Gå til innhold

One Call + Network Norway = rot :(


Anbefalte innlegg

Har en Nokia 3120 Classic. Bruker One Call Faktura, som fungerer greit, med noen unntak.

 

Etter de begynte å bruke Network Norway i stedet for NetCom begynte det å bli diverse krøll.

 

1. Jeg skal oppdatere telefonen med nyeste firmware "Over the Air". Når jeg skal laste ned oppdateringen, får jeg beskjed om at det ikke kan lastes ned når jeg er i utlandet. Jeg er for faen ikke i utlandet, men i Haugesund! Det er ikke det samme :)

 

Har sjekket nettverket manuelt, og opp kommer Telenor og NetCom. Network Norway er ikke på lista, muligens fordi jeg bruker det? Telefonen er innstilt med norsk som menyspråk og ellers det som skal være norsk. Har også prøvd med automatisk språkvalg. Telefonen er satt opp til å bruke kun GSM-nettet, siden 3G først blir implementert via Telenor fra høsten av.

 

2. Videre får jeg ikke lastet ned Gmail's e-postprogram. Når jeg klikker på linken for nedlasting, finner ikke wap-leseren stedet filen skal hentes fra. Om dette skyldes en feil hos Gmail/Google eller har noe med at telefonen er i utlandet - noe den da ikke er - er uvisst. På Gmail-siden vises rette telefonmodellen, og den tilbyr norsk utgave av Gmail som førstevalg. Det er sykt irriterende å ikke kunne bruke Gmailprogrammet. Gidder ikke sette opp e-postklienten i telefonen, og innlogging på Gmail via wap går ikke :(

 

Regner med at det virker greit med Telenor eller NetCom, men der får jeg ikke så hyggelige telefonregninger som jeg gjør med One Call.

 

Hadde et beint helvete med å sette opp MMS og Internett, men dette fungerer nå, spesielt etter at man med tid og stunder kunne laste ned innstillingene til denne telefonen fra OneCall. Både wap, mms, Norsk Tipping og Opera kjører greit. Dermed skulle oppsettet være i orden.

 

Noen som har erfaring med dette, og forslag til hva som kan være feil, og hva som kan gjøres for å få ting til å virke, jfr. punkt 1. og 2.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel egentlig bare være glad for at du ikke kommer inn på network norway sitt nett, jeg blir brutt stort sett i alle samtaler, kjempedårlig dekning flere steder (Relativt sentralt i Oslo). Har en kamerat med samme problem.

 

Har også opplevd noe merkelig, et par ganger når noen har ringt har jeg fått opp en damestemme lignende den som sier "Mobilabbonenten har skrudd av telefonen eller befinner seg et sted uten dekning" men det er bare usammenhengende ord.

Lenke til kommentar
Du får nok ikke opp Network Norway fordi nettet ikke er fullt utbygd hos deg. Så vidt jeg kan se bruker de nå Telenor sitt nett der de ikek dekker selv (http://www.networknorway.no/article.php?articleID=3020&categoryID=147)

 

Var vel Netcom tidligere?

 

Mulig denne roamingen (bruk av annet nett) skaper roblemet med at den tror du er i utlandet?

 

 

Det kan nok være en årsak, ja. Det jeg skal prøve er å hive inn et Telenorkort og prøve å laste ned oppgraderingen, samt Gmail.

Lenke til kommentar
Du får nok ikke opp Network Norway fordi nettet ikke er fullt utbygd hos deg. Så vidt jeg kan se bruker de nå Telenor sitt nett der de ikek dekker selv (http://www.networknorway.no/article.php?articleID=3020&categoryID=147)

 

Var vel Netcom tidligere?

 

Mulig denne roamingen (bruk av annet nett) skaper roblemet med at den tror du er i utlandet?

