Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i begge knær ved trening!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg vet at grunnen til at jeg har smerter der er pga platfot.

Jeg har fått spesialtilpassede såler jeg bruker, det forhindrer smerter når jeg er ute og beveger meg til vanlig, men løper jeg i 5 minutter får jeg vondt i begge knærne uten unntak.

 

Det er litt problematisk for meg, da jeg trener hver dag. Jeg trener kun løping, gjerne lengre distanser.

 

Hva kan gjøres for og fjerne smerten jeg kjenner?

Min far ble kne-opperert for noen år siden, må jeg igjennom det samme?

 

takker for alle kloke svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisan.

Mye som kan gjøres/prøves.

Er du plattfot og har fått tilpassede såler,bruk dem! Få deg et par tilpasset joggesko i tillegg kanskje. Slit kan gjøres hos NIMI ortopedisk avdeling,Løplabbet hadde en som tilpasset såler i joggesko før. Eller andre som har spesialisert seg på idrett. Sålene de lager vil se ganske annerledes ut enn hos en helt generell ortopedisk klinikk.

 

Fysioterapi kan hjelpe. Behandling med strøm,ultralyd eller laser. Da må du få en henvisning fra din fastlege først.

Om fastlegen anbefaler en tablettkur,vit at den aldri LØSER problemet,bare muligens lindrer smerten for en kort tid.

Kortisonbehandling(sprøyter eller administrert via strømimpulser er litt siste utvei),og løser heller ikke problemtet i lengden.

Alternativt har vi akupunktur. Noe som hjalp meg veldig bra og anbefales på det varmeste! (Jumpers knee)

Forebyggebde tiltak som styrketrening for bena slik at du generelt vil vende deg til å bedre tåle den belastningen som mye løping er. Fornuftig trening. Hold deg til grusveier,skog og mark og reduser trening på hardt underlag som asfalt eller løpebane. Hold muskulaturen varm,forbered treningen ved å få i gang blodsirkulasjonen slik at muskulaturen blir smidig. Tøy ut muskulaturen etter trening. Støtte for knær er et alternativ. Vulkan varmebeskyttere eller lignende fåes hos en sportsforhandler. Is ned område som gjør vondt etter trening. Bruk isterningsposer du legger i frysern. Klipp de til og tape fast,surr et lite håndkle rundt og la den sitte en halvtime. Eis Gel kan gjøre litt av samme nytten. Fåes på apotek eller sportsforhandler.

Tror jeg har vært innom det meste nå.

 

1. Korrigering av benstilling. Innleggsåler tilpasset joggesko.

2. Fornuftig trening. Oppvarming.Unngå hardt underlag. Styrketrening, Uttøying.

3. Ise ned smertefulle områder etter trening.

4. Fysikalsk behandling. Strøm,ultralyd,laser.

5. Akupunktur.

6. Evt. en tablettkur eller kortisonbehandling.

7. Alternativ medisin. Har ingen oversikt her,men mange benytter seg av sprøytemixturer bestående av vitaminer,mineraler og diverse medisinelle urter.

8. Ikke minst. Sørg for å ha et godt og variert kosthold.

9. Evt. som et supplement,kjøp deg en vitamin/mineralkur på en helsekostforretning. BIO-SPORT

 

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Heisan.

Mye som kan gjøres/prøves.

Er du plattfot og har fått tilpassede såler,bruk dem! Få deg et par tilpasset joggesko i tillegg kanskje. Slit kan gjøres hos NIMI ortopedisk avdeling,Løplabbet hadde en som tilpasset såler i joggesko før. Eller andre som har spesialisert seg på idrett. Sålene de lager vil se ganske annerledes ut enn hos en helt generell ortopedisk klinikk.

 

Fysioterapi kan hjelpe. Behandling med strøm,ultralyd eller laser. Da må du få en henvisning fra din fastlege først.

Om fastlegen anbefaler en tablettkur,vit at den aldri LØSER problemet,bare muligens lindrer smerten for en kort tid.

Kortisonbehandling(sprøyter eller administrert via strømimpulser er litt siste utvei),og løser heller ikke problemtet i lengden.

Alternativt har vi akupunktur. Noe som hjalp meg veldig bra og anbefales på det varmeste! (Jumpers knee)

Forebyggebde tiltak som styrketrening for bena slik at du generelt vil vende deg til å bedre tåle den belastningen som mye løping er. Fornuftig trening. Hold deg til grusveier,skog og mark og reduser trening på hardt underlag som asfalt eller løpebane. Hold muskulaturen varm,forbered treningen ved å få i gang blodsirkulasjonen slik at muskulaturen blir smidig. Tøy ut muskulaturen etter trening. Støtte for knær er et alternativ. Vulkan varmebeskyttere eller lignende fåes hos en sportsforhandler. Is ned område som gjør vondt etter trening. Bruk isterningsposer du legger i frysern. Klipp de til og tape fast,surr et lite håndkle rundt og la den sitte en halvtime. Eis Gel kan gjøre litt av samme nytten. Fåes på apotek eller sportsforhandler.

