Gå til innhold

Spørsmål vedrørende oppretting av enkeltmansforetak


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er nå i en situasjon der jeg kan velge om jeg vil være ansatt eller selvstendig næringsdrivende, og jeg har endel spørsmål vedrørende dette.

 

Jeg er lydtekniker, og kommer til å gjøre diverse jobber for forskjellige arbeidsgivere innenfor mange forskjellige områder.

 

i de siste månedene har jeg kjøpt en god del utstyr med tanke på fremtiden, for å ha mulighet til å gjøre jobber innenfor fler forskjellig markeder, samt utstyr som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av utstyret jeg regner med å bruke til daglig.

 

Hvis jeg registrerer meg som selvstendig næringsdrivende nå, vil disse utgiftene kunne trekkes fra på skatten?

 

Mye av utstyret er kjøpt brukt på steder som eBay og liknende. Jeg har tatt vare på kvitteringene, men ikke nødvendigvis betalt avgifter da jeg importerte tingene. Er dette et problem?

 

Jeg er i ferd med å flytte fra england til norge grunnet at jeg har fått et langvarig oppdrag her i landet. Kan utgifter i forbindelse med flytting til norge trekkes fra på skatten også? Vil jeg måtte betale avgifter på mine egne eiendeler som jeg innfører til landet? hva med ting jeg har der borte som jeg har kjøpt med tanke på jobb?

 

Hvordan fungerer egentlig dette med å trekke ting fra på skatten? Er det slik at all skatt jeg betaler over minstefradraget på noen og 30 tusen blir direkte refundert så sant jeg kan dokumentere at pengene har blitt brukt på 'bedriften'?

 

Og hva med MVA registrering? er dette noe jeg må? 'firmaet' kommer til å ha en inntekt på rundt 40.000 pr måned.

 

Og et siste spørsmål: har jeg noe å tape på å registrere meg som et enkeltmansforetak hvis det skulle bli til at jeg ikke benytter meg av det? Hvis regnestykket viser at det lønner seg mer for meg å være lønnsmottaker, og jeg velger å ikke føre opp noen inntekter på enkeltmannsfåretaket, vil jeg da gå på en smell?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse