Gå til innhold

Max fsb på Asus P5Q-E - E8400


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har kjøpt meg ett Asus P5Q-E, en E8400 og thermalright ultra120extreme.

 

Testa litt igår å klokke maskinen og kom opptil 500fsb (500x6), 100% stabilt og jeg stoppa da.. (fra 333x9standard)

 

Spørsmålet er, hvor langt kan jeg gå før den ikke klarer mer? og når det stopper, hva vil feile? noen som har erfaring med det samme hk\prosessor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

Du har nå kommet deg til det punktet som er "vanlig" i dag, men ingen kan svare på hvor langt ditt system vil klare å presses. Alle cpu'er er forskjellige, og alle hovedkort er forskjellige (dog i litt mindre grad enn prosessorer, der forskjellene kan være enorme). Jeg foreslår at du tester videre selv, og presser FSB frekvensen videre med denne multipliern, og holder deg innenfor trygge spenninger.. Det å pushe frekvenser er ikke skadelig for systemet, det er for høy spenning som er det.. ;)

 

Test videre selv, og post resultater fortløpende ;) Så når du tror du har funnet maks kan du høre om det er nogenlunde "normalt" til å være maks. Ta gjerne med mer utdypende instillinger og spenninger når du poster igjen :thumbup:

 

Lykke til

Tuppenx2

Lenke til kommentar
P5Q-kortene går langt. Dette kortet skal ikke være så forskjellig fra Deluxe.

Det er en ganske vesentlig forskjell jo. P5Q DLX 16 Fase Pw vs P5Q-E 8 Fase Pw.

 

Tror egentlig ikke det skal ha så mye å si. Ser ikke bort i fra at det er et lite reklamestunt fra asus sin side. Asus hadde vist selv klart 585 FSB med E8400 på luft med P5Q-E

Lenke til kommentar

Om det er 16 fase PW eller 8 fase PW har tilnærmet likt null å si for overklokking av en E8400. Fordelen med 16 fasers PW er at spenningsstrømmen til cpu'en blir "renere", og dermed kan man klokke lengre uten at man får en feil/error. Men den doblingen 16 fasers PW utgjør kontra 8 fasers, er "way beyond" den strømmen en E8400 vil utgjøre.. Det blir rett og slett ingen forskjell når det er snakk om en så "svak" cpu.. Hadde det vært en QX9770 under ekstremkjøling og en haug med volt, da hadde det vært noe annet...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Spørsmålet er, hvor langt kan jeg gå før den ikke klarer mer? og når det stopper, hva vil feile? noen som har erfaring med det samme hk\prosessor?

 

Tror det HK-et skal klare ganske mye. Hvor mye det klarer finner du ut om du stiller ned MP på CPU. Slik at ikke det plutselig er CPU som lager kuk i komputeren når du går over 550MHz.

Når du har max FSB som HK klarer, begynner du å øke MP igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...