Tror jeg har vært innom det meste nå.

 

1. Korrigering av benstilling. Innleggsåler tilpasset joggesko.

2. Fornuftig trening. Oppvarming.Unngå hardt underlag. Styrketrening, Uttøying.

3. Ise ned smertefulle områder etter trening.

4. Fysikalsk behandling. Strøm,ultralyd,laser.

5. Akupunktur.

6. Evt. en tablettkur eller kortisonbehandling.

7. Alternativ medisin. Har ingen oversikt her,men mange benytter seg av sprøytemixturer bestående av vitaminer,mineraler og diverse medisinelle urter.

8. Ikke minst. Sørg for å ha et godt og variert kosthold.

9. Evt. som et supplement,kjøp deg en vitamin/mineralkur på en helsekostforretning. BIO-SPORT

 

Lykke til! :thumbup:

Jeg jogger kun på myke underlag, jogger jeg på en asfalt veg springer jeg i veikanten.

Jeg bruker somsakt såler som ble tilpasset føttene mine.

Skoene jeg bruker er av type Gore-Tex, både vinter og sommersko.

De har høye ankler, så de sitter bra.

 

Jeg har planer om og oppsøke fastlegen men er veldig usikker på hva de vil gjøre med det.

Plattfotene mine har jeg hatt siden 10 års alderen, det ble gjort noe med det etter 6 år.

 

Akkupunktur er noe jeg stiller meg åpent til, gjør alt for og bli kvitt smertene.

Lenke til kommentar

Gå til fastlegen,beskriv problemet og be om å få en henvisning til Fysioterapi.

Fysioterapeuten kan hjelpe deg mye bedre enn den gjennomsnittelige fastlege.

Hvor i landet bor du? Bor du i Oslo kan jeg anbefale deg en fysioterapeut og akupunktør i så fall.

Lenke til kommentar
Gå til fastlegen,beskriv problemet og be om å få en henvisning til Fysioterapi.

Fysioterapeuten kan hjelpe deg mye bedre enn den gjennomsnittelige fastlege.

Hvor i landet bor du? Bor du i Oslo kan jeg anbefale deg en fysioterapeut og akupunktør i så fall.

Jeg flytter til Trondheim i høst før skolestart.

Nå bor jeg på Namdalseid i Nord-Trøndelag :blush:

 

Ja, jeg får nokk be om henvisning.

Du skrev noe om knestøtter, er det slike bandasjer du tenker på?(bilde)

post-130744-1214773902.jpg

Lenke til kommentar

Ja det var slike jeg tenkte på. De løser alene ikke noe problem,men kan føles bedre med de og de holder område varmt og hjelper på blodsirkulasjonen.

Jeg ville ikke kjøpt noen uten å ha prøvd først. Ikke alle typer har like god passform og

komfort.

I Trondheim kjenner jeg nok desverre ikke til noen fysioteraeputer.

Endret av qui-gon
Lenke til kommentar
Ja det var slike jeg tenkte på. De løser alene ikke noe problem,men kan føles bedre med de og de holder område varmt og hjelper på blodsirkulasjonen.

Jeg ville ikke kjøpt noen uten å ha prøvd først. Ikke alle typer har like god passform og

komfort.

I Trondheim kjenner jeg nok desverre ikke til noen fysioteraeputer.

Så jeg bør komme meg til en fysioterapaut nå når jeg har fått nokk av vonde knær? :roll:

Lenke til kommentar

Jeg ville gjort noe fortest mulig,ikke vente til du har så vondt at det er uutholdende. Da vil det ta mye lenger tid å bli kvitt problemene. Hvile og behandling brukes også både som forebyggende eller restituitive tiltak.(fysioterapi og/eller akupunktur). Btw. fysioterapibhandling er hverken vondt eller ubehagelig. Akupunktur kan føles litt merkelig,tross alt ligger man der med en hel haug med nåler tytende ut av seg. :!:

Lenke til kommentar
Jeg ville gjort noe fortest mulig,ikke vente til du har så vondt at det er uutholdende. Da vil det ta mye lenger tid å bli kvitt problemene. Hvile og behandling brukes også både som forebyggende eller restituitive tiltak.(fysioterapi og/eller akupunktur). Btw. fysioterapibhandling er hverken vondt eller ubehagelig. Akupunktur kan føles litt merkelig,tross alt ligger man der med en hel haug med nåler tytende ut av seg. :!:

Vondt i knærne har jeg hatt så lenge jeg kan huske, så jeg klarer nokk og vente til i høst :new_woot:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Skarpengland_*

værsåsnill, ta akupuntur. koster bare 100 kroner for en runde.

seriøst, skaff deg nåler og si her hvordan det gikk. er nesten sikker på at det går bra!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...