Gå til innhold

hjelp til valg av linux distro


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har veldig lyst å gå over på linux, men jeg vet ikke om jeg som nybegynner i linux har satt litt høyt tak om hva linux skal greie iforhold til XP, vista, og windows server 2003 kan gjøre for meg.

 

pc'n jeg skal prøve først på er pr idag filserver, spillepc, høre på musikk, se film, bildebehandling, Videordigering, internett programering, + litt mere.

 

har sett litt rundt på forumet og artikler her på HW.no, men har ikke klart å sette meg inn i om vilken distro jeg trenger.

 

jeg vet ikke hvordan fildelig er, slik jeg har det nå slipper jeg å logge meg på. Siden jeg

ikke har trådløst nettverk eller internett på det nettverket.

 

Spillepc har jeg en haug med spill som jeg har kjøpt oppover årene, fra msdos spill til nye "vista"dx10 spill. hvordan er å få spilt disse på linux.

 

Høre på musikk. da tenker jeg på mp3, internett radio og slik. det burde være vanlig på linux etter det jeg har lest, men vet ikke,

 

se film. hvordan det er og se DVD Sone *, iso filer , mpg, avi , mpg4 osv... og får slenge på Bluray og HDdvd siden jeg har mulighet til det å.?? (bruker alchol 120% og anydvd m/bluray og hddvd og powerdvd m/bluray og hddvd)

 

Samt lyd aspektekt fra 2 høytalere og stereo til 7.1 True HD dts. er det mulig??

 

HD oppløsning da på 1080p på skjerm??

 

samt visning av dette på to skjermer samtidig? f.eks. skjerm og prosjektor.

 

bilde behandling og bilde redigering sitter jeg med adobe sine pakker.

 

webprogramering liker ikke jeg rein textprogramering, men skal ha muligheten til dette. er det mulig??

 

 

dere kan gjerne begrunne med programnavn. slik at jeg har en mulighet å finne/kjøpe dette.

 

 

 

På Forhånd takk for alle svar

 

Rune

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, siden du allerede tydeligvis har gjort deg avhengig av en god del software som er laget for Windows, så kan en del ting bli litt vrient.

 

Spesielt innenfor bildebehandling, videoredigering og spill vil du nok slite mest.

 

Photoshop vil nok virke i WINE, ellers har du Gimp.

 

Spill laget for DirectX kan fungere under WINE, det kan sjekkes på appdb.winehq.org. Spill basert på OpenGL vil nok fungere best.

 

Musikk og film er det god støtte for. Dual screen-støtte er litt avhengig av hva slags skjermkort du har.

 

Vil anbefale deg å prøve en live-CD, og evt. en liten installasjon av f.eks Ubuntu, for å se litt på hva det er og hvilke muligheter du har.

 

Det finnes mange distroer der ute, men alle kan i bunn og grunn gjøre det samme, og Ubuntu er den med desidert størst community (det blir derfor lettere å spørre om hjelp til ting).

Lenke til kommentar

GIMP duger til alt innen skjermbasert grafikk, er bare å bli vant til den. Hvis du trenger å behandle CMYK og bedre kan GIMP i kombinasjon med ImageMagick og Cinepaint gi deg de fleste muligheter. For vector har vi Inkscape og til DTP finnes Scribus. Alle disse alternativene greier jobben like bra som noe fra Adobe, men det krever en del arbeid med å lære seg nye arbeidsrutiner, og av og til noen omveier, men jobben blir gjort.

Lenke til kommentar

hei

 

har sjekket litt på http://appdb.winehq.org/ og funnet ut at det er bare å prøve. får eller bygge meg en pc av delene jeg har liggende. Laste ned ubuntu 8.04.1, prøve å installere programvare.

 

 

men da har jeg noen andre spørsmål:

 

Kommer disse programene opp som ikoner og f.eks. legge de på skive bordet? for det er vel ingen hokus pokus med instalasjonen, enten fungere det ikke , ellers så er det som windows.

 

Slik som jeg ser må jeg bruke noe som het wine. følger siste oppdaterte versjon med distroen, eller må jeg laste ned dette?

 

takler "linux" Bly ray / HDdvd filmer og de forskjellige 7.1 lydformatene? men dette er ikke viktig pga. annen pc. men greit å vite.

 

og hvordan er skjermvinduet, lett å konfigurere ? tanke på bakgrundsbilde plassering av ikoner, screensaver osv...

 

Eller forløpig takk til alle som har svart!

 

rune

Lenke til kommentar

wineprogrammer havner i en wine mappe i menyen (ubuntu)

og hvis du vil ha det på skrivebordet, så høyreklikker du bare på programmet og velger legg til på skrivebord (eller noe sånt)

 

Installer wine 1.0 hvis du skal bruke wine, vet ikke om det er default i nyeste

Lenke til kommentar

Ubuntu (i likhet med de fleste andre store Linux-distroer) kommer i både en 32bit og en 64bit versjon. 32bits versjonen har samme begrensninger som XP, Vista, OSX, BSD og alle de andre når det gjelder minne (kan allokere totalt ca 4GB, men en del går bort til skjermkort, lydkort osv). Det er ingen begrensning på størrelse på harddisk.

 

EDIT: har ingen anelse om jeg svarte på spørsmålet ditt, da jeg ikke forstod det.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Takler ubuntu ikke 64 bit men det vanlige. Har den noe sperre på antall GB minne eller harddisk??

Nei. EDIT: 64-bit har sperre på antall minne ja, men dette er sikkert flere terabyte så det er ikke et problem for desktopbrukere i 10 år.

 

For og oppsummere litt og mine egne tanker:

 

De fleste nyere spill fungerer ikke på Linux, med noen unntak. Kjør dualboot.

Photoshop CS2 fungerer knall i Linux

Har alltid likt ubuntu, men med den nye versionen følte jeg det ble mye tull. Prøv Linux Mint, like enkelt om ikke enklere enn Ubuntu. Vis du ikke har 4gb RAM hold deg til 32-bit versionen da det kan bli litt tull med Java, Flash osv selv om det skal fungere out-of-box. Mandriva skal også være bra, men det har jeg ikke prøvd ettersom det ikke har 64-bit version.

 

Lykke til nå som du er på den gode siden!

Prøv deg litt i terminalen, og har du problemer bruk google. Ubuntuforums har svar på det meste, ellers har vi noen dyktige guruer her.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...