Gå til innhold

Anbefaler til kjøling av 8800GTX og SLi?


Anbefalte innlegg

Skjermkortet mitt er litt i overkant varmt i forbindelse med Age Of Conan og varmen nå i sommer. Så tenke å bytte originalkjølingen med noe annet.

 

Her vil jeg gjerne ha litt tips, har sett på zalman kjølere. Men kostet 500 kr pluss for toppmodellen. Er en liten jungel av kjølere, tenkte det var kjappere å poste her.

 

Det jeg er ute etter er anbefalinger av kjølere som kan brukes i SLi, ikke de som er altfor altfor store så man ikke får plass til 2 skjermkort. (Regner med at SLi støtte til AoC kommer etterhvert, eller iallefall en forbedring av det)

 

Hvis dette ikke er til å oppdrive, eller at disse er for dårlige. Tar jeg gjerne mot anbefalinger av kjøleløsninger som er større også.

 

(Bare så ingen misforstår, er altså ute etter luftkjøling, ikke vannkjøling)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skjermkortet mitt er litt i overkant varmt i forbindelse med Age Of Conan og varmen nå i sommer. Så tenke å bytte originalkjølingen med noe annet.

 

Her vil jeg gjerne ha litt tips, har sett på zalman kjølere. Men kostet 500 kr pluss for toppmodellen. Er en liten jungel av kjølere, tenkte det var kjappere å poste her.

 

Det jeg er ute etter er anbefalinger av kjølere som kan brukes i SLi, ikke de som er altfor altfor store så man ikke får plass til 2 skjermkort. (Regner med at SLi støtte til AoC kommer etterhvert, eller iallefall en forbedring av det)

 

Hvis dette ikke er til å oppdrive, eller at disse er for dårlige. Tar jeg gjerne mot anbefalinger av kjøleløsninger som er større også.

 

(Bare så ingen misforstår, er altså ute etter luftkjøling, ikke vannkjøling)

 

Hva er temp'en på kortet ditt da?

Vurderer selv en kjøler til kortet mitt :)

 

Av erfaring så vet jeg at AoC støtter SLI. Du får bare ikke sett ytelses forskjellen før du skrur opp oppløsningen til 1920x1080 og oppover, da får du til gjengjeld en meget god ytelse.

Lenke til kommentar
Har ikke mer enn 22" skjerm, så får ikke mer enn 1680x1080 på den her. (Tror jeg da)

 

Har vært helt oppe i 80 grader noen ganger faktisk. Kabinettet er mer en bra nok. Har en Antec Nine Hundred der alle viftene går på bånn gass.

 

Høres kjent ut. Min XFX 8800 GT XXX går opp i 90c når AoC har gått en stund. Det samme gjelder forsåvidt Crysis. Har selv Antec 800 SE tror jeg, men kjører der bare på den laveste hastigheten ;)

Lenke til kommentar
Har ikke mer enn 22" skjerm, så får ikke mer enn 1680x1080 på den her. (Tror jeg da)

 

Har vært helt oppe i 80 grader noen ganger faktisk. Kabinettet er mer en bra nok. Har en Antec Nine Hundred der alle viftene går på bånn gass.

 

Høres kjent ut. Min XFX 8800 GT XXX går opp i 90c når AoC har gått en stund. Det samme gjelder forsåvidt Crysis. Har selv Antec 800 SE tror jeg, men kjører der bare på den laveste hastigheten ;)

 

Da ville jeg i det minste anbefale å justere opp vifte hastigheten på skjermkortet til 100%!

 

90 grader .. da begynner det å bli skummelt vel?

Lenke til kommentar
Har ikke mer enn 22" skjerm, så får ikke mer enn 1680x1080 på den her. (Tror jeg da)

 

Har vært helt oppe i 80 grader noen ganger faktisk. Kabinettet er mer en bra nok. Har en Antec Nine Hundred der alle viftene går på bånn gass.

 

Høres kjent ut. Min XFX 8800 GT XXX går opp i 90c når AoC har gått en stund. Det samme gjelder forsåvidt Crysis. Har selv Antec 800 SE tror jeg, men kjører der bare på den laveste hastigheten ;)

 

Da ville jeg i det minste anbefale å justere opp vifte hastigheten på skjermkortet til 100%!

 

90 grader .. da begynner det å bli skummelt vel?

 

Nja skummelt og skummelt... Altså kortet skal jo tåle opp til rundt 127c(da slår det seg av). Så lenge du er under 100c så du på relativt trygg grunn, anbefalt er vel under 80c tenker jeg. Levetiden på kortet vil naturlig nok bli påvirket av å kjøre like oppunder 100c over lengre tid.

 

NB: Dette varierer fra GPU til GPU, så dersom ett 3870 kort ligger og snurrer rundt på 100c så kan det godt hende at dette er altfor varmt.

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar

Jeg har et Club3d 8800GTX kort i min maskin, og ved spilling av AoC kommer kortet opp i ca 110 grader (selv med viften på maks). Dette er selvfølgelig litt høyt, men det har aldri krasjet eller stoppet av den grunn.

 

Tror egentlig det skal veldig mye til før et kort "dør" av temperatur. Og 80-90 grader er "ingenting" for et sånn kort. Det er ganske god kjøling i kabinettet mitt ellers, og cpu er f.eks aldri over 50 grader selv i overklokket tilstand (E6850 på 3,5GHz med TRUE i et Antec P182 SE + ekstra kabinettvifte i front). Det finnes selvfølgelig 8800 GTX kort som er langt kjøligere enn akkurat mitt, så jeg har nok vært uheldig der. Men poenget mitt er at disse kortene tåler mye varme :)

 

Jeg vil derfor tro at du er helt trygg selv med 90 grader.

