 800-1600-3200. No problem. Første bud er jo å lære seg å bruke det utstyret du har, og det er godt nok til forsidefoto på National Geographic om så skal være, så det er ikke dét det skal stå på.

 

Som KimNK sier "Betre å lære seg å bruke det utstyret han allerede har (som jo er jævlig bra) og heller etterpå finne ut kva ein eventuelt treng."

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hadde jeg vært deg, ville jeg investert i en Sigma 30f/1,4 eller 50f/1,4. Ellers er utsyret du har helt topp.

 

Du får jo blitz + softbox + kabel for omtrent samme prisen, gjør du ikke?

 

Edit: Fordelen med blitz+softbox+kabel er at du får større kontroll på lyset, du skaper det selv. Det er såklart gøy å jakte på flott fotolys, men av og til har man ikke tid. Dessuten lærer man ganske mye om lys ved å leke med blitz og softbox etc. :)

 

Syns selv det er gøy å bruke blitz( har en 580EX og 2stk 430 EX som jeg bruker en del). I mitt tilfelle er det slikt at min bror setter lite pris på et kraftig blitslys midt i fleisen på sin nyfødte sønn.

 

Jeg står ved min første mening; nemlig et lyssterkt normal eller kort tele( 30 eller 50 på et APS-C kamera). Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for trådstarter, men kun uttrykke min mening og erfaring fra egen situasjon.

 

Da vet du ikke hvordan du skal bruke blitsene dine. Like greit å bruke pop-up'en hvis man skal fyre de av rett i fleisen på folk.

 

Edit: 50mm blir for kort til hode/skyldre portretter. Og det gjør hverfall 30mm. De passer sikkert fint til portretter av dama eller en god venn. Men de fleste liker ikke en fremmed oppi fanget sitt med kamera rettet mot dem. Minimum 70mm på hode/skyldre portretter er min mening. Med 50mm må du være ca. 1,3-1,6m fra motivet og med 70mm må du være 2,2-2,5m fra motivet. Den meteren er behagelig å ha.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar

I portretter ute i sola så må aldri sola lyse rett på personen du tar bilder av. Plasser personen i skygge i ly av solen, da vil sollyset bli reflektert i omgivelsene og gi et mye finere fotolys. Om omgivelsene ikke reflekterer nok, så er en reflektor meget hjelpsom!

Lenke til kommentar
I portretter ute i sola så må aldri sola lyse rett på personen du tar bilder av. Plasser personen i skygge i ly av solen, da vil sollyset bli reflektert i omgivelsene og gi et mye finere fotolys. Om omgivelsene ikke reflekterer nok, så er en reflektor meget hjelpsom!

 

Synes ikke man kan ha en regel som sier at man aldri skal ta portrettbilder i direkte sollys. Det fungerer bra å bruke skygge hvis det er fine muligheter for det der du er. Men er man ute så er man ute - ikke alltid det vil passe å gjemme personen i skyggen. Bruk en reflektor på riktig måte så kan du få flotte bilder i sollys :)

 

Edit: skrivefeil

Endret av Taxxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...