Gå til innhold

Test: Nokia E71


Anbefalte innlegg

Men det innlegget ditt med at EDGE er fjortissfunksjon osv, gps for kun interesserte og super3g lite utbredt.. det er jo bare tull..

Vel de jeg kjenner bruker sjelden, eller så og si aldri EDGE, eller 3G for den saks skyld. De som har GPS på sine telefoner, vet ikke helt hva de skal bruke det til, da skjermen ofte er så små at bilnavigasjon bare er å glemme. At super3G er bra utbygd, visste jeg rett og slett ikke. Trodde det kun var enkelte steder som hadde dette.

Det var aldri cpu-kraften som gjorde P990i treg, og P1i er da langt fra treg.

Endret av Super8
Fjernet unødvendig quotes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aner ikke om SE sine UIQ'er er bedre/dårligere, men faktum er alikevel at E71 er den desidert beste business-telefon som er å få kjøpt, noe salget vil reflektere. Samtidig er den rimelig. Hvorfor den får 5 og ikke 6 er helt uforståelig, spesielt når man tenker på hvilke telefoner som har fått 6 (tenker spesielt på den overprisa mursteinen E90 som ingen vil ha, og Samsung'en 780? eller hva det er, som har effektiv batterilevetid på en halv dag)

 

Testene her er inkonsekvent vissvass, og har bestandig vært det, og er totalt ubrukelig til å være en guide for et eventuelt kjøp. På mobilen.no er det i det minste saklighet og konsekvent poeng-givning.

 

 

Testene blir utført av forskjellige personer, og dermed vil dette være grunnlaget for ulikhetene. Men på enkelte områder (f.eks batteri) er nok svingningene vel store. Inkonsekvens og bastante uttalelser er ikke av det gode.

 

En rekke folk bruker tester som referanse når de skal velge et produkt, og de må derfor være mest mulig konsekvente. Uansett er det viktig å lese forskjellige tester for å danne seg best mulig inntrykk. Jeg leser tester fra en rekke nettsteder, og har masse igjen for det. I et par tilfeller, der jeg har lest, la oss si ti tester, har det i en av testene vært bemerket noe som har vært avgjørende for at jeg ikke valgte produktet.

 

Når det gjelder Sony Ericsson - Nokia / Nokia - Sony Ericsson, ville det være dumt av et uavhengig nettsted å favorisere ett merke framfor et annet. Omtaler og tester skal gjøres på nøytralt og generelt grunnlag, uavhengig av hvilket varemerke produktet har.

 

Hvor enkelt dette er, er et annet spørsmål. Tester utføres som sagt av ulike personer, med ulik bakgrunn og med ulikt syn på hva som trengs for å gi gode karakterer.

 

Å ha en feide gående - anti-Nokia, anti-Sony Ericsson, anti-annet - fører ikke til noe. Den perfekte telefon finnes ikke, og kanskje man finner ulike ønskefunksjoner på ulike telefoner eller merker. Er man mest til businessfunksjoner, kamera, musikk? Hvilken skjerm(størrelse) må den ha? Operativsystem? Størrelse/vekt? Utseende og formfaktor? SAR-verdi, om man ringer masse? Lagringskapasitet? Og så videre. Dermed må man velge den telefonen som oppfyller den "rette" kombinasjon av ønskene best, og som man føler man best kan leve med.

 

Alt i alt er jeg veldig godt fornøyd med det arbeidet Amobil gjør. De har masse stoff om mobiler, men også GPS, mp3 og annet. Dessuten er de nær knyttet til andre nettsteder med interessant stoff - mest teknisk. Amobil jobber normalt 7 dager i uka, hele året.

 

Tilbake til mobilstoff. Finnes det et norsk nettsted som overgår Amobil, la meg få vite om det!

Lenke til kommentar

Enkelte her inne har en tendens til å sitere innlegg i mange ledd bakover. Dette er unødvendig, og veldig irriterende. Siter KUN det du svarer på og MAKS to ledd bakover.

 

Samme person(er) har laget flere innlegg rett etter hverandre. Du kan faktisk svare på mange innlegg i én post. Det gjør det hele mer oversiktlig.

 

Jeg har flettet noen innlegg, og fjernet en del unødvendig sitering.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Men det innlegget ditt med at EDGE er fjortissfunksjon osv, gps for kun interesserte og super3g lite utbredt.. det er jo bare tull..

