Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå skal vi bygge et nytt bygg, og i den forbindelse driver jeg med litt forsking på hvordan infrastrukturen skal være. Jeg har sagt at cat6 er nok, men noen har hørt om cat7, og vil gå for det. Men, jeg har hørt at forskjellen er 600mhz, ScTP og helt nye plugger?

 

Er det noe å satse på? Jeg er veldig skeptisk med tanke på nye plugger. Må vel til med overganger for å få trødd de i laptoper osv da? Det er ikke noe stas...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cat7 har skjerming på hvert enkelt par i tillegg. Med mindre dere har planer om å ha strekk på 100 meter i støyende miljø som også krever 10gigabit forbindelser, så har det ingenting for seg.

Cat7 kan termineres på RJ45-kompatible plugger.

 

Cat6 burde holde. Cat6A om du ønsker 10gigabit forbindelser, men ikke har fullt så mye støy.

 

Cat5e holder for gigabit opptil 100 meter.

 

Se på prisen om du ønsker Cat5e eller Cat6. Det er usannsylig dyrt å bytte senere så se an tidsperskeptivet dere har i lokalene.

Lenke til kommentar

Du mener å terminere på RJ45?

Ser ikke noe stort poeng i det, annet enn at RJ45 er litt billigere enn GG45. GG45 er RJ45-kompatibel.

Når du har kjøpt kabel som er mer enn 4 ganger så dyr så bør du ikke kjipe på termineringen. I tillegg vil en terminering på RJ45 innebære at anlegget ikke er sertifisert og dermed ikke har noen garanti.

 

Edit: En liten skrivefeil.

Endret av tyldum
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nettopp satt opp et anlegg med cat7. Der me brukte Elko Link Home

Det er et veldig genialt konsept, der du kjører tv,data,telefon,ir,dvd, osv gjennom cat7.

Kan kjøre signaler begge veier. Feks; du har ein dvd spiller i stua, men ungene vil se filmen oppe, kan du bare patche om i skapet sånn at filmen blir kjørt fra dvd spilleren, inn i veggen, til patchepanelet, og så videre opp til der ungene skal se film.

Det støtte og 10Gbit nettverk for dei som har bruk for det. Ellers er det 900Mhz godkjente kabler, som gjør det mulig å sende tv signaler mm.

Koblinga er veldig enkelt med dei pluggene elko bruker.

 

Men når alt det er sakt, gjennstår der for oss å teste anlegget for å se om det er godkjent cat7, eller om det har sunket til cat6, pga støy eller dårlig kobling.

 

Håper jo dette går bra, siden eg har sjøl tenkt å legge opp dette i mitt eget hus om noen mnd.

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Nå skal vi bygge et nytt bygg, og i den forbindelse driver jeg med litt forsking på hvordan infrastrukturen skal være. Jeg har sagt at cat6 er nok, men noen har hørt om cat7, og vil gå for det. Men, jeg har hørt at forskjellen er 600mhz, ScTP og helt nye plugger?

 

Er det noe å satse på? Jeg er veldig skeptisk med tanke på nye plugger. Må vel til med overganger for å få trødd de i laptoper osv da? Det er ikke noe stas...

De nye socketene til Cat 7a heter GG45 og er bakover kompatible med RJ 45 uten noen form for adapter. Hvis det er et stor bygg (næringslokale o.l) ville jeg ihvertfall brukt GG45 mellom etasjefordelere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...