Gå til innhold

BK: Skjellstudie ved midnatt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noe helt nytt fra undertegnede. Nattmakro eller egentlig semimakro.

Jeg var en ny tur på Runde i går. Målet var å fotografere lunder med fisk i nebbet siden de teoretisk nå skulle ha begynt å fore ungene sine. I forhold til målet var turen en virkelig nedtur. Praktisk talt tomt for lunder i toppen av ura, og lite aktivitet lenger ned og. Så det ser ut som om årets hekkesesong er total fiasko. Trolig pga for liten mattilgang.

Men været var førsteklasses, så vi var alle enige om at det hadde vært en fin tur. Vi fikk en helt fantastisk solnedgang på vei ned igjen.

Men dette handeler heller ikke om den. Det handler om det vi fant på stranda og hvordan lyset påvirket det.

post-70335-1215532424_thumb.jpg

Tatt med kamera liggende i sanda (deilig med værtetting dere). Manuell fokus ved hjelp av Live view.

180mm @ f:8, 1/3s og 800 ISO.

Litt demping av Luminans støy, litt oppskarping samt litt tweaking av farger og toneomfang. Ingenting radikalt. Alt gjort i Lightroom direkte på råfila.

Sitter med et par spørsmål. Holder skarpheten? Er skjellene og fargene i dem nok til bære komposisjonen? Jeg ser et par ting som jeg lurer på om ødelegger kompen, altså om de virker for distraherende. Kort sagt. Jeg er usikker, og greier ikke helt å se bildet objektivt.

Så jeg ber både om en enkel tommel opp eller ned vurdering, og gjerne litt svar på spørsmålene mine.

Jeg er og takknemlig for andre innspill.

Endret av fototim
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I tillegg til veldig liten DOF, så virker hele bildet bløtt. Og det er bra. Dvs det er et veldig dårlig illustrasjonsfoto, og utrolig flott bilde. I hvertfall for meg. Jeg liker det litt brune og beige. Det er det motsatte av klinisk.

For meg er dette ditt beste bilde til nå. Det tåler en del forstørrelse på vegg også, og har nok appell til ganske mange som veggpryd.

Skrevet
I tillegg til veldig liten DOF, så virker hele bildet bløtt. Og det er bra. Dvs det er et veldig dårlig illustrasjonsfoto, og utrolig flott bilde. I hvertfall for meg. Jeg liker det litt brune og beige. Det er det motsatte av klinisk.

For meg er dette ditt beste bilde til nå. Det tåler en del forstørrelse på vegg også, og har nok appell til ganske mange som veggpryd.

Hyggelig å høre PM. Forbauser meg ikke at du er den som sier det. Du som hater transmak. Når det gjelder veggpryd, så må jeg innrømme at jeg får litt IKEA-poster følelse når jeg jobber med bildet. Det tar jeg som et godt tegn. I første omgang forsøker jeg nok en A4 med mørk bakgrunn.

Det bløte preget skyldes nok delvis at 18-250 Tamronen jeg hadde for hånda ikke akkurat skinner på 180mm. Både detaljeringsevne og kontrast avtar en del over 150mm eller kanskje før. Når jeg i tillegg har lite tilgjenglig og svært mykt lys (klokka var kvart på ett), så forsterker det denne optiske svakheten. Men men det som er en svakhet i noen sammenhenger, kan og utnyttes positivt.

Uten bruk av raw, tror jeg fargene hadde brutt totalt sammen. Jeg har løfta eksponeringen en del, for få et videre toneomfang, samtidig som jeg har dradd ned Brightnes for å gjenskape følelsen av mørke. Ville trorlig fått posterering om jeg hadde forsøkt det samme med en jpg-fil.

Skrevet
Ikke større enn A3. Alt over det blir tacky.
Kanskje et lite ett, med ramme laget av vrakmateriale?

Eller blir det for clishe mon tro?

Skrevet

Pent bilde, men jeg klarer ikke å se forbi de åpenbare optiske svakhetene. Én ting er fraværet av skarphet, som sikkert kan være greit nok, men bildet skjemmes desverre også av nokså lite pen tegning i overgangen mellom skarpt og uskarpt - da tenker jeg spesielt på forkanten av det store skjellet.

Skrevet (endret)

Pent men stygt? :hmm:

Dette ble litt for dobbelt for en enkel sjel. Jeg skjønner hva du sier, men ikke hva det innebærer.

Endret av fototim
Skrevet

Sorry - jeg prøvde nok litt for hardt å styre unna anklager om ustyrsonani. Fin idé som ødelegges av feil verktøy for jobben.

Stygt altså, om du må ha det ene eller det andre. :) Jeg tror i det minste ikke det gjør seg i stort format.