Lenke til kommentar

Jeg har et Club3D 8800GTX. Mitt kunne komme opp i noen og nitti grader ved full last. Skiftet den ut med Thermalright HR03Plus i kombinsjon med den mest stillegående Pabst 92mm viften jeg fant på microplex.no. Og temperaturen kommer nå omtrent aldri over 60 grader ved full last. Dette er målt i Everest og GPU Diode er den jeg leser av.

 

Temperaturen på skjermkortets minne datt tilsvarende. HR03Plus koster i skrivende stund 375,- på microplex.no. Så må man jo ha vifte i tillegg.

 

Det som er litt kult med HR03Plus er at den kan monteres på 2 måter. Slik at det skal kunne gå med 2 stk. i SLI også i mange tilfeller.

 

Absolutt verdt hver krone for min del! Anbefalt! Men pass på når kjøleribber til spenningsregulatorer skal monteres! Der er det ikke rare klaringen før man kortslutter motstander som ligger slik til at man nærmest får en halv millimeter klaring! Vet 1 kar som ødela GTX-en sin ved å ikke passe på dette!

 

Ja, og en annen ting... Med orignal kjøling ble kortet ustabilt ved f.eks 626/1500/2000 GPU/Shader/Minne. Nå har jeg flashet det til 648/1620/2106. Og det kjører knallstabilt på disse hastighetene!

Endret av OcMax
Lenke til kommentar
Jeg har et Club3D 8800GTX. Mitt kunne komme opp i noen og nitti grader ved full last. Skiftet den ut med Thermalright HR03Plus i kombinsjon med den mest stillegående Pabst 92mm viften jeg fant på microplex.no. Og temperaturen kommer nå omtrent aldri over 60 grader ved full last. Dette er målt i Everest og GPU Diode er den jeg leser av.

 

Temperaturen på skjermkortets minne datt tilsvarende. HR03Plus koster i skrivende stund 375,- på microplex.no. Så må man jo ha vifte i tillegg.

 

Det som er litt kult med HR03Plus er at den kan monteres på 2 måter. Slik at det skal kunne gå med 2 stk. i SLI også i mange tilfeller.

 

Absolutt verdt hver krone for min del! Anbefalt! Men pass på når kjøleribber til spenningsregulatorer skal monteres! Der er det ikke rare klaringen før man kortslutter motstander som ligger slik til at man nærmest får en halv millimeter klaring! Vet 1 kar som ødela GTX-en sin ved å ikke passe på dette!

 

Ja, og en annen ting... Med orignal kjøling ble kortet ustabilt ved f.eks 626/1500/2000 GPU/Shader/Minne. Nå har jeg flashet det til 648/1620/2106. Og det kjører knallstabilt på disse hastighetene!

 

Det var interessant. Jeg leste litt om Thermalright GPU-kjøler "HR03 Rev.A", og denne skal kunne kjøle ned en 8800GT uten vifte. Det er ganske tøft. Blir vel nødt til å kjøpe den og begynne å skru litt :)

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg har et Club3D 8800GTX. Mitt kunne komme opp i noen og nitti grader ved full last. Skiftet den ut med Thermalright HR03Plus i kombinsjon med den mest stillegående Pabst 92mm viften jeg fant på microplex.no. Og temperaturen kommer nå omtrent aldri over 60 grader ved full last. Dette er målt i Everest og GPU Diode er den jeg leser av.

 

Temperaturen på skjermkortets minne datt tilsvarende. HR03Plus koster i skrivende stund 375,- på microplex.no. Så må man jo ha vifte i tillegg.

 

Det som er litt kult med HR03Plus er at den kan monteres på 2 måter. Slik at det skal kunne gå med 2 stk. i SLI også i mange tilfeller.

 

Absolutt verdt hver krone for min del! Anbefalt! Men pass på når kjøleribber til spenningsregulatorer skal monteres! Der er det ikke rare klaringen før man kortslutter motstander som ligger slik til at man nærmest får en halv millimeter klaring! Vet 1 kar som ødela GTX-en sin ved å ikke passe på dette!

 

Ja, og en annen ting... Med orignal kjøling ble kortet ustabilt ved f.eks 626/1500/2000 GPU/Shader/Minne. Nå har jeg flashet det til 648/1620/2106. Og det kjører knallstabilt på disse hastighetene!

 

Det var interessant. Jeg leste litt om Thermalright GPU-kjøler "HR03 Rev.A", og denne skal kunne kjøle ned en 8800GT uten vifte. Det er ganske tøft. Blir vel nødt til å kjøpe den og begynne å skru litt :)

 

Jeg fikk Thermalright HR03-GT i posten i går fra Microplex(eneste sted jeg fant den). Klasket den på XFX 8800GT XXX, og vips så var jeg fra tidligere 92c - 98c load til 48c - 51c load. Idle pleide å ligge på rundt 72c, etter installasjon av HR03-GT så ligger denne mellom 34c - 41c idle.

 

Thermalright GPU-kjøler "HR03 GT"

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=HR03GT

 

MIST vifte, 20.5 dB(A), Klar plast

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=MISTYLFA92LSCL

 

PS: De PWN(?) kjøleribbene til de små minnebrikkene sitter veldig dårlig pga. liten kontaktflate, så greit å ha noe ekstra lim eller noe der(jeg brukte papirlim :p). Kjøleribbene til RAM brikkene satt mye bedre.

 

SLI: Denne kjølingen egner seg ikke i ett SLI oppsett da den lett blir for stor!

Endret av Gorguss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...