 

 

 

Mulig jeg er blind, men finner ikke noe oversikt over hvor Network Norway har utbygd nettverk.. Lurer på om det er utbygd i Ålesund? Noen som vet ? :)

Lenke til kommentar

var og noe med at man kunne bruke 0+pin om man var innlands og 1+pin om man er utenlands, du kan jo teste det. 0+pinkode altså

[/quote

 

Ok, det visste jeg ikke. Dvs, jeg visste at man skulle taste 1 foran PIN-koden utenlands, men ikke at man kunne taste 0 foran innenlands.

 

Det jeg allerede har prøvd, er å bruke et Telenorkort. Da var telefonen tydeligvis innenlands, fordi jeg fikk tilgang til å oppgradere. Men selv om Nokias oppgraderingstjenenste på nettet viser en nyere firmwareversjon enn den jeg har, fikk jeg melding om at jeg hadde den nyeste programvaren da jeg prøvde å oppgradere via telefonen. Men det har altså ikke noe med nettverket å gjøre.

 

Prøvde også å laste ned Gmail. Der fikk jeg samme melding, om at siden ikke kunne åpnes, så der må det bero på en feil hos Gmail. Wap virket ellers greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Utbygd i Stavanger/Sandnes, mesteparten av Oslo og, basert på tolkning av en kryptisk melding på hjemmesida deres, i Trondheim. Igangsettelsen i StorOslo er utsatt til høsten.

 

Roaming utenfor disse områdene er fortsatt på NetCom, det blir Telenormobil til høsten. Hører gjerne fra noen som har klart å henge på Telenormobil. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg fikk aldri brukt e-mail via GPRS etter at One Call skiftet til Network Norway. Jeg finner heller ingen info om det på Network Norway sin side. Du får bare surfe-instillinger.

 

One Call var bra, men nå er kundeservicen nesten umulig å komme til. Network Norway brøt samtalene mine stadig vekk (Bergen sentrum) og det var altså ikke mulig med email.

 

Jeg byttet til ny leverandør. One Call er blitt for store for sitt eget beste og følger ikke etter med kundeservice. Og Network Norway er for dårlig.

Lenke til kommentar
Hvordan er du fornøyd med OneCall ?

 

Fungerer det greit, grei kundeservice, priser osv osv ?

 

 

Prisene er jo One Calls store force. Jeg har hatt One Call siden august i fjor og er meget godt fornøyd. Har spart mye penger, i forhold til Telenor, som jeg brukte tidligere. Jeg bruker One Call Faktura, og brukte Telenor Fri60 før.

 

Kundeservice har jeg ikke noe å utsette på, selv om det er ulike meninger om det, spesielt i perioden da de byttet nett til Network Norway. Det sier seg selv at det ble hektiske dager for dem da.

 

Normalt fungerer ting greit etter nett-skiftet, men fikk problemer da jeg ville prøve å oppgradere telefonen, siden det tydeligvis var roaming på gang. Men nettet blir stadig mer utbygd.

 

3G kommer altså til høsten, via Telenors nett. Sikkert et stort savn for de som trenger det, men jeg bruker vanligvis ikke 3G uansett. Men på en del telefoner er battteritiden faktisk bedre dersom man bruker 3G-nettet.

Lenke til kommentar
Jeg fikk aldri brukt e-mail via GPRS etter at One Call skiftet til Network Norway. Jeg finner heller ingen info om det på Network Norway sin side. Du får bare surfe-instillinger.

 

One Call var bra, men nå er kundeservicen nesten umulig å komme til. Network Norway brøt samtalene mine stadig vekk (Bergen sentrum) og det var altså ikke mulig med email.

 

Jeg byttet til ny leverandør. One Call er blitt for store for sitt eget beste og følger ikke etter med kundeservice. Og Network Norway er for dårlig.

 

 

Jeg forstår godt dine frustrasjoner, og bakgrunnen for dem!