Vel de jeg kjenner bruker sjelden, eller så og si aldri EDGE, eller 3G for den saks skyld. De som har GPS på sine telefoner, vet ikke helt hva de skal bruke det til, da skjermen ofte er så små at bilnavigasjon bare er å glemme. At super3G er bra utbygd, visste jeg rett og slett ikke. Trodde det kun var enkelte steder som hadde dette.

Det var aldri cpu-kraften som gjorde P990i treg, og P1i er da langt fra treg.

 

Jeg er helt enig at de fleste bruker dette skjeldent, men E71 er ikke en telefon for de som IKKE bruker disse funksjonene. Edge savnet jeg på M600 feks, siden jeg ofte brukte telefonen til internett, og det var dårlig dekning på 3G under bakken.

 

Kjøper man en smarttelefon kjøper man det for å bruke funksjonene dette innebærer, eller så kjøper man en S40 eller standard SE-telefon.

 

GPSfunksjonen har jeg allerede brukt mange ganger på de to dagene jeg har hatt telefonen, jeg legger telefonen i passasjersetet og lar den fortelle meg hvor jeg skal kjøre. Fungerer kjempebra, trenger ikke se på skjermen når jeg kjører, noe man heller ikke skal gjøre av åpenbare sikkerhetsmessige årsaker.

 

Jeg er ikke noe Nokia-fanboy, jeg har hatt de fleste merker bortsett fra LG og Motorola, og jobber med salg av telefoner og har prøvd stort sett alle telefoner på markedet. Jeg synes SE har kjempegode kameratelefoner og musikktelefoner, men har aldri blitt overbevist av noen av smarttelefonene derfra (jeg har forøvrig ikke likt de tidligere symbianmobilene til nokia, spesielt i N-serien, grunnet treghet)

Endret av rulleguru
Lenke til kommentar

Men det innlegget ditt med at EDGE er fjortissfunksjon osv, gps for kun interesserte og super3g lite utbredt.. det er jo bare tull..

Vel de jeg kjenner bruker sjelden, eller så og si aldri EDGE, eller 3G for den saks skyld. De som har GPS på sine telefoner, vet ikke helt hva de skal bruke det til, da skjermen ofte er så små at bilnavigasjon bare er å glemme. At super3G er bra utbygd, visste jeg rett og slett ikke. Trodde det kun var enkelte steder som hadde dette.

Det var aldri cpu-kraften som gjorde P990i treg, og P1i er da langt fra treg.

 

Det er i grunn ganske så sant, gps er ikke noe alle bruker.. Kamera / sms / musikk / Ringe med er vell det som som gjennomsnittsmannen bruker telefonen sin til.. Men jeg syntes allikavel det er ett pluss at man har disse mindre brukte funksjonene.. For veldig mange er det bare det og lære seg og bruke f.eks GPS eller Super 3g som er problemet.. Det finnes utrolig mange uvitende.. Og det er ikke så rart når det er like mange mobilselgere som ikke har peiling.. Var innom en Elprice butikk, og overhørte en selger skulle overbevise kunden om og kjøpe diamond: HTC Diamond har 4gb harddisk og det er noe som er på høyde med de beste datamaskiner på markedet var ett av argumentene.. En som ikke har fått med seg at 4gb ram er ikke det samme som 4gb harddisk..

 

Super3g er jeg fornøyd med, her jeg bor, en liten by en god time vekk fra kristiansand er det bra dekning og gir gode hastigheter.. Jet vet ikke åssen det er landsbasis men går litt ut i fra at siden vi har det her så har veldig mange det også... Rundt på sørlandet er det bra dekning syntes jeg.. Er bare helt grusomt dyrt og bruke.. Så det er jo helt klart Wlan som blir mest brukt..

 

Nei det var nok ikke Cpu kraften som gjorde p990 træg. og kanskje ikke p1 var særlig træg.. Men finner det allikavel utrolig at de ikke tar i bruk noe nyere som gjør telefonen kjappere.. Værtfall når det er en del tilbakemeldinger på g900 at den er træg.. Hadde de tatt i bruk en over 300mhz prosessor så hadde mitt syn på telefonen vært en del anderledes..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

Er jeg den eneste som synes det faller seg naturlig at autofokus- og utløserknappen er forskjellig?

