Gå til innhold

Moore's lov og fremtidens datateknologi


Anbefalte innlegg

Denne tråden er dedikert til Moore's law, som går ut på at datateknologiens kapasitet fordobles ca. hvert andre år.

 

Per i dag er såvidt jeg kan se 1 Terabyte harddisk det største man får kjøpt som er ”widely available” på norske nettbutikker som f.eks Komplett (er ikke sikker på hvor lenge det har vært i salg).

Da blir det spennende å se om vi i juli 2010 kan opplive denne tråden og fryde oss over 2TB harddisk!

 

Dere andre kan gjerne bidra til denne tråden med deres observasjoner om det beste man får kjøpt per i dag av datateknologi, så kan vi gjenopplive tråden om to år og se om Moore´s lov holdt stikk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... som går ut på at datateknologiens kapasitet fordobles ca. hvert andre år.

Det er jo feil. Og dermed en dårlig start på en slik tråd.

 

Moore's lov sier bare noe om antall transistorer i en integrert krets. Det står på første linja i den artikkelen du linker til.

Størrelsen på harddisker har derfor ingenting å gjøre med Moore's lov.

Lenke til kommentar
... som går ut på at datateknologiens kapasitet fordobles ca. hvert andre år.

Det er jo feil. Og dermed en dårlig start på en slik tråd.

 

Moore's lov sier bare noe om antall transistorer i en integrert krets. Det står på første linja i den artikkelen du linker til.

Størrelsen på harddisker har derfor ingenting å gjøre med Moore's lov.

 

Nåja, det blir vel mest flisespikeri fra din side. Det stemmer at Moore selv kun refererte til transistor count, men det blir så irrelevant så lenge JEG faktisk refererer til innholdet i artikkelen jeg linket til. Der står det nemlig:

The current rate of increase in hard drive capacity is roughly similar to the rate of increase in transistor count. Recent trends show that this rate has been maintained into 2007.

 

Med andre ord så gjelder Moore´s lov også for harddiskplass. Så å bitche om hva Moore selv refererte til blir litt tåpelig så lenge hans lov kan bli brukt til å forutse framgang på ulike typer datateknologi. HD-scenariet er mitt bidrag til denne tråden, du kan jo selv kanskje bidra med å informere om transistor count i dag og så kan vi se hvordan det utvikler seg i løpet av to år?

 

Stemmer, trådstarter har ITavisens versjon av Moores lov.

 

Nei, som sagt så refererer jeg til innholdet i artikkelen om Moore´s lov der det står at Moore´s lov også fungerer til å forutse utvikling i harddisk-kapasitet. Så det så

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Ja det gikk jo raskt! :grin2:

Western Digital's 2TB Caviar Green hard drive launches, gets previewed

 

Den er enda litt dyr da, nesten 3000 kr på Komplett

 

Det blir spennende å se om en 4 Terabyte-disk blir lansert innen 27. januar 2011!

 

I 2006 skrev ITavisen:

Hvis utviklingen fortsetter i samme tempo som hittil, der kapasiteten i gjennomsnitt fordobles annethvert år, vil disker med en kapasitet på 32 TB være på markedet om 10 år.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...