Gå til innhold

Hvordan lure en viftesensor?


Anbefalte innlegg

Jeg har en vifte jeg vurderer å koble fra, men maskinen vil ikke starte hvis ikke vifta går rundt. Er det noen måte å lure sensoren som følger med på dette til å tro at vifta går selv om jeg kobler den fra?

 

(Jada, jeg vet at det ikke er lurt å koble fra visse vifter, men denne står i en spesiell server-PSU som vil stå såpass kjølig at vifta ikke trenger å gå)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feil så er det ett pulssignal som sendes på CPU og andre vifter med 3 pinners kontakt.

En viss tetthet på disse pulsene mener jeg det var som avgjorde turtallet som ble avlest.

Med andre ord, jeg vil tro du må koble deg inn på den midterste ledningen i PSU'n din og avlese med Osciloskop for å få vite hva som er normal puls og så finne en måte å replikere den på.

 

Kan hende du må bygge ett kretskort for å få det til.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke husker feil så er det ett pulssignal som sendes på CPU og andre vifter med 3 pinners kontakt.

En viss tetthet på disse pulsene mener jeg det var som avgjorde turtallet som ble avlest.

Med andre ord, jeg vil tro du må koble deg inn på den midterste ledningen i PSU'n din og avlese med Osciloskop for å få vite hva som er normal puls og så finne en måte å replikere den på.

 

Kan hende du må bygge ett kretskort for å få det til.

 

Akkurat. Litt over mitt nivå, for å si det sånn. Hehe. Jeg trenger noe jeg kan kjøpe og bare kan skjøte på "føler"-ledningen, jeg. :)

Lenke til kommentar
Hvis det er støyen fra vifta du er ute etter å bli kvitt, kan du da bare fjerne viftebladene på den? Da blir den oppunder lydløs.

 

Jeg var faktisk inne på tanken selv, et meget kort øyeblikk. :) Men hadde der og da ingen tro på løsningen.

 

Du har testa det selv, sånn at du vet at det blir mindre støy? Må evt hele bladet fjernes grundig?

Lenke til kommentar
Hvis det er støyen fra vifta du er ute etter å bli kvitt, kan du da bare fjerne viftebladene på den? Da blir den oppunder lydløs.

 

Jeg var faktisk inne på tanken selv, et meget kort øyeblikk. :) Men hadde der og da ingen tro på løsningen.

 

Du har testa det selv, sånn at du vet at det blir mindre støy? Må evt hele bladet fjernes grundig?

 

Jo, det skal funke men du vil helst fjerne bladet så grundig som mulig avhengig av turtall for å fjerne vibrasjoner.

Vibrasjonene kan gi stygg støy også dessverre.

Når jeg tenker på det, om pulsene er det samme, ville det funket å koble pulsene fra CPU vifta di på vifta i PSU'n?

Lenke til kommentar
Jo, det skal funke men du vil helst fjerne bladet så grundig som mulig avhengig av turtall for å fjerne vibrasjoner.

Vibrasjonene kan gi stygg støy også dessverre.

 

Ok. Takk for info.

 

Når jeg tenker på det, om pulsene er det samme, ville det funket å koble pulsene fra CPU vifta di på vifta i PSU'n?

 

Det var jaggu meg ingen dum idé!

 

Litt upraktisk da det jo er snakk om en server-PSU som kan byttes ut mens maskinen går, men støyen er såpass ille at den ideen skal jeg virkelig vurdere. Takker! :)

Lenke til kommentar
De PSUene jeg har vært borti som har slik sensor måler bare strømmen, så setter man en resistor over pinnene til viftekontakten, så tror den at vifta går.

 

Ok. Men det er 3 ledninger kobla til vifta. Det går på det samme?

 

Hva slags resistor trenger jeg da? Eller kommer det veldig an på spenningen som brukes nå og sånn?

Lenke til kommentar

Stapp noe inn i vifta så den ikke går rundt, så prøver du å starte maskinen med den PSUen. Dersom den ikke starter, så er sensoren på RPM-pinna, hvis den starter, så er det bare å hive en 50-100ohm resistor over spenningstilførselen til vifta.

Lenke til kommentar
Stapp noe inn i vifta så den ikke går rundt, så prøver du å starte maskinen med den PSUen. Dersom den ikke starter, så er sensoren på RPM-pinna, hvis den starter, så er det bare å hive en 50-100ohm resistor over spenningstilførselen til vifta.

 

Allerede forsøkt! Den tok sikringa etter 1-2 sekunder. :ohmy: Så når sensoren er på RPM-pinen, så...?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Hvis det er støyen fra vifta du er ute etter å bli kvitt, kan du da bare fjerne viftebladene på den? Da blir den oppunder lydløs.

 

Jeg var faktisk inne på tanken selv, et meget kort øyeblikk. :) Men hadde der og da ingen tro på løsningen.