Skrevet

Takk for at du er ærlig :)

Det ante meg at det var det du mente. Hadde jeg hatt annen optikk for hånda, f.eks 50-135 ville jeg nok heller valgt det. Det ville gitt mer kontrast, og dermed mer følelse av skarphet og brillians, som jeg kanskje ville dempet igjen for å få det avdempa utrykket. Boke'n ville i hvert fall opplagt vært bedre. Du setter ord på den fotografiske tvilen jeg føler.

Men jeg er ikke sikker på om det ville skapt mere bilde.

Skrevet
Noe helt nytt fra undertegnede. Nattmakro eller egentlig semimakro.

Jeg var en ny tur på Runde i går. Målet var å fotografere lunder med fisk i nebbet siden de teoretisk nå skulle ha begynt å fore ungene sine. I forhold til målet var turen en virkelig nedtur. Praktisk talt tomt for lunder i toppen av ura, og lite aktivitet lenger ned og. Så det ser ut som om årets hekkesesong er total fiasko. Trolig pga for liten mattilgang.

Det kan se ut som du har rett i det:

Runde-fugl invaderer fjordane (smp.no)

Skrevet
Det kan se ut som du har rett i det:

Runde-fugl invaderer fjordane (smp.no)

Selv om dette blir OT i forhold til bildet tillater jeg meg et sitat fra avisartikkelen du lenker til.

"Ornitolog Alv Ottar Folkestad seier til Møre-Nytt at det er matmangel som pressar sjøfuglen frå Runde inn i fjordane. Dei har avbrote hekkinga fordi dei har hatt for lite mat tidlegare i år forklarer han. Overfiske på tobis kan vere ei forklaring, trur Folkestad."

Det er ikke bare Lundene som lider under mangel på Tobis og andre viktige fiskearter. Alker, lomvi, terner, hettmåker osv. er alle i nedgang, trolig pga overfiske.

Ellers så har jeg overflod av bilder for tida. Har fortsatt litt smågodt fra forrige helg på gang, pluss solnedgangbilder fra denne turen.

Skrevet (endret)

Hei Tim og takk for hyggelig turselskap.

I mine øyne så fungerer dette bildet ganske bra.

Skal ikke si så mye om det tekniske og komposisjonsmessige da det ikke er det jeg har mest greie på selv, men jeg ser i allefall en fin diagonal.

Skarpheten/Uskarpheten syns jeg kledde bildet.

Det eneste jeg er litt usikker på er den hvite steinen nede til høyre for skjellet. Den virker litt distraherende på meg, men det er mulig komposisjonen ikke hadde blitt like bra uten denne.

Prøver å se for meg bildet uten denne steinen, men blir ikke helt enig med meg selv.

Jeg konkluderer enkelt og greit med at dette var et behagelig bilde å hvile øynene på.

PS

Har ikke komt lenger enn å overføre bildene til pc'en selv, så jeg har ikke fått studert bildene mine enda, men håper der er noe som kan brukes :)

Endret av Mr_Sunde
Skrevet (endret)

Takk det samme Mr_Sunde. Det er kjekt å være flere i lag. Du skal ikke se bort fra at jeg slenger meg med, om det blir flere turer.

Hvis jeg forstår deg rett, så forstyrrer ikke den steinen meg, den forsterker bare diagonalen. Så den liker faktisk jeg :)

Jeg sliter mer med skjellet i forgrunnen. Det er ikke tegnet helt ideelt. Og det lyse feltet helt ute venstre kant. Men begge deler kan jeg fikse litt på, når jeg bare får fart på PC med Elements. Så det bekymrer meg ikke så mye.

Dette var et eksperiment fra min side. Har aldri fotografert under slike forhold før. På kne, uten egentlig å se motivet. Jeg previsualiserte nok diagonalen, men ikke noe mer, så resten er nok mer eller mindre tilfeldig. Live view hjalp godt, men det er uvant å ikke bruke søkeren, det er den som er den naturlige forlengelsen av øyet for meg. Og Live viewen på K20D er ikke god nok til at den gir skikkelig feedback på om fokus sitter. Poenget er at jeg egentlig ikke hadde tro på at det ville bli noe bilde. Så jeg fokuserte etter godt nok prinsippet, ikke for å finne absolutt fokus.

Ellers må du se til å få ut fingeren, og vise bilder gutt ;)

Endret av fototim
Skrevet

Det var på grunn av diagonalen jeg var litt usikker på den steinen.

Tror kanskje du har helt rett når det gjelder den.

Skjellet i forgrunnen har jeg ikke noe problem med tror jeg. I allefall ikke før du nevnte det :)

Det er såpass ute av fokus at blikket mitt ikke fester seg noe på dette.

Skal nok få lagt ut noen bilder etterhvert jeg også, men det kan nok hende det går ut uken da jeg er litt opptatt fremover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...