 

For noen er One Call (med Network Norway) ikke bra nok, enkelt og greit. Men for andre fungerer det bra. Det kommer vel an på hvor man bor/ferdes. Kundeservice har man ikke bruk for hele tiden, men det er meget delte meninger om den, det er sikkert! Dekningen er under utbygning, med de ulemper dette kan medføre.

 

Dersom man går inn på Network Norways sider, er de meget vage mht dekning. Elendig informasjon, i den grad man skal kunne kalle det informasjon.

 

Du kan godt si One Call er blitt for store for sitt eget beste, og at NN er for dårlig, men jeg håper dette vil gå seg til i løpet av det neste året. Bytter gjerne leverandør igjen, dersom jeg ikke er tjent med One Call, men foreløpig fungerer det såpass OK i haugesundsområdet, at jeg blir hos dem, og smiler hver gang jeg får regningen. De som ringer opptil to timer/mnd og sender opptil 90 SMS, og ikke bruker dataoverføring, har i praksis gratis telefon. Jeg betaler mellom 30 og 50 kroner pr måned, og det er ikke ille.

 

Skal på ferie til utlandet om noen uker, så får vi se hvordan det virker der. Men selvfølgelig har jeg med en telefon med Telenor-kort i også. Skal ringe og sende SMS med One Call og lese e-post med Telenor. Og dersom One Call ikke virker, gjør Telenor det.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Dersom man går inn på Network Norways sider, er de meget vage mht dekning. Elendig informasjon, i den grad man skal kunne kalle det informasjon.

 

Strengt tatt behøver de ikke si noen om dekning, fordi det nettet de til enhver tid benytter til roaming vil ha større dekning enn deres eget nett. For en normalkunde (inkludert meg som brukte ti år av livet til å lete etter basestasjoner) har det lite å hvilket nett jeg henger på i et gitt område.

Lenke til kommentar
...Network Norway brøt samtalene mine stadig vekk (Bergen sentrum) og det var altså ikke mulig med email...

 

Roamer fortsatt på NetCom i Bergen, så NN kan vel neppe lastes for dette? Tilsvarende gjelder for Haugesund.

 

Duger med Gmail hos meg, så tipper dette har med innstillinger på telefonen å gjøre, ikke NN. ;)

Lenke til kommentar
...Network Norway brøt samtalene mine stadig vekk (Bergen sentrum) og det var altså ikke mulig med email...

 

Roamer fortsatt på NetCom i Bergen, så NN kan vel neppe lastes for dette? Tilsvarende gjelder for Haugesund.

 

Duger med Gmail hos meg, så tipper dette har med innstillinger på telefonen å gjøre, ikke NN. ;)

 

 

Gmail-problemet har nok ikke noe med NN å gjøre, nei, det har jeg funnet ut av. Ser mer ut som feil link hos Gmail eller - som du tipper - telefones innstillinger.

 

Har lastet ned Gmail på et par-tre andre mobiler jeg har, eller har hatt Det var ikke noe problem. Det er utrolig greit å ha Gmail på mobilen via Gmailprogrammet, i stedet for wap eller telefonens eget e-mailprogram.

Lenke til kommentar
Bare velg Manuelt på operatør.. Blitt mer stabilt etter jeg har valgt Operatør til Netcom.

 

Mistet dekning da jeg hadde det på automatisk før, men blitt mye bedre når jeg har valgt det manuelt (:

 

 

Takk for tipset, det kan jeg jo prøve!

 

Riktignok hjelper det ikke på de problemene jeg hadde, om operatør er manuelt satt til NetCom. Telefonen er fremdeles i utlandet, og jeg får ikke lastet ned Gmail. Men dette må altså bero på annet.

 

Jeg har derimot merket at jeg av og til må vente litt lenge før en samtale blir opprettet når jeg har trykket på 'Ring', samt at det av og til tar son tid før jeg bevarer et anrop, og jeg begynner å høre noen i den andre enden. Kanskje dette blir bedre når jeg velger NetCom i oppsettet.