 

Alternativet ville jo vært en utløserknapp (her senterknappen for navigasjonspaden) med to steg som på utløserknappen på et kamera, men det ville jo vært svært upraktisk til all annen bruk av den senterknappen. Alternativ to er at når man trykket på senterknappen så brukte den et par sekunder på å fokusere og knipse bilde i samme vending, som betyr at man ikke veit hva man har fokus på før bildet er tatt, og det tar lang tid å ta et til uten at man veit om resultatet blir bedre.

 

Egen utløserknapp hadde vært et alternativ, dog unødvendig på denne typen telefon. Jeg vil heller ha telefonen med autofokus på 2/"T" enn ikke å ha autofokus i det heletatt! :) Alt i alt synes jeg det blir lagt vekt på mye rart i denne testen, men det var veldig informativt å lese alt frem til konklusjonssiden.

Lenke til kommentar

Det nevnes at Samsung i780 er et bedre alternativ, noe jeg finner litt merkelig.

 

E71 har bedre kamera enn i780, samtidig som den har radio og langt bedre batteri (og jeg hiver meg på gjengen som mener at kritikken av batteritiden er helt på jordet - den har tross alt et av Nokias hissigste batteri, BP-4L. 10,5 timer taletid i GSM-nettet er ekstremt bra, man kan ikke si at det ikke er noe å skryte av).

 

Og: Kanskje det viktigste argumentet av alle - i780 får spesielt skryt for å være billigst i sin klasse. Her bør begge testene oppdateres, da E71 i følge prisguide.no er ca. 600 kroner billigere enn i780.

 

Jeg mener E71 fortjener sekser, og en anbefaling sterkere enn i780 - sistnevnte terminal har tross alt også slitt med mange feil og problemer.

 

Mvh Pål Berge

Lenke til kommentar
Nei det var nok ikke Cpu kraften som gjorde p990 træg. og kanskje ikke p1 var særlig træg.. Men finner det allikavel utrolig at de ikke tar i bruk noe nyere som gjør telefonen kjappere.. Værtfall når det er en del tilbakemeldinger på g900 at den er træg.. Hadde de tatt i bruk en over 300mhz prosessor så hadde mitt syn på telefonen vært en del anderledes..

 

 

Og da hadde kanskje standbytiden vært nede på Nokianivå også...

Lenke til kommentar
Må nesten slenger meg på denne "Batterilevetiden er ikke noe å skryte av" jeg også. Det er jo akkurat det den er! Den er noe å skryte av! Jeg måtte faktisk lese setningen 2 ganger fordi jeg trodde jeg leste feil første gangen.

 

 

Jeg tenkte den fikk 5 på grunn av kameraet, men det meste trekker jo virkelig opp på denne modellen. Dersom vi tenker på at den er en businessmodell (selv om den nok også vil kunne tiltrekke seg kjøpere fra andre kundegrupper), innfrir den i bøtter og spann på business og kommunikasjonssiden. Da gjør det heller ikke all verden at den ikke har berøringsskjerm. Prisen er helt ok i forhold til ytelse og utstyr.

 

På mobilen.no fikk den 6. Den fortjener nok det.

Lenke til kommentar
Menysystem: Symbian v3, S60

 

Versjonsnummeret er vel litt feilplassert, men men.

 

Har denne Feature Pack 2? Ville vore fint om dette var nevnt i testar. :)

 

-Edit-

 

Svarar på mitt eige spørsmål.

 

Device Details -- Nokia E71

 

Developer Platform:

 

S60 3rd Edition, Feature Pack 1

 

Device Specifications

 

Kjekt for å finne ut slikt om andre Nokia-telefonar. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tror ikke jeg skyter meg selv i foten om jeg sier at E71 er den beste Nokia enheten jeg har hatt. Fantastisk design og størrelse, behagelig tastatur, skjermen er strålende og den er så rik på alle nyttefunksjoner som man kan trenge.

 

Jeg er SVÆRT imponert over batteritiden jeg, den går over all forventning! Med BT, 3G og aktiv kobling til 1881 mobilsøk på så har jeg ladet annenhver dag selv med mange samtaler, sms og mms.

 

Eneste jeg savner er som nevnt før, ett litt vassere kamera og 3,5mm lydutgang. Men jeg overlever dette i forhold til hva jeg får i resten.