 

Du har testa det selv, sånn at du vet at det blir mindre støy? Må evt hele bladet fjernes grundig?

 

Hvis vifta ikke har utslitte lager, og du er nøye når du fjerner viftebladene, vil all støyen fra vifta som er relatert til flytting av luft bli borte. For å unngå kast i det som står igjen, hadde jeg vært nøye med å fjerne alt på likt, ja.

"Bosset" i midten vil trolig spinne raskere i utgangspunktet, siden du har fjernet friksjonen relatert til luftflytting, men det er nok ikke noe problem.

 

Jeg brukte en Dremel med kappeskive, og fjernet bladene nøyaktig, det var ikke så vanskelig, men kappet og pusset dem vekk der de gikk inn mot bosset på viften. Det var gjort på noen få minutter.

 

For å svare- ja, jeg har prøvd, og i mitt tilfelle gikk støynivået ned. Borte blir det ikke, i forhold til å kunne fjerne vifta helt. Tror ikke man kan dra noen bastante konklusjoner fra mitt ene forsøk. I mitt tilfelle fikk jeg fjernet den høyfrekvente lyden som gikk gjennom marg og bein, så slik sett funket det.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Hvis vifta ikke har utslitte lager, og du er nøye når du fjerner viftebladene, vil all støyen fra vifta som er relatert til flytting av luft bli borte. For å unngå kast i det som står igjen, hadde jeg vært nøye med å fjerne alt på likt, ja.

"Bosset" i midten vil trolig spinne raskere i utgangspunktet, siden du har fjernet friksjonen relatert til luftflytting, men det er nok ikke noe problem.

 

Jeg brukte en Dremel med kappeskive, og fjernet bladene nøyaktig, det var ikke så vanskelig, men kappet og pusset dem vekk der de gikk inn mot bosset på viften. Det var gjort på noen få minutter.

 

For å svare- ja, jeg har prøvd, og i mitt tilfelle gikk støynivået ned. Borte blir det ikke, i forhold til å kunne fjerne vifta helt. Tror ikke man kan dra noen bastante konklusjoner fra mitt ene forsøk. I mitt tilfelle fikk jeg fjernet den høyfrekvente lyden som gikk gjennom marg og bein, så slik sett funket det.

 

Takk for tips og råd. :) Mulig jeg prøver med en motstand først, men hvis det ikke funker, så blir nok tipset ditt fulgt.

Lenke til kommentar
Tok sikringa? Hvilken sikring? Ser ikke noen grunn til at en stoppet vifte skal ta noen sikring etter bare et par sekunder. Ellers er det gode råd du har fått, men jeg ville nå hatt i en støysvak vifte evt. med en regulator. Hvis den ikke skal stå åpen i et fryserom da..

 

Den tok sikringa på kursen, faktisk.

 

Ja, har fått noen bra tips her nå. Får se hva jeg tar i bruk, men det blir ikke før om et par uker. Skal avgårde i morgen tidlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Stapp noe inn i vifta så den ikke går rundt, så prøver du å starte maskinen med den PSUen. Dersom den ikke starter, så er sensoren på RPM-pinna, hvis den starter, så er det bare å hive en 50-100ohm resistor over spenningstilførselen til vifta.

fest ståltråd E.L. i vifta permanent? enklere får du det ikke...

Lenke til kommentar
Stapp noe inn i vifta så den ikke går rundt, så prøver du å starte maskinen med den PSUen. Dersom den ikke starter, så er sensoren på RPM-pinna, hvis den starter, så er det bare å hive en 50-100ohm resistor over spenningstilførselen til vifta.

fest ståltråd E.L. i vifta permanent? enklere får du det ikke...

 

Tror nok ikke det er så lurt da spolene inni viften vil få en enorm påkjenning med å prøve å dra rundt viften.

Noe som kan resulterer i økt varmgang og til og med brann el.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle tidligere svar. Nå er jeg nettopp ferdig med å teste det med å koble meg innpå en annen vifte for å prøve å lure PSUen.

 

Og det funka ikke...

 

Det var da som bare pokker hvor sta den PSUen er da! :wallbash:

 

Prøvde først å koble om bare ledningen som registrerer hvor fort vifta snurrer. Dvs, jeg kobla den på en kabinettvifte. Hjalp ikke. Maskinen bare pep og bar seg.

 

Så prøvde jeg å koble registrerings-ledning, og sort og rød rett på kabinettvifta, slik at den fikk strøm rett fra PSU og ikke noe annet. Hjalp ikke det heller. Samme "klaginga".

 

Har en stygg følelse av at det ikke hjelper å sette på en resistor, heller. Og det med å kutte av bladene vet jeg ikke om jeg orker å begynne med. Får bare prøve å sette maskinen i "server-rommet" her, og se om støyen holder seg sånn noenlunde i rommet den står i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...