 

Uansett har jeg på denne telefonen hatt problemer med ting jeg normalt ikke har problemer på på min Nokia 6110 Navigator og Sony Ericsson W580i. Ellers er det en helt grei telefon.

Lenke til kommentar
Jeg har derimot merket at jeg av og til må vente litt lenge før en samtale blir opprettet når jeg har trykket på 'Ring', samt at det av og til tar son tid før jeg bevarer et anrop, og jeg begynner å høre noen i den andre enden. Kanskje dette blir bedre når jeg velger NetCom i oppsettet.

 

Jeg har også merket at det tar noe lengre tid før en samtale blir koblet opp enn med Chess, dette er uavhengig om den henger på Netcom eller Mobile Norway sitt nett. Opplever også i begge nett at jeg av og til ikke kommer igjennom og må trykke "repeter" på telefonen. Jobber nå i et bygg med Mobile Norway dekning i deler av bygget, så roamer mellom de to netta ettersom jeg beveger meg rundt... Merker det også på t-banen. Det tar litt tid (ca 1-2min) uten oppkobling hver gang telefonen bytter nett. Ved å sette manuelt til Netcom så forsvant det problemet (med unntak av det ikke er dekning inne i en metallheis). Jeg føler ikke behov for å være tilgjengelig 100% av tida, så jeg satte nett tilbake til automatisk, også for å være litt ålreit med Onecall. Uansett har telefonregningene mine blitt mye mindre, og litt småplukk kan jeg leve med.

 

(Har forøvrig satt en maksgrense pr måned på forbruk iht. ekomloven, da det er svært dårlige betingelser ved stjålet sim-kort hos OneCall, selv etter at man har bedt om å få den sperret. Lurt å sette så man ikke blir ruinert ved et evt. stjålet sim-kort. Leste nettopp om en tele2 kunde i Sverige som hadde fått en regning på over 400'000SEK for stjålet bruk.)

Lenke til kommentar
Jeg har derimot merket at jeg av og til må vente litt lenge før en samtale blir opprettet når jeg har trykket på 'Ring', samt at det av og til tar son tid før jeg bevarer et anrop, og jeg begynner å høre noen i den andre enden. Kanskje dette blir bedre når jeg velger NetCom i oppsettet.

 

Jeg har også merket at det tar noe lengre tid før en samtale blir koblet opp enn med Chess, dette er uavhengig om den henger på Netcom eller Mobile Norway sitt nett. Opplever også i begge nett at jeg av og til ikke kommer igjennom og må trykke "repeter" på telefonen. Jobber nå i et bygg med Mobile Norway dekning i deler av bygget, så roamer mellom de to netta ettersom jeg beveger meg rundt... Merker det også på t-banen. Det tar litt tid (ca 1-2min) uten oppkobling hver gang telefonen bytter nett. Ved å sette manuelt til Netcom så forsvant det problemet (med unntak av det ikke er dekning inne i en metallheis). Jeg føler ikke behov for å være tilgjengelig 100% av tida, så jeg satte nett tilbake til automatisk, også for å være litt ålreit med Onecall. Uansett har telefonregningene mine blitt mye mindre, og litt småplukk kan jeg leve med.

 

(Har forøvrig satt en maksgrense pr måned på forbruk iht. ekomloven, da det er svært dårlige betingelser ved stjålet sim-kort hos OneCall, selv etter at man har bedt om å få den sperret. Lurt å sette så man ikke blir ruinert ved et evt. stjålet sim-kort. Leste nettopp om en tele2 kunde i Sverige som hadde fått en regning på over 400'000SEK for stjålet bruk.)

 

 

Takk for opplysningene :) Lurte på om det var telefonen det var noe galt med. Alle andre i familien har Telenor. Dessverre gikk det bare an å registrere en person i familien hos OneCall (OneCall faktura). Men de andre har billige abonnement og ringer lite, så det har ikke all verden å si.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...