 

E71 er rask, behagelig og dekker alle mine behov når det kommer til en mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Kjøpte E71 i dag. Den grå (de hadde ikke hvit, men greit det).

 

Har bare hatt den noen timer, men er godt fornøyd så langt. Har installert Nokia PC Suite og synket den med Outlook. Så gjorde jeg diverse telefoninnstillinger, og testa at wi-fi virket med mitt trådløse nettverk.

 

Så var det kart. Testa at Nokia Maps virket. La så inn Nokia Map Loader. Da denne hadde fått kontakt med telefonen, slettet jeg først de kartene som lå på telefonen (minnkortet - som det først var tatt BACKUP av. Så la jeg inn ønskede land. Så var fram med kredittkortet, og kort tid etter hadde jeg via Map Loader kjøpt lisens til bil- og gå-navigering i Norden. Det kostet ca 70 euro. Gikk så inn på Nokia Maps på telefonen, og sjekket at lisensen var betalt og oppdaterte dette i programmet. Det er ikke akkurat noen skjerm å drive navigasjon på, men man sitter jo ikke og glor på den hele tiden når man kjører. Godt det er stemmestyring.

 

Så la jeg inn musikk og spillelister vis Nokias musikkoverføingsprogram.

 

Til dessert har jeg installert Opera Mini og deretter Gmail. Sjekket at de virket, noe de gjorde.

 

Da er jeg kommet godt i vei allerede. Alt har gått helt fint, so far :)

 

EDIT:

 

Lastet ned WAP-, MMS- og internettinnstillinger fra One Call. Dette kunne jeg muligens spart meg, for telefonens tilkoblingsveiviser klarte fint å laste ned innstillingene (da kalt NWN for Nerwork Norway, som One Call leier netttilgang av).

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Til dessert har jeg installert Opera Mini og deretter Gmail. Sjekket at de virket, noe de gjorde.

 

Klarer du å bruke viskeknappen i Opera Mini? Hos meg gir den ingen reaksjon, selv etter reinstallering.

 

Mvh Pål (min test av Nokia E71)

 

 

Du sier noe der...

 

Nei, det går ikke å viske. Må trykke 'Avbryt' og gjøre på nytt igjen. Det virker som det ikke går an å viske i enkelte skjema. Men dersom man kommer inn i telefonens skriveeditor når man skal taste inn noe, kan man viske.

 

Også på Norsk Tipping (tippeprogrammet) har jeg merket problemet. Når jeg skal spille Langodds, og vil vike ut 10 kr som innsats, går ikke det.

 

Faen, dette var sykt.

 

Edit:

 

Problemet med Norsk Tippings program er ikke noe problem, når jeg skal velge størrelse på innsats. Der fungerer høyre soft-tast som slettetast.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Kjøpte en E71 i forrige uke og satt den opp med Mail for Exchange.

 

E71 er en meget bra telefon, men har følgende svakheter:

 

E-post:

Er ubrukelig for mottak av annet enn ren tekst. Hvis Nokia/Symbian ikke legger til støtte for dagens e-post med mer avansert formatering, burde linker og annet skrot kunne velges vekk i e-post innstillinger! E-posten som er formatert blir nesten uleselig!

Dvs. at Symbian er veldig dårlig egnet til brukere som mottar e-post og ønsker en mobiltelefon klient.

E-post blir mer og mer formatert - vi lever ikke i en tekstbasert verden mer!

 

Kalender:

Hvorfor kaste bort en egen linje på 00:00 - 23:59 på hver avtale på heldags hendelser!?

 

Synes du burde lage en artikkel om Nokia/Symbian VS Windows Mobile. Gjerne da med fokus på dette med e-post formatering. Jeg synes ikke telefoner med Symbian som kun greier tekstbasert e-post kan kalles fullverdige business telefoner! Jeg mottar såpass mye formatert e-post at det bare blir irriterende!

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe meg en Nokia E71, men kommer nok til å vente til august (da den hvite kommer ut).

Har dog et par spørsmål:

 

Har noen av dere testet den under linux, hvordan fungerer sync (tenker da på musikk og kontakter) i så fall?

Når man kobler til med USB eller BT får man da tilgang til minnekortet, og er det nok for å kunne synce musikk o.l.?

 

Når det gjelder det JMWM sier:

Det finnes ikke noen bedre e-postklienter skrevet i Java eller noe da?

 

- Ole

Endret av dibon
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...