Gå til innhold

Ny mp3-spiller med kanonlyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enda en grunn til å hate creative :D

 

Hvis du seriøst er enig i at X-Fi ikke er noe tess, har du ikke testet det før. Jeg har både Xmod og Aurvana X-Fi headset. Og jeg må være helt ærlig; dette er det absolutt mest geniale lydutstyret jeg har brukt! Men selvfølgelig, det kan hende du klarer (hvis du prøver med vilje) å få teknologien til å finne opp diskant og bass som ikke er der. Dette er egentlig ganske enkelt: Det eneste du trenger å gjøre, er å kjøre lyd som ER i høy kvalitet fra før. (F.eks.: DVDer, lydfiler med høy bithastighet osv.) Da blir diskanten og bassen overdrevet. Dessuten finner den ikke opp diskanter som ikke var der i utgangspunktet. Og komprimert lyd mister ikke data, dataene blir bare vrengt. Hvis du leser på pakken gjelder det for lydfiler i kvaliteten 128 kbps mp3 og oppover. Tro meg, alt annet blir kjedelig etter å ha prøvd X-Fi.

 

Og surround effekten (CMSS 3D) høres litt uvant ut i begynnelsen (de første timene), men nå klarer jeg ikke å leve uten. Og denne effekten egner seg forresten best til film, ikke musikk. Da jeg så Cloverfield med X-Fi headsettet på, tok jeg dem ofte av meg et par sekunder for å være sikker på at det faktisk VAR headsettet lyden kom ut av, og ikke høytalere rundt meg.

Jo, med lossy-komprimering går lyd-data tapt. Skjønt det er de frekvensene som er vanskeligst for det menneskelige øret å høre som ryker først. De beste programmene for å pusse litt på lossy-lyd klarer bare å "tippe" på hva som skal være i hullene.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Skal du har bra lyd kan du f.eks. kikke på Cowon.

Ja, Cowon iAudio D2 8 GB med DAB-radio koster 500 kroner mindre, har mye bedre formatstøtte på lydsiden (bl.a. Ogg Vorbis og FLAC), skjerm med touch, og dessuten støtte for Linux. Skal man ha mer lagringskapasitet enn 8GB, er det bare å sette inn et SDHC- eller MMC-kort. Slik utvidelse med kort er rimeligere enn å kjøpe mye plass innebygget i spilleren.

 

Nei, jeg har ikke aksjer i Cowon, men synes det er litt rart at de ikke får mer (fortjent) oppmerksomhet blant journalister og sluttbrukere.

 

EDIT: iAudio D2 slår også de fleste på batteritid: 52 timer musikk eller 10 timer video. Det er henholdsvis 30% og 100% bedre enn Creative Zen X-Fi